Οι επεξεργασμένες τροφές, το αλάτι και ο ρόλος της πολιτείας
Πολλές επεξεργασμένες τροφές περιέχουν υπερβολικά πολύ αλάτι - οι σάλτσες, τα προϊόντα επάλειψης ψωμιού και το επεξεργασμένο κρέας είναι οι κυριότεροι ένοχοι, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Οι άνθρωποι που καταναλώνουν πολύ αλάτι έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν υπέρταση καθώς μεγαλώνουν, με αντίστοιχη αύξηση του κινδύνου για καρδιοπάθειες.
Συνεργασία κράτους και βιομηχανίας τροφίμων
Οι αρχές υγείας απευθύνονται όλο και περισσότερο στη βιομηχανία τροφίμων για να βοηθήσουν τον κόσμο να κόψει το αλάτι. Η Βρετανία και η Γαλλία, για παράδειγμα, μπόρεσαν να επιτύχουν σημαντικές μειώσεις στην κατανάλωση αλατιού μέσω της συνεργασίας με τη βιομηχανία, ενώ η πόλη της Νέας Υόρκης πρόσφατα ξεκίνησε εκστρατεία για να μειώσει την πρόσληψη αλατιού κατά 25% στις ΗΠΑ μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Παρόμοιες προσπάθειες γίνονται τώρα στην Αυστραλία και ορισμένες εταιρείες έχουν αρχίσει να μειώνουν το περιεχόμενο σε αλάτι σε ορισμένα από τα προϊόντα τους, σύμφωνα με την Dr. Jacqueline Webster και τους συναδέλφους της στο Ινστιτούτο George για τη Διεθνή Υγεία, στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας.
Μελέτη σε πάνω από 7.000 προϊόντα
Για να βοηθήσουν αυτές τις προσπάθειες, οι ερευνητές συγκέντρωσαν δεδομένα για την περιεκτικότητα σε νάτριο σε 7.221 προϊόντα από 10 ομάδες τροφίμων, 33 κατηγορίες και 90 υποκατηγορίες.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύεται στο American Journal of Clinical Nutrition, οι τροφές θεωρήθηκαν ότι είχαν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο αν περιείχαν περισσότερα από 500 mg νατρίου ανά 100 γραμμάρια προϊόντος, ενώ οι τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο ήταν αυτές που είχαν λιγότερα από 120 mg νατρίου ανά 100 γραμμάρια προϊόντος.
Οι ερευνητές βρήκαν δραματικές διακυμάνσεις στο περιεχόμενο σε αλάτι σε ορισμένες κατηγορίες τροφών. Για παράδειγμα, τα πιο αλμυρά ή σκληρά τυριά είχαν έξι φορές περισσότερο νάτριο από ό,τι τα λιγότερο αλμυρά τυριά, ενώ στην κατηγορία του επεξεργασμένου κρέατος σε φέτες, τα πιο αλμυρά προϊόντα είχαν 14 φορές περισσότερο νάτριο από ό,τι τα λιγότερο αλμυρά, και στις κατεψυγμένες πατάτες τα αλμυρά προϊόντα είχαν 100 φορές περισσότερο νάτριο από ό,τι τα λιγότερο αλμυρά.
Οι σάλτσες και τα προϊόντα επάλειψης ψωμιού, με 1.283 mg ανά 100 g, και τα επεξεργασμένα κρέατα, με 846 mg ανά 100 g, ήταν οι κατηγορίες με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε νάτριο, κατά μέσον όρο.
Η περιεκτικότητα σε νάτριο ήταν χαμηλότερη στα δημητριακά (206 mg ανά 100 g) και στα φρούτα και λαχανικά (211 mg ανά 100 g). Σχεδόν τα δύο τρίτα από τις 33 κατηγορίες τροφών είχαν μέσες συγκεντρώσεις νατρίου που ήταν υψηλότερες από τη μέγιστη τιμή των προτύπων που έχει ορίσει ο Οργανισμός Προτύπων Τροφίμων των ΗΠΑ, ενώ τα ψωμιά, τα επεξεργασμένα κρέατα, οι σάλτσες και τα κονσερβαρισμένα λαχανικά περιελάμβαναν πολλές υποκατηγορίες που ήταν πάνω από αυτούς τους στόχους.
Σημαντική η εφαρμογή εθνικού προγράμματος για το αλάτι
Τώρα που συγκεντρώθηκαν όλες αυτές οι πληροφορίες, γράφουν η Dr. Webster και οι συνάδελφοί της, «το επόμενο βήμα είναι να τεθούν στόχοι για το αλάτι σε όλα τα προϊόντα και οι κύριες εταιρείες τροφίμων στην Αυστραλία έχουν δηλώσει προθυμία να συμμετάσχουν σε αυτή την προσπάθεια».
«Ένα εθνικό πρόγραμμα μείωσης του αλατιού», δηλώνουν, «παρέχει τεράστιες δυνατότητες πρόληψης των χρόνιων παθήσεων που προκαλούνται από την υπέρταση, με κλάσμα μόνο του κόστους των αντι-υπερτασικών φαρμάκων, και θα πρέπει να λάβει προτεραιότητα».
Πηγή:
Reuters
Tags:

.jpg)

