Το κακό είναι ότι οι θερμίδες δεν πάνε διακοπές… Άρθρο του Δημήτρη Μπερτζελέτου

Η αλήθεια είναι ότι οι διακοπές είναι ..διακοπές.

Είναι μια περίοδος που διακόπτουμε, από την καθημερινότητα, τη ρουτίνα μας. Δε χρειάζονται εξαντλητικό ωράριο, ούτε manual για το πώς να τις περάσουμε.

Αυτό το παραπάνω είναι μια αλήθεια, όπως άλλη μια αλήθεια είναι ότι οι θερμίδες δεν πάνε διακοπές.

Χωρίς να γίνουμε κουραστικοί και καταπιεστικοί, ιδού λοιπόν μερικές επιπρόσθετες αλήθειες:

-Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι διακοπές συνδέονται με την υπερβαρότητα, ιδιαίτερα στις ανεπτυγμένες δυτικού τύπου χώρες. Η αύξηση βάρους κατά τις διακοπές τείνει να μεγαλώνει ανάλογα με την ηλικία. Η αύξηση του βάρους δεν είναι μεγάλη εάν οι διακοπές είναι μέχρι 1 εβδομάδα. Οι μελέτες δείχνουν ότι μια αύξηση 0,5 του κιλού μετά από διακοπές συχνά δεν εξαλείφεται αμέσως μετά. Έτσι, αυτή η μικρή αύξηση, χρόνο το χρόνο αθροίζεται. Κάτι πολύ σημαντικό που δεν πρέπει να παραλειφθεί είναι ότι οι ήδη υπέρβαροι ή παχύσαρκοι άνθρωποι είναι αυτοί που είναι πιο επιρρεπείς στο να αυξάνουν το βάρους τους κατά τις διακοπές.

-Επίσης, δεν πρέπει να παραλειφθεί ότι και τα παιδιά, ιδιαίτερα τα ήδη υπέρβαρα, αυξάνουν βάρος κατά τις διακοπές. Έχει ήδη αναπτυχθεί μια θεωρία που προκύπτει από ερευνητικά δεδομένα ότι ουσιαστικά το υπερβάλλον βάρος των παχύσαρκων παιδιών προκύπτει κυρίαρχα από τις διακοπές τους κατά τη διάρκεια του χρόνου (καλοκαίρι, Χριστούγεννα), ενώ στα διαστήματα ρουτίνας συντηρούν απλά αυτό το αυξημένο βάρος.

Πάντως.. όλα αυτά δε σημαίνουν ότι πρέπει να ξυπνάτε στις διακοπές σας από τις 6 το πρωί για να κάνετε γυμναστική, ούτε ότι πρέπει να ακολουθείτε ένα καταπιεστικό διατροφικό καθεστώς κατά τις διακοπές.

Επειδή, όπως προείπαμε οι θερμίδες δεν πάνε διακοπές, μπορείτε να ακολουθήσετε τις περισσότερες από τις παρακάτω συμβουλές και θα βγείτε κερδισμένοι:

-Κάντε το διατροφικό σας προϋπολογισμό, δηλαδή αποδεχτείτε το γεγονός ότι έχετε αδυναμίες σε κάποιες λιχουδιές του καλοκαιριού. Συγκεκριμενοποιήστε τις λιχουδιές (ποιες;), βάλτε τις στο καθημερινό πρόγραμμα (πόσο;). Μπορεί να σας βοηθήσει γι’ αυτό ένας ειδικός (διαιτολόγος) στον τρόπο χειρισμού ενός budget.

-Διαχειριστείτε με ψυχραιμία μια καταστροφική διαιτητικά ημέρα. Αν μια ημέρα βρεθείτε σε απανωτά τραπέζια και μπουφέδες, εκπαιδευτείτε να λέτε στον εαυτό σας «πάει.. πέρασε». Ξεμπλοκάρετε το νου από τις αρνητικές σκέψεις και ισοφαρίστε με 2 καλές επόμενες ημέρες, αποφεύγοντας εντελώς λιχουδιές, προτιμώντας απλά λιτά μεσημεριανά (τόνος, κοτόπουλο στήθος, πολύχρωμη σαλάτα με τυρί-αυγό κα).

-Μην πάτε νηστικοί στο πάρτυ ή στο μπουφέ. 1-2 ώρες πριν καταναλώστε 2 φρούτα ή 1 ποτ φρ χυμό ή 1 αρτοσκεύασμα ολικής αλέσεως με τυρί. Επίσης, ενυδατωθείτε επαρκώς, βοηθά κι αυτό στο αίσθημα πληρότητας.

-Μασάτε τσίκλες, πιπιλίστε καραμέλες. Έχετε στην τσέπη σας τσίκλες και καραμέλες άνευ ζάχαρης, μπορεί αυτό να σας βοηθήσει να αποφύγετε ορισμένες παγίδες διατροφικές. Για παράδειγμα, είστε στον μπουφέ, παίρνετε τα αγαπημένα σας εδέσματα, τα καταναλώνετε.. ε τότε βγάλτε από την τσέπη σας την αγαπημένη σας τσίκλα, δίνοντας τέλος στη συνέχεια και σε ένα ενδεχόμενο υπερφαγικό επεισόδιο.

– Το λίγο είναι αρκετό. 1-2 μπουκιές από ένα επιδόρπιο είναι αρκετές για την απόλαυση. Κάτι που έρχεται σε πλήρη αρμονία με τα ευρήματα επιστημονικής ομάδας του Stanford University που υποστηρίζουν ότι αυτή η πρώτη μπουκιά από μια τροφή ή ένα εύγευστο φαγητό είναι η καλύτερη αισθητηριακά, ενώ κάθε επόμενη μπουκιά γίνεται όλο και λιγότερο νόστιμη και ευχάριστη. Η ίδια επιστημονική ομάδα ανέδειξε τον όρο «άβολη πληρότητα» (uncomfortably full), όταν οι ευχάριστες αναμνήσεις της τροφής μειώνονται κατά την άσκοπη κατανάλωση.

-Καλύτερα να μιλάτε παρά να ..μασάτε. Η παρέα είναι το σημαντικότερο σε μέρες χαλάρωσης, αξιοποιήστε τις διακοπές σας με φιλοσοφικές συζητήσεις..

Όπως είναι σημαντικό να ζείτε με σκοπό, είναι εξίσου σπουδαίο και να τρώτε με σκοπό.

Να επιβραδύνετε λοιπόν κι αυτό δε αφορά μόνο την περίοδο των διακοπών. Η επιβράδυνση θα σας βοηθήσει στο να αντιμετωπίζετε την κατανάλωση τροφής ως μια πολυαισθητηριακή εμπειρία.

 

Μπερτζελέτος Π. Δημήτρης, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MEd Ομάδα Ειδικών Αθλητικής Διατροφής Ομάδα Ειδικών Δημόσιας Υγείας


Διεύθυνση: 

Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη


τηλ:
 +30 2710232364     κινητό: +30 6977090049

email: bertzeletos@gmail.com site:    www.dbertzeletos.gr

In this article