Μύθοι και αλήθειες για το hangover

Γράφει η Μαίρη Σελανικλή, Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc

Πότε το «hangover» κάνει την εμφάνιση του;

Αν όχι όλοι, οι περισσότεροι από εμάς έχουν συνδέσει τις εξόδους μας με την κατανάλωση αλκοόλ. Ποια είναι όμως η ασφαλής ποσότητα της κατανάλωσης αλκοόλ; Η συνιστώμενη κατανάλωση αλκοόλ σύμφωνα με τον USDA, είναι ένα ποτήρι ημερησίως για τις γυναίκες και 2 ποτήρια για τους άνδρες. Όταν όμως αυτά τα όρια ξεπερνιούνται κατά πολύ, τότε το γνωστό σχεδόν σε όλους μας «hangover» κάνει την εμφάνισή του.

Τι είναι όμως το «hangover»;

To hangover είναι η αντίδραση του σώματος όταν τα επίπεδα του αλκοόλ στο αίμα είναι πολύ υψηλά. Σε αυτήν την κατάσταση ο οργανισμός έχει δηλητηριαστεί από την υψηλή ποσότητα οινοπνεύματος. Η υψηλή κατανάλωση αλκοόλ, έχει βρεθεί ότι επηρεάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα. Οι χημικές ουσίες του εγκεφάλου, που εκλύονται στην κατάσταση μέθης είναι αυτές που οδηγούν σε πονοκέφαλο, ζάλη, ναυτία και συχνά σας στέλνει τρέχοντας στην τουαλέτα. Τέλος, οι συχνοί έμετοι συχνά οδηγούν και στην αφυδάτωση.

Η επόμενη μέρα!

Αν πιστεύεται ότι η επόμενη μέρα θα ξυπνήσετε και θα νιώθετε τέλεια, κάνετε μεγάλο λάθος. Το επόμενο πρωί μπορεί να χαρακτηριστεί και σαν «ο εφιάλτης της υπερβολικής κατανάλωσης του αλκοόλ«. Συχνά, η επόμενη μέρα συνοδεύεται από κεφαλαλγία, ευαισθησία στο φως και στους ήχους, στεγνό στόμα, κόπωση και ανακάτεμα στο στομάχι, ενώ το ανοσοποιητικό σύστημα είναι αποδυναμωμένο από την μεγάλη κατανάλωση οινοπνεύματος.

Γιατί όμως μερικοί άνθρωποι αντιδρούν διαφορετικά στο αλκοόλ από κάποιους άλλους;

Οι αντιδράσεις που έχει ο καθένας στο αλκοόλ ποικίλλουν και είναι μεμονωμένες καθώς επίσης επηρεάζονται και από πολλούς παράγοντες. Μερικοί από αυτούς είναι:

  • Η ηλικία
  • Το φύλο
  • Η φυσική κατάσταση
  • Το βάρος
  • Η ποσότητα των τροφίμων που καταναλώθηκαν πριν από την κατανάλωση αλκοόλ.
  • Το πόσο γρήγορα καταναλώθηκε το αλκοόλ
  • Η τυχόν κατανάλωση του παράλληλα με την χορήγηση κάποιων φαρμάκων.

Προτιμά το «hangover» τις γυναίκες;

Όπως αναφέρθηκε και πριν, σύμφωνα με τον USDA, η συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση αλκοόλ είναι ένα ποτήρι ημερησίως για τις γυναίκες και 2 ποτήρια για τους άνδρες. Εάν λοιπόν μια γυναίκα καταναλώσει τα ίδια ποτά με έναν άνδρα, τότε η γυναίκα είναι πιο πιθανόν να βιώσει πιο έντονα τα συμπτώματα της αυξημένης κατανάλωσης οινοπνεύματος. Οι επιστήμονες λένε ότι η κύρια αιτία γι ‘αυτό είναι ότι οι άνδρες έχουν υψηλότερο ποσοστό νερού στο σώμα τους, η οποία βοηθά στην αραίωση του αλκοόλ που καταναλώνουν. Όταν οι γυναίκες πίνουν την ίδια ποσότητα, περισσότερο αλκοόλ συσσωρεύεται στην κυκλοφορία του αίματος.

Η ενδιάμεση κατανάλωση μη αλκοολούχων ποτών βοηθάει; 

Ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, την φυσική κατάσταση και το βάρος του καθενός, μόλις μερικά ποτά φτάνουν για να ξυπνήσετε την επόμενη μέρα με πονοκέφαλο και διάφορα άλλα συμπτώματα από το hangover. Διάφορα tips για την αποφυγή της υψηλής κατανάλωσης οινοπνεύματος είναι η ενδιάμεση κατανάλωση νερού, χυμών, είτε διάφορων άλλων μη αλκοολούχων ποτών, τα οποία βοηθούν στη διατήρηση της ενυδάτωσης, ενώ παράλληλα βοηθούν και στη μείωση της συνολικής κατανάλωσης αλκοόλ.

Είναι το κρασί η καλύτερη επιλογή για την αποφυγή του «hangover»;

Το κόκκινο κρασί περιέχει τανίνες. Οι συγκεκριμένες ενώσεις είναι γνωστό ότι σε υπερβολικές ποσότητες μπορεί να προκαλέσουν πονοκέφαλο σε μερικούς ανθρώπους. Επίσης τα ποτά από βύνη, όπως το ουίσκι είναι πιο πιθανό να σας οδηγήσουν σε hangover. H μπύρα και ποτά όπως η βότκα και το τζιν, είναι από τις πιο ασφαλείς επιλογές, ώστε να μειώσετε τις επιπτώσεις του αλκοόλ την επόμενη μέρα.

Το φαγητό πριν την έξοδο

Για εκείνους που επιλέγουν να καταναλώσουν αλκοόλ στην έξοδό τους, καλό είναι πριν την κατανάλωση του αλκοόλ, να έχουν καταναλώσει μια επαρκή ποσότητα φαγητού. Διάφορες έρευνες έδειξαν ότι η παρουσία τροφής στο στομάχι μπορεί να επιβραδύνει την απορρόφηση του αλκοόλ και ως εκ τούτου να μειώσει την συγκέντρωση του αλκοόλ στο αίμα. Το είδος της τροφής (υδατάνθρακες, λίπος, πρωτεΐνη) δεν έχει αποδειχθεί να έχει μετρήσιμη επίδραση στην συγκέντρωση του αλκοόλ, αλλά όσο μεγαλύτερο είναι το γεύμα και πιο κοντά στο χρόνο μεταξύ φαγητού και του ποτού, τόσο μεγαλύτερη είναι η μείωση της μέγιστης συγκέντρωσης αλκοόλ. Μελέτες έχουν δείξει μείωση συγκέντρωσης του αλκοόλ στο αίμα της τάξεως 9% έως 23%, σε αντίθεση με άτομα που έχουν καταναλώσει παρόμοιες ποσότητες αλκοόλ, αλλά είναι νηστικά.

O καφές και το «hangover»

Ένας ιδιαίτερα δημοφιλής μύθος που πολλοί άνθρωποι υποθέτουν είναι ότι η κατανάλωση καφεϊνούχων ποτών ή η λήψη ενός κρύου ντους θα τους βοηθήσει να ξεμεθύσουν και ξεφύγουν από το λεγόμενο «hangover«. Το σίγουρο είναι ότι και τα δύο παραπάνω το μόνο που θα καταφέρουν είναι να σας βοηθήσουν να αισθανθείτε πιο ξύπνιοι, δεν μπορούν όμως να συμβάλουν στην αφαίρεση του αλκοόλ από το σώμα σας, ούτε θα επιταχύνουν την ανάρρωσή σας.

Έχει θετικά η κατανάλωση του αλκοόλ;

Η κατανάλωση αλκοόλ δεν έχει μόνο αρνητικά. Έχει βρεθεί ότι η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μειώνει τη θνησιμότητα. Οι άνθρωποι που κατανάλωναν μέτριες ποσότητες αλκοόλ ζούσαν περισσότερο σε σχέση με τα άτομα που κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ και σε σχέση με αυτούς που δεν κατανάλωναν καθόλου.

Η μέτρια κατανάλωση και τα οφέλη

Στους ανθρώπους που έχουν περάσει εμφράγματα, καθώς και στα άτομα με καρδιαγγειακές παθήσεις, υψηλή πίεση και διαβήτη, συστήνεται η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ. Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι το αλκοόλ μειώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη και έχει βρεθεί ότι έχει προστατευτική δράση απέναντι στις καρδιαγγειακές παθήσεις, ενώ βελτιώνει και τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης. Για να μην έλθετε λοιπόν αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις της υπερβολικής κατανάλωσης οινοπνεύματος, αρκεστείτε στις συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις και φροντίστε να έχετε καταναλώσει επαρκή ποσότητα φαγητού.

 

In this article