Υπάρχει η έννοια «υπερβολική γυμναστική»; Η επιστήμη απαντά!

Η υπερβολική γυμναστική είναι μία έννοια που για τους περισσότερους ακούγεται εξωπραγματική. Όμως τα τελευταία χρόνια άνθρωποι διαφορετικών ηλικιών και συνηθειών, από τους νεαρότερους αθλητές μέχρι τους μεγαλύτερους και λιγότερο αθλητικούς τύπους, έχουν ξεχυθεί στους δρόμους και στα στάδια της πόλης, με έναν και μόνο στόχο. Να καταφέρουν κάποια στιγμή να τρέξουν στο μαραθώνιο! Μήπως όμως η υπερβολική φυσική δραστηριότητα δεν είναι τελικά ακραίο φαινόμενο;

Συστάσεις φυσικής δραστηριότητας

Όπως συμβαίνει για κάθε θέμα υγείας, οι ειδικοί μελετούν για χρόνια τη συμπεριφορά χιλιάδων ανθρώπων και πως εκείνη επηρεάζει τη ζωή και την ευεξία τους, πριν καταλήξουν σε μία «οδηγία». Η οδηγία αυτή είναι γενική και δεν αφορά τον καθένα ξεχωριστά. Μπορεί όμως να σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα που κυμαίνεστε. Το πόρισμα λοιπόν για τις συνήθειες της γυμναστικής λέει πως η ενδεικνυόμενη φυσική δραστηριότητα είναι 150 λεπτά μέτριας ή έντονης άσκησης ανά εβδομάδα (τρέξιμο, ποδήλατο, κολύμβηση κλπ). Συμπληρωματικά προτείνονται ασκήσεις ενδυνάμωσης και ελαστικότητας, 2 φορές την εβδομάδα. Και ενώ οι περισσότεροι «παλεύουν» για να φτάσουν τις οδηγίες των ειδικών, έχετε ποτέ σκεφτεί τις επιπτώσεις που έχει η υπερβολική γυμναστική;

Η υπερβολική γυμναστική στο μικροσκόπιο

Μία συντονισμένη προσπάθεια μελέτης των επιπτώσεων της υπερβολικής γυμναστικής έλαβε χώρα τα τελευταία 25 χρόνια σε διάφορες πόλεις της Αμερικής. Περισσότεροι από 3.000 άνδρες και γυναίκες κατηγοριοποιήθηκαν ανάλογα με τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητάς τους, και δέχθηκαν να υποβληθούν σε ένα σύνολο από μετρήσεις δεικτών υγείας. Συνοπτικά τα αποτελέσματα έδειξαν πως όσοι γυμνάζονταν υπερβολικά, δηλαδή 3 φορές επάνω από τις «οδηγίες», είχαν μεγαλύτερο κίνδυνο (27%) να εμφανίσουν αγγειακή ασβεστοποίηση, σε σύγκριση με όσους δεν αθλούνται αρκετά. Ο όρος αγγειακή ασβεστοποίηση υποδηλώνει πως το ασβέστιο «μεταναστεύει» στα αγγεία. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένας σκληρός και άκαμπτος τοίχος, δυσκολεύοντας τελικά την κυκλοφορία του αίματος από και προς την καρδιά. Τα αποτελέσματα ήταν εμφανέστερα στους λευκούς άνδρες.

Υπερτερεί η λογική

Το συμπέρασμα της πρόσφατης Αμερικανικής μελέτης, δεν αφορούν το 99.9% των κατοίκων του δυτικού κόσμου! Οι περισσότεροι «πάσχουν» από το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας. Επιπλέον, οι ειδικοί δεν κατάφεραν να αποδείξουν εάν τελικά η αγγειακή ασβεστοποίηση στους αθλητές οδηγεί τελικά σε καρδιαγγειακά νοσήματα. Συνεπώς, είναι εξαιρετικά πιθανό τα οφέλη της άθλησης να αντισταθμίζουν τα μειονεκτήματα της σκλήρυνσης των αγγείων.

Όπως και στη διατροφή, έτσι και στη γυμναστική ισχύει το αρχαίο ρητό «μέτρον άριστον». Συνδυάζοντας την ισορροπημένη διατροφή με δυόμιση ώρες φυσικής δραστηριότητας την εβδομάδα, έναν καλό ύπνο και πνευματική υγεία, βρίσκεστε στο σωστό δρόμο για να ολοκληρώσετε το παζλ της ευεξίας.

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία

Laddu, Deepika R. et al. 25-Year Physical Activity Trajectories and Development of Subclinical Coronary Artery Disease as Measured by Coronary Artery Calcium. Mayo Clinic Proceedings. Published online: October 16, 2017.
In this article