Τρώω αργά, σημαίνει λιγότερα κιλά;

Υπάρχει ένας άγραφος κανόνας που λέει πως «τρώω αργά, δηλαδή μέσα σε περισσότερα από 20 λεπτά, άρα ελέγχω καλύτερα το βάρος μου». Είναι αλήθεια πως συχνά τα επιπλέον κιλά, η υψηλή χοληστερόλη, το ζάχαρο, καθώς και άλλες συνέπειες της λιγότερο ισορροπημένης διατροφής, προκύπτουν από «κακές» συνήθειες. Αυτές σχετίζονται έμμεσα με την ποιότητα της διατροφής μέσω του αριθμού των γευμάτων, της παρουσίας φίλων ή της οικογένειας, αλλά και της ταχύτητας κατανάλωσης του φαγητού.

Μύθος ή πραγματικότητα;

Πριν υιοθετήσετε τη συνήθεια να μασάτε αργά, διαβάστε προσεκτικά τι έχουν να σας πουν τα αποτελέσματα των επιστημονικών μελετών. Οι ειδικοί, μελετώντας την ταχύτητα κατανάλωσης ενός γεύματος προτείνουν πως «τρώω αργά» σημαίνει:

  • Μικρότερες μπουκιές.
  • Καλύτερο μάσημα των τροφών.
  • Αυξημένη πρόσληψη νερού κατά το γεύμα.
  • Αυξημένο αίσθημα κορεσμού, 60 περίπου λεπτά μετά το φαγητό.
  • Μειωμένο σωματικό βάρος.
  • Μειωμένη κατανάλωση ενέργειας, σε άτομα με υγειές βάρος. Αντιθέτως, άτομα με επιπλέον κιλά δεν μείωσαν την πρόσληψη θερμίδων όταν έφαγαν πιο αργά.

Εάν τώρα διερωτάσθε κατά πόσο μειώθηκε η πρόσληψη θερμίδων μασώντας αργά, παρατηρήθηκε πως η προσλαμβανόμενη ενέργεια ελαττώθηκε κατά 70 θερμίδες περίπου ανά γεύμα. Αυτές αντιστοιχούν σε ένα μικρό μήλο, και συνολικά μέσα στην ημέρα σε ένα τοστ! Ο λόγος για τον οποίο υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα δεν περιόρισαν την πρόσληψη ενέργειας, πιθανά σχετίζεται με το γεγονός πως μειώνουν έτσι και αλλιώς την ποσότητα φαγητού που καταναλώνουν όταν γνωρίζουν πως ένας ειδικός τους «παρακολουθεί» για χάρη του πειράματος. Έτσι εμφανίζονται να τρώνε λιγότερο απ’ ότι συνήθως, ανεξαρτήτως «ρυθμού» κατανάλωσης του γεύματος.

Γιατί το υγιές βάρος σχετίζεται με το αργό μάσημα;

Αυτό που έχουν καταφέρει να αποδείξουν οι επιστήμονες είναι πως η αργή κατανάλωση ενός γεύματος είναι «προνόμιο» εκείνων με λιγότερα κιλά. Με άλλα λόγια, άτομα με παραπανίσια κιλά έχουν την τάση να τρώνε πιο γρήγορα. Κάποιο πιστεύουν πως αυτό έχει να κάνει με την έκκριση ορμονών της πείνας και του κορεσμού, ως αποτέλεσμα «σημάτων» που στέλνει το στομάχι και το έντερο. Στο σημείο αυτό, «παίζοντας το συνήγορο του διαβόλου» κανείς πρέπει να επισημάνει πως τα σήματα αυτά καταφτάνουν στον εγκέφαλο 30 με 90 λεπτά μετά την ολοκλήρωση του γεύματος. Συνεπώς, ο βιολογικός μηχανισμός που συσχετίζει τη μειωμένη όρεξη, με τη μειωμένη πρόσληψη θερμίδων και το έλεγχο του βάρους δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί.

Τα άτομα που τρώνε αργά συχνά υιοθετούν ένα σύνολο από ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες. Φυσικά δεν βλάπτει να «φάτε πιο αργά» και να απολαύσετε το φαγητό σας. Μία τέτοια όμως αλλαγή δεν σημαίνει πως θα ρίξει από μόνη της τα κιλά στη ζυγαριά, ή τη χοληστερόλη στις επόμενες εξετάσεις σας.

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com
Βιβλιογραφία

Shah M, Copeland J, Dart L, Adams-Huet B, James A, Rhea D. Slower eating speed lowers energy intake in normal-weight but not overweight/obese subjects. J Acad Nutr Diet. 2014 Mar;114(3):393-402.
In this article