Τα «άσχημα» ωραία λαχανικά και γιατί να τα προτιμήσετε!

27-03-2017

 Λένε πως ο άνθρωπος «τρώει» με όλες του τις αισθήσεις, ξεκινώντας με τα μάτια! Επίσης λένε πως κανείς δεν είναι τέλειος, άποψη που συχνά αναφέρεται στην εμφάνιση κάποιου. Τι είναι όμως «όμορφο», ιδιαίτερα όταν η κουβέντα έρχεται στα φρούτα και στα λαχανικά; Τα άσχημα λαχανικά κάνουν την επάνοδό τους στις χώρες τις Ευρώπης και μάλιστα θριαμβευτικά!

Η αβάσταχτη τελειότητα των φρούτων

Εάν κάνετε τα ψώνια του σπιτιού, σίγουρα θα έχετε βρεθεί μπροστά στο καφάσι με τα μήλα, καθένα από τα οποία είναι ολόιδιο με το διπλανό του. Είναι όμως ποτέ δυνατόν όλα τα μήλα της φύσης να είναι τόσο τέλεια, λες και βγήκαν από κάποιον τρισδιάστατο εκτυπωτή; Φυσικά και όχι! Στην πραγματικότητα τα φρούτα και τα λαχανικά περνούν από πολλά στάδια διαλογής μέχρι να καταλήξουν στον πάγκο του μανάβικου. Εάν έχουν μικρότερο μέγεθος, εάν το χρώμα τους δεν είναι λαμπερό ή εάν το σχήμα τους δεν είναι αψεγάδιαστο, τα ζαρζαβατικά δεν φτάνουν ποτέ στο «καλάθι της νοικοκυράς», αλλά καταλήγουν να γίνονται ζωοτροφές και λιπάσματα.

Συνειδητή επιλογή

Οι υπεύθυνοι των σούπερ μάρκετ πιστεύουν πως οι καταναλωτές προτιμούν να αγοράζουν όμορφα φρούτα και λαχανικά, απορρίπτοντας οτιδήποτε δεν έχει τις τέλειες αναλογίες. Και πριν προλάβετε να «βγάλετε την ουρά σας απέξω», θυμηθείτε την τελευταία φορά που περάσατε τουλάχιστον 5 λεπτά ζουλώντας τις ντομάτες ή διαλέγοντας τα ομορφότερα ροδάκινα στο σούπερ μάρκετ. Κάπως έτσι, το 20- 40% των φρούτων και των λαχανικών κάθε χρόνο καταλήγουν στο καλάθι των αχρήστων. Την ίδια στιγμή το πρόβλημα του υποσιτισμού στην Ελλάδα της κρίσης εντείνεται. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ινστιτούτου Prolepsis, περίπου 1 στους 2 μαθητές στα Ελληνικά σχολεία αγγίζονται από την επισιτιστική ανασφάλεια.

Το Γαλλικό παράδειγμα

Η οικολογική και η κοινωνική συνείδηση είναι εκείνη που οδήγησε μία μεγάλη αλυσίδα γαλλικών σούπερ μάρκετ, να δώσει ξανά θέση στα ράφια της στα «άσχημα» ζαρζαβατικά. Η καμπάνια είχε σαν στόχο να μάθει στους καταναλωτές πως τα όχι και τόσο ιδανικά φρούτα και λαχανικά είναι πολύτιμα για τον πλανήτη, έχουν υπέροχη γεύση και κρύβουν ένα θησαυρό θρεπτικών συστατικών. Με χιουμοριστικούς τίτλους όπως «το άσχημο καρότο», η «αστεία πατάτα» και το «αποτυχημένο λεμόνι», οι πωλήσεις των δύσμορφων λαχανικών ξεπέρασαν κάθε προσδοκία! Μάλιστα η συνολική επισκεψημότητα των καταστημάτων αυξήθηκε κατά 24%, προσφέροντας τα «άσχημα» λαχανικά σε μορφή σούπας ή χυμών με ακαταμάχητη γεύση, αλλά και σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή. Το πείραμα πέτυχε, ανοίγωντας το δρόμο για πολλές ακόμη αντίστοιχες ενέργειες ανά τον κόσμο.

Μπορείτε να δείτε το βίντεο της γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ πατώντας εδώ (αγγλικά).

Ίσως ομορφιά να είναι τελικά ο σεβασμός προς της φύση και τους συνανθρώπους μας. Ίσως τα «άσχημα» λαχανικά να κρύβουν μία σπάνια ομορφιά, γι αυτό μην τα αγνοήσετε την επόμενη φορά που θα βρεθείτε στο μανάβικο!

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com