Η μεσογειακή διατροφή μπορεί να μειώνει τον κίνδυνο ελκωτικής κολίτιδας
Τα άτομα των οποίων η διατροφή περιλαμβάνει μεγάλες ποσότητες του ω-6 πολυακόρεστου λιπαρού οξέος που ονομάζεται λινολεϊκό οξύ ενδέχεται να διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο ελκωτικής κολίτιδας, σύμφωνα με μια βρετανική μελέτη που περιλάμβανε περισσότερους από 200.000 Ευρωπαίους.
Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι τα άτομα που κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες αυτού του ω-6 πολυακόρεστου λιπαρού οξέος (το οποίο βρίσκεται στο κόκκινο κρέας και σε ορισμένους τύπους ελαίων και μαργαρινών) είχαν πάνω από διπλάσιες πιθανότητες να αναπτύξουν ελκωτική κολίτιδα από εκείνους που κατανάλωναν τις μικρότερες ποσότητες του εν λόγω λιπαρού οξέος.
Επιπλέον, η μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων εικοσαπεντανοϊκού οξέος, ενός ω-3 λιπαρού οξέος που βρίσκεται στα ψάρια και τα ιχθυέλαια, συνδεόταν με χαμηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης της φλεγμονώδους αυτής νόσου του εντέρου.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενώ ο άνθρωπος χρειάζεται μια ορισμένη ποσότητα λινολεϊκού οξέος, η πρόσληψη υπερβολικών ποσοτήτων οδηγεί σε συσσώρευσή τους στα τοιχώματα του παχέος εντέρου και μπορεί να συμβάλλει στη φλεγμονή. Σε αντίθεση, προσθέτουν οι επιστήμονες, το ω-3 λιπαρό οξύ μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμό της φλεγμονής.
Προκειμένου να διερευνήσουν το ρόλο των λιπαρών οξέων στην ανάπτυξη ελκωτικής κολίτιδας, οι ερευνητές εξέτασαν τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Προοπτικής Έρευνας για τον Καρκίνο και τη Διατροφή (EPIC), η οποία περιλαμβάνει πάνω από μισό εκατομμύριο άτομα από 10 ευρωπαϊκές χώρες.
Στην ανάλυσή τους, οι ερευνητές συμπεριέλαβαν 203.193 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 30-74 ετών, 126 εκ των οποίων ανέπτυξαν ελκωτική κολίτιδα κατά τη διάρκεια μιας περιόδου παρακολούθησης που κυμαινόταν από 2 έως 11 έτη.
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδειξαν ότι τα άτομα στο ανώτερο πεμπτημόριο πρόσληψης λινολεϊκού οξέος (τα οποία κατανάλωναν περίπου 13-38 γραμμ. ημερησίως) είχαν 2,5 φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν αναπτύξει τη νόσο, σε σύγκριση με τα άτομα που κατανάλωναν τις μικρότερες ποσότητες του λιπαρού οξέος (2-8 γραμμ. ημερησίως).
Τα ευρήματα αυτά, επισημαίνουν οι ερευνητές, δείχνουν ότι η υιοθέτηση μιας διατροφής με χαμηλές ποσότητες λινολεϊκού οξέος και υψηλότερες ποσότητες ω-3 λιπαρών οξέων -χαρακτηριστικά που έχει για παράδειγμα η μεσογειακή διατροφή- ενδέχεται να μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης της φλεγμονώδους αυτής εντεροπάθειας.
Πηγή: Reuters Health
Tags:

.jpg)

