«Κλειδώνει» η κοστολόγηση των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ

01-07-2017

«Κλείδωσε» ο τρόπος και η διαδικασία διαμόρφωσης ενδεικτικής τιμής λιανικής πώλησης  και  ανώτατης  υποχρεωτικής  νοσοκομειακής  τιμής των  Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.), καθώς και ο τρόπος διάθεσης τους. Σύμφωνα με απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, η  βάση για την εξαγωγή της ενδεικτικής λιανικής τιμής διαμορφώνεται σύμφωνα  με τα εξής κριτήρια:

α) Από τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών των κρατών  – μελών της Ε.Ε, όπου βρέθηκε τιμή. β) Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η τιμολόγηση του προϊόντος ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. με βάση την προηγούμενη περίπτωση, το προϊόν ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. λαμβάνει ως τιμή βάσης, για τον καθορισμό της ενδεικτικής τιμής λιανικής πώλησης, το μέσο όρο των τιμών στα δύο κράτη  μέλη, όπου βρέθηκε τιμή, γ) Αν το φαρμακευτικό  προϊόν ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. τιμολογείται σε ένα μόνο κράτος – μέλος, τότε λαμβάνεται η χαμηλότερη τιμή μεταξύ της ισχύουσας τιμής, εφόσον υπάρχει, και της τιμής που έχει στο άλλο κράτος – μέλος, αλλιώς λαμβάνει την τιμή που έχει στο κράτος μέλος αυτό, δ) Αν δεν είναι δυνατή  η  εφαρμογή της  προηγούμενης  περίπτωσης,  τότε  το  προϊόν  ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. τιμολογείται  με  βάση  την  συσχέτιση  με  όμοια  ως  προς τις  δραστικές  ουσίες,  τις περιεκτικότητες και τις φαρμακοτεχνικές μορφές προϊόντα στην Ελλάδα. Η συσχέτιση μπορεί να γίνεται και με όμοια συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Η τιμή που αναζητείται, αναφέρεται σε τιμές παραγωγού (exfactory), ή στην τιμή παραγωγού που μπορεί να εξαχθεί από την έρευνα σε λοιπά είδη τιμών (ήτοι εισαγωγού ή χονδρική ή λιανική).  Ως ενδεικτική τιμή λιανικής  πώλησης  ορίζεται η  τιμή  βάσης  που προκύπτει, προσαυξημένη κατά 30%, πλέον του προβλεπόμενου Φ.Π.Α.

Η ενδεικτική τιμή λιανικής πώλησης δεν είναι υποχρεωτική για τους κατά τον νόμο δικαιούμενους την διάθεση των προϊόντων ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ., ήτοι για τους Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας φαρμάκων (ΚΑΚ), για τους Κατόχους Άδειας Χονδρικής Πώλησης  φαρμάκων (χονδρεμπόρους) ή για τα φαρμακεία, καθώς και για τους υπόλοιπους φορείς λιανικής διάθεσης των προϊόντων αυτών οι  οποίοι  μπορούν  ελεύθερα  να καθορίσουν  την τιμολογιακή τους πολιτική ως προς τα προϊόντα αυτά.

Τρόπος Διαμόρφωσης της Ανώτατης Υποχρεωτικής Νοσοκομειακής Τιμής

Η βάση για την εξαγωγή της ανώτατης νοσοκομειακής τιμής, διαμορφώνεται σύμφωνα με τα εξής κριτήρια για τα προϊόντα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. που θα κυκλοφορήσουν στην Ελλάδα μετά την δημοσίευση του νόμου 4472/2017:

α) Λαμβάνουν την ίδια ή κατώτερη  τιμή με αυτή των ομοίων ήδη κυκλοφορούντων προϊόντων ως προς τις δραστικές ουσίες, τις περιεκτικότητες και  τις φαρμακοτεχνικές μορφές, β) σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η προηγούμενη περίπτωση λαμβάνουν την τιμή που προκύπτει από τον μέσο όρο των  τριών  χαμηλότερων  τιμών  σε  κράτη – μέλη  της  Ε.Ε,  όπου  βρέθηκε  τιμή γ) Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η τιμολόγηση του προϊόντος ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. με βάση την προηγούμενη περίπτωση, το προϊόν ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. λαμβάνει ως τιμή βάσης,  το μέσο όρο των τιμών στα δύο κράτη – μέλη, όπου βρέθηκε τιμή. δ) Αν το φαρμακευτικό προϊόν ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. τιμολογείται σε ένα μόνο κράτος-μέλος, τότε λαμβάνεται υπόψη η τιμή αυτή.

Η βάση για την εξαγωγή της ανώτατης νοσοκομειακής τιμής, διαμορφώνεται σύμφωνα με τα εξής κριτήρια για τα προϊόντα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. που ήδη κυκλοφορούν στην Ελλάδα κατά την δημοσίευση του νόμου 4472/2017 λαμβάνουν ως τιμή βάσης, για τον  καθορισμό της ανώτατης νοσοκομειακής τιμής, την τιμή που έχουν ήδη λάβει έως την δημοσίευση του παρόντος νόμου στο τελευταίο δελτίο τιμών, εκτός εάν είναι χαμηλότερη η τιμή που προκύπτει:

α) από τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών σε χώρες – μέλη της Ε.Ε., όπου βρέθηκε τιμή ή

β) αν δεν είναι δυνατή η προηγούμενη περίπτωση, από τον μέσο όρο των δύο τιμών σε χώρες – μέλη της Ε.Ε., όπου βρέθηκε τιμή  ή

γ) αν η προηγούμενη περίπτωση δεν είναι δυνατή, από την τιμή που βρέθηκε σε ένα κράτος – μέλος.

Η τιμή που αναζητείται, βάσει της προηγούμενης παραγράφου, αναφέρεται σε τιμές παραγωγού (exfactory), ή στην τιμή παραγωγού που μπορεί να εξαχθεί από την έρευνα  σε λοιπά  είδη  τιμών  (ήτοι  εισαγωγέα ή  χονδρική  ή  λιανική).  Ως  ανώτατη νοσοκομειακή τιμή ορίζεται η τιμή βάσης που προκύπτει δυνάμει των προηγούμενων παραγράφων, μειωμένη κατά 8,74%.

Η ανώτατη νοσοκομειακή τιμή είναι υποχρεωτική για την διάθεση των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. από τα κατά τον νόμο δικαιούμενα πρόσωπα προς το Δημόσιο, τα Δημόσια Νοσοκομεία, τις Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας, τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου τα οποία εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας και παρέχουν πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια φροντίδα υγείας, καθώς και τις ιδιωτικές κλινικές. Οι Κάτοχοι Άδειας Κυκλοφορίας φαρμάκων (ΚΑΚ) και οι Κάτοχοι Άδειας Χονδρικής  Πώλησης  μπορούν  να  πωλούν  τα  ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.  προς  τα  προηγούμενα πρόσωπα σε τιμές χαμηλότερες από την ανώτατη νοσοκομειακή τιμή, με την προϋπόθεση της αναγραφής στο αντίστοιχο παραστατικό πώλησης.

Φαρμακευτικά προϊόντα παραγόμενα στην Ελλάδα

Φαρμακευτικά προϊόντα αποκλειστικά παραγόμενα στην Ελλάδα που δεν δύναται να

λάβουν τιμή βάσης (μέσο όρο των χωρών), λαμβάνουν τιμή βάσης η οποία καθορίζεται βάσει κοστολογίου, στο οποίο περιλαμβάνονται οι δαπάνες παραγωγής και συσκευασίας, για κάθε μορφή και συσκευασία, καθώς και οι δαπάνες Διοίκησης – Διάθεσης – Διάδοσης, καθοριζόμενες από αντίστοιχους επικαιροποιημένους ανά  διετία  πίνακες,  οι  οποίοι  υπολογίζονται  με  βάση  τα  αντίστοιχα  μέσα  έξοδα  του κλάδου.

Δεν θεωρούνται στοιχεία κόστους: α) τόκοι υπερημερίας, β) φόροι προσωπικοί (φόροι  εισοδήματος  κ.λπ.),  γ)  έξοδα  για  παραβάσεις  διατάξεων  που  ισχύουν,  δ) προμήθειες τρίτων και λοιπά έξοδα που δεν συσχετίζονται με την παραγωγή και διάθεση των  φαρμακευτικών προϊόντων.  Για  τον  καθορισμό  του  κόστους  της  πρώτης  ύλης λαμβάνεται υπόψη το αντίστοιχο κόστος που προκύπτει μετά την αντίστροφη αναγωγή της ισχύουσας ή προκύπτουσας τιμής του φαρμάκου αναφοράς όμοιας φαρμακοτεχνικής μορφής.

Για εκείνα τα φάρμακα για τα οποία έχει αναπτυχθεί έρευνα δραστικής ουσίας ή φαρμακοτεχνικής  μορφής  ελληνικής  κατοχυρωμένης ευρεσιτεχνίας  και  για  τα  οποία υφίστανται  κλινικές  φαρμακοκινητικές  μελέτες  και  άδεια  κυκλοφορίας  του  ΕΟΦ,  στη διαμόρφωση του κοστολογίου θα λαμβάνεται υπόψη και η αξία νέων επενδύσεων, το κόστος έρευνας και ανάπτυξης της δραστικής ουσίας ή φαρμακοτεχνικής μορφής, καθώς και η αποτίμηση της τεχνογνωσίας.

Ποσοστό 8,5% υπολογίζεται στο συνολικό κόστος εκτός αποσβέσεων, τόκων και κέρδους υπέρ τρίτων για φασόν.

Διαδικασία έκδοσης και αναθεώρησης Καταλόγου

Για τον καθορισμό των τιμών των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ., διεξάγεται από το αρμόδιο τμήμα του  ΕΟΦ,  έρευνα  στα  κράτη  μέλη  της  Ε.Ε.  στα  οποία  υφίστανται  στοιχεία  από  τις αρμόδιες  αρχές,  σε  φορείς  των  χωρών  αυτών,  ή  σε  επίσημους  και  έγκριτους Ευρωπαϊκούς φορείς. Η πρόσβαση στις εν λόγω πηγές συλλογής στοιχείων γίνεται μέσω εξειδικευμένων ηλεκτρονικών ιστοτόπων των επίσημων πηγών κάθε κράτους μέλους της Ε.Ε. ή/και μέσω επίσημων και έγκριτων φορέων. Στην έρευνα αναζητείται κάθε διαθέσιμη τιμή (ex-factory, χονδρική, λιανική) και θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση ώστε οι τιμές να είναι συγκρίσιμες και αντίστοιχες, εφόσον μπορεί νε εξαχθεί εξ’ αυτών τιμή παραγωγού.

Η συναλλαγματική ισοτιμία που χρησιμοποιείται, είναι εκείνη που δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδας, την πρώτη εργάσιμη μέρα του τριμήνου πριν από την έκδοση του

καταλόγου τιμών. Απαραίτητα στοιχεία για τον καθορισμό της τιμής των φαρμάκων είναι: α) το όνομα του φαρμάκου, β) η δραστική ουσία, γ) η περιεκτικότητα σε δραστική ουσία, δ) η φαρμακοτεχνική μορφή, ε) η συσκευασία, στ) η κατηγοριοποίηση κατά ATC, ζ) ο υπεύθυνος κυκλοφορίας, η) η/ οι τιμή (ές )παραγωγού, και θ) ημερομηνία  έκδοσης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα ή στις χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο  ΕΟΦ  αναρτά  στην ιστοσελίδα του  προσωρινό κατάλογο ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης και αποστέλει, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή σε περίπτωση αδυναμίας με κάθε άλλο διαθέσιμο μέσο, σε κάθε ενδιαφερόμενο ΚΑΚ, την διαμορφούμενη  ανώτατη  νοσοκομειακή  τιμή,  με  την  σημείωση  του  δικαιώματος  της αίτησης θεραπείαςτης επόμενης παραγράφου.

Κατά του προσωρινού καταλόγου της προηγούμενης παραγράφου, οι έχοντες έννομο συμφέρον μπορούν να υποβάλουν αίτηση θεραπείας στον ΕΟΦ, εντός πέντε (5) ημερών από την ανάρτηση του προσωρινού καταλόγου ως προς τις ενδεικτικές τιμές λιανικής  πώλησης  ή  από  την  παραλαβή  των  διαμορφούμενων  τιμών  ως  προς  την ανώτατη νοσοκομειακή τιμή.  Οι αιτήσεις  θεραπείας υποβάλλονται  επίσης  μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στην ηλεκτρονική διεύθυνση που θα υποδειχθεί από τον ΕΟΦ, είτε στον προσωρινό κατάλογο είτε στην αποστολή των στοιχείων νοσοκομειακής τιμής. Ως στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη από τον ΕΟΦ για την εξέταση των αιτήσεων θεραπείας είναι επαληθεύσιμα δικαιολογητικά όπως επίσημοι ιστότοποι κρατών μελών όπου  θα  επιβεβαιώνονται  η  τιμή  των  προϊόντων,  το  είδος  της  τιμής,  οι  επίσημοι απομειωτές και η ημερομηνία ισχύος των σχετικών τιμών, πρωτότυπες επιστολές των επισήμων  αρμόδιων  αρχών  των  κρατών  μελών,  μεταφρασμένες  από  το  Υπουργείο εξωτερικών ή δικηγόρο στις οποίες θα αναγράφονται τα ανωτέρω στοιχεία με τις τιμές.

Δεν μπορούν να γίνουν δεκτά δικαιολογητικά από συνδρομητικές ιστοσελίδες, τιμολόγια πώλησης ή επιστολές ΚΑΚ.

Ο ΕΟΦ αποστέλει την πρόταση με τον οριστικό κατάλογο των ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης και των ανώτατων νοσοκομειακών τιμών προς τον Υπουργό Υγείας, ο οποίος εκδίδει απόφαση, την οποία επικυρώνεται και επισυνάπτεται ο κατάλογος αυτός. Η απόφαση αυτή, με τον κατάλογο  ενδεικτικών  τιμών  λιανικής  πώλησης, θα  αναρτάται  στην  ιστοσελίδα  του Υπουργείου Υγείας .

Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, ύστερα από πρόταση του ΕΟΦ, ο κατάλογος αυτός αναθεωρείται ανά εξάμηνο. Οι  ενδεικτικές  τιμές  λιανικής  πώλησης  και  ανώτατες  νοσοκομειακές  τιμές όλων  των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.  αναθεωρούνται  σύμφωνα  με  την  παρούσα,  δύο  φορές  ανά  έτος  και  οι  υπουργικές  αποφάσεις,  που  εμπεριέχουν  του  καταλόγους,  εκδίδονται  εντός  μηνός Σεπτεμβρίου και Μαρτίου εκάστου έτους.

 Νέα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. λαμβάνουν ενδεικτική τιμή λιανικής πώλησης και ανώτατη νοσοκομειακή τιμή μετά την λήψη της άδειας κυκλοφορίας και την υποβολή της αίτησης εντός των χρονικών περιθωρίων που ορίζονται στην Οδηγία περί Διαφάνειας,  όπως  αυτή  έχει  ενσωματωθεί  στο  Εθνικό  Δίκαιο.

Στις  περιπτώσεις αναθεώρησης των καταλόγου, οι νέες ανώτατες νοσοκομειακές τιμές ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ, ισχύουν για τους ΚΑΚ, τα νοσοκομεία και τις ιδιωτικές κλινικές μετά από τρεις (3) ημέρες από την έκδοση της σχετικής απόφασης του Υπουργού Υγείας και για τους Κατόχους Άδειας  Χονδρικής πώλησης φαρμάκων μετά από είκοσι (20) ημέρες από την έκδοση της σχετικής απόφασης

Έως την πρώτη εφαρμογή της τιμολόγησης που προβλέπεται στο παρόν άρθρο, τα  ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.  διατηρούν  ως  ενδεικτική  τιμή  λιανικής  πώλησης  και  ως  ανώτατη νοσοκομειακή  τιμή,  την  αντίστοιχη  τιμή  που  έλαβαν  στο  τελευταίο  δελτίο  τιμών  που εκδόθηκε έως την δημοσίευση του νόμου 4472/2017.

Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, ύστερα από πρόταση του ΕΟΦ, η οποία εκδίδεται εντός ενός μηνός από την δημοσίευση του ανωτέρω νόμου, αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας κατάλογος των ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. που εμπεριέχουν τις τιμές του τελευταίου δελτίου τιμών, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο.

Η τιμολόγηση και ανατιμολόγηση των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ., ενόψει της έκδοσης ή αναθεώρησης του καταλόγου, δεν μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της ανώτατης υποχρεωτικής νοσοκομειακής τιμής, σε σχέση με τις αντίστοιχες  νοσοκομειακές  τιμές  στο  τελευταίο  δελτίο  τιμών που  εκδόθηκε  έως  την δημοσίευση του προαναφερόμενου νόμου, ή στον τελευταίο εκδοθέντα κατάλογο τιμών. Η πρώτη  εφαρμογή της  συνολικής αναθεώρησης του  καταλόγου  ΜΗΣΥΦΑ ορίζεται  το αργότερο έως τις 30-9-2017. Τυχόν εκπτώσεις που έχουν δοθεί από τα κατά τον νόμο δικαιούμενα  πρόσωπα  σε  ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.  έως  την  δημοσίευση  του  νόμου 4472/2017, θεωρούνται νόμιμες.

Υποχρεώσεις φαρμακευτικών επιχειρήσεων

1.Μετά  τη  λήξη  κάθε  διαχειριστικής  περιόδου  οι  φαρμακευτικές  επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν στη Δ/νση Φαρμάκων και Προϊόντων Υγείας τα εξής: σε προθεσμία ενός μηνός τις πωλήσεις κατά ποσότητα και αξία για την εν λόγω διαχειριστική περίοδο, σε προθεσμία τεσσάρων μηνών, τον ισολογισμό και τις καταστάσεις δαπανών (αναλυτικά και συγκεντρωτικά).

  1. Έλεγχος επί μέρους στοιχείων των επιχειρήσεων διενεργείται, εφόσον απαιτηθεί, ανεξάρτητα από το φορολογικό ή άλλο έλεγχο, από υπαλλήλους του Υπουργείου Υγείας στην έδρα της επιχείρησης, η οποία υποχρεούται να θέσει στη διάθεση τους όλα τα βιβλία καιστοιχεία  που  τηρεί.  Η  αρμόδια  Υπηρεσία,  εφόσον  κρίνει  αναγκαίο,  μπορεί  να χρησιμοποιεί στοιχεία συναφών επιχειρήσεων και άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της.
  2. Οι επιχειρήσεις που παράγουν ή εισάγουν και άλλα είδη, εκτός των φαρμάκων, πρέπεινα  τηρούν  χωριστούς  λογαριασμούς  για  τον  κλάδο  φαρμάκων.  Την  ίδια υποχρέωση  έχουν  και  οι  επιχειρήσεις  που  παράγουν  ή  συσκευάζουν  φάρμακα  για λογαριασμό τρίτων (ΦΑΣΟΝ), σε ότι αφορά τα φάρμακα αυτά.
  3. Οι φαρμακοβιομηχανίες υποχρεούνται να τηρούν βιβλίο για τα φάρμακα που παράγουν ή συσκευάζουν. Στο βιβλίο αυτό θα καταχωρούνται, για κάθε μορφή φαρμάκου αναλυτικά και κατά παρτίδα, οι ποσότητες και αξίες των πρώτων και βοηθητικών υλών, των υλικών συσκευασίας που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς και τα έξοδα παραγωγής και συσκευασίας του φαρμάκου. Ακόμα θα καταχωρούνται οι ποσότητες που έχουν παραχθεί και η αξίας τους. Στο τέλος του έτους θα καταχωρούνται τα Γενικά Βιομηχανικά Έξοδα που αναλογούν για την παραγωγή του φαρμάκου. Το βιβλίο κόστους θα θεωρείται, πριν χρησιμοποιηθεί, από την αρμόδια Υπηρεσία. Επιχειρήσεις, που έχουν την υποχρέωση να τηρούν τα στοιχεία αυτά σε βιβλίο ή καρτέλες από τον Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων ή άλλο νόμο, απαλλάσσονται από την υποχρέωση για τήρηση βιβλίων κόστους.
  4. Οιφαρμακοβιομηχανίες,  αντιπρόσωποι – εισαγωγείς,  φαρμακέμποροι  και φαρμακοποιοί υποχρεούνται να παρέχουν στην Διεύθυνση Φαρμάκων και Προϊόντων Υγείας του Υπουργείου Υγείας και στο Τμήμα Τιμολόγησης Φαρμάκων του ΕΟΦ κάθε σχετική με τα φάρμακα πληροφορία που τους ζητείται.
  5. Οι φαρμακευτικέςεπιχειρήσεις οφείλουν να διαθέτουν αποθέματα φαρμάκων δύο (2) μηνών ανά κωδικό σε σχέση με τις αντίστοιχες πωλήσεις του αμέσως προηγούμενου έτους.

Ειδικές περιπτώσεις

Σε περίπτωση αλλαγής του παρασκευαστή ενός φαρμάκου ή του συσκευαστή ή και των δύο, λαμβάνεται, υπόψη η τιμή που είχε πριν την αλλαγή. Σε περίπτωση διαφορετικής συσκευασίας και/ή περιεκτικότητας φαρμάκου και στην περίπτωση  προσθήκης  νέας  παρεμφερούς  μορφής  με  ίδια  οδό  χορήγησης,  για  τον καθορισμό της τιμής τους γίνεται συσχετισμός με τις τιμές που καθορίστηκαν σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις διατάξεις της παρούσας υπουργικής απόφασης και επιλέγεται η χαμηλότερη τιμή. Η μετατροπή γίνεται ως εξής:

α) Από τη μικρή στη μεγάλη συσκευασία και/ή περιεκτικότητα η τιμή ανά μονάδα θα βαίνει μειούμενη, με ανώτατο όριο 12%, ως ακολούθως

Αύξηση Συσκευασίας (%) -Μείωση αναλογικής τιμής  (%)

Έως 5 –  1,67

Από 5,01 έως 10 – 3,18

Από 10,01 έως 15 – 4,56

Από 15,01 έως 20 – 5,83

Από 20,01 έως 25 – 7,00

Από 25,01 έως 30 – 8,08

Από 30,01 έως 35 – 9,07

Από 35,01 έως 40 – 10,00

Από 40,01 έως 45 – 10,86

Από 45,01 έως 50 – 11,67

Από 50,01 έως 60 – 12,00

Από 60 και άνω – κατά περίπτωση

β) Από τη μεγάλη στη μικρή συσκευασία η τιμή υπολογίζεται αναλογικά ανά μονάδα φαρμακοτεχνικής μορφής (ενδεικτικά αναφέρεται ότι μονάδα φαρμακοτεχνικής μορφής είναι το δισκίο, το ml στα πόσιμα διαλύματα, το γραμμάριο στις κρέμες και στις αλοιφές (κ.ο.κ.). Από τη μεγάλη στη μικρή περιεκτικότητα η τιμή υπολογίζεται αναλογικά. Για  τη  μετατροπή  από  τη  μικρή  στη  μεγάλη  συσκευασία/περιεκτικότητα  θα ακολουθείται  ο  παραπάνω  Πίνακας,  ενώ  η  συσχέτιση  από  τη  μεγάλη  στη  μικρή συσκευασία/περιεκτικότητα θα γίνεται αναλογικά στη μονάδα φαρμακοτεχνικής μορφής.

  1. Εξαιρούνται οι μορφές φακελίσκων και οφθαλμικών διαλυμάτων σε μεμονωμένες δόσεις, οι οποίες υπολογίζονται αναλογικά.

Γενικοί Κανόνες Διάθεσης των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.

1.Οι τιμές των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. καθορίζονται για τις συσκευασίες που εγκρίνονται από τον ΕΟΦ και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (EMA). Η ενδεικτική τιμή λιανικής πώλησης ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. τίθεται υποχρεωτικά στην εξωτερική συσκευασία των προϊόντων αυτών. Η τιμή αυτή πρέπει να είναι εμφανής και να μην επικαλύπτεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο.

2.Απαγορεύεται η πώληση μέρους της συσκευασίας των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. Η διάθεση των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. θα πρέπει να ακολουθεί τα εγκεκριμένα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας τους  ως  τέτοιων  (συσκευασία,  περιεκτικότητα,  εξωτερική  συσκευασία,  συνθήκες αποθήκευσης,  διακίνησης  και  έκθεσης  των  προϊόντων  αυτών  σε  ό,τι  αφορά  στους κανόνες υγιεινής, τη θερμοκρασία, την υγρασία του περιβάλλοντος κλπ.).

3.Η υποχρέωση της αναγραφής των στοιχείων που προβλέπονται στην ταινία γνησιότητας ή το γραμμωτό κώδικα δεν αναιρεί την υποχρέωση αναγραφής αυτών των στοιχείων και σε άλλα σημεία της συσκευασίας, όπως προβλέπεται από άλλες διατάξεις.