Iced Tea: Τσάι, αναζωογόνηση & υγεία!

Τους καλοκαιρινούς μήνες δεν υπάρχει μεγαλύτερη αναζωογόνηση για το σώμα και το πνεύμα, από ένα δροσερό ποτήρι παγωμένο τσάι! Το ενδημικό στην Ασία φυτό, έχει καταφέρει να γίνει το δεύτερο πιο «αγαπημένο» ρόφημα παγκοσμίως, μετά το νερό. Οι ποικιλίες του καλύπτουν όλα τα γούστα, εκείνων που προτιμούν πιο ελαφριά (άσπρο, πράσινο), αλλά και πιο έντονη γεύση (μαύρο). Το τσάι μπορεί να γίνει το αγαπημένο ρόφημα του καλοκαιριού βοηθώντας σας να ξεδιψάσετε και αισθανθείτε ευεξία.

Τα οφέλη του τσαγιού με λίγες λέξεις

Μερικές γραμμές δεν είναι αρκετές για να περιγράψουν το σύνολο των ευεργετικών ιδιοτήτων του τσαγιού. Οι πολύτιμες αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχει το καθιστούν μοναδικό. Τα ονόματα αυτών πολλά, και οι δράσεις τους ακόμη περισσότερες. Από τα πλέον γνωστά συστατικά του τσαγιού είναι οι κατεχίνες, που βρίσκονται στην πράσινη ποικιλία. Όσο μεγαλύτερη επεξεργασία έχει υποστεί ένα ρόφημα τσαγιού μικρότερη ποσότητα κατεχινών και άλλων πολυφαινολών περιέχει. Εάν ήθελε κανείς να συνοψίσει τα πέντε σημαντικότερα οφέλη του τσαγιού σε πέντε σημεία, θα ήταν τα παρακάτω:

  • Καρδιαγγειακή υγεία: Οι πολυφαινόλες που βρίσκονται στην καρδιά του μαύρου τσαγιού προστατεύουν το σύστημα των αγγείων, αλλά και της δικής σας καρδιάς! Όταν η «βλαβερή» LDL χοληστερόλη ακουμπήσει στα αγγεία, μπορεί να γίνει ακόμη πιο επιθετική προκαλώντας φλεγμονές. Τα αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως εκείνα που θα βρείτε στο τσάι, μειώνουν την «επιθετικότητα» της χοληστερόλης.
  • Υψηλό ζάχαρο: H αυξημένη κατανάλωση πράσινου ή μαύρου τσαγιού φαίνεται πως περιορίζει σε μεγάλο βαθμό των κίνδυνο εμφάνισης ζαχάρου. Τα αποτελέσματα κρίνονται αρκετά αξιόπιστα και συνοδεύονται από στοιχεία που αναδεικνύουν το ρόλο του ροφήματος στον αποτελεσματικότερο έλεγχο του ζαχάρου.
  • Απώλεια βάρους: Η κοινή λογική λέει πως αφού οι Ασιάτες καταναλώνουν περισσότερο τσάι, και στη πλειοψηφία τους έχουν υγιές βάρος, γι αυτό ευθύνεται το πολύτιμο ρόφημα! Κάποιες θεωρίες λένε πως το τσάι ενισχύει το μεταβολισμό. Δυστυχώς όμως για τους ενδιαφερόμενους, η πιθανότερη εξήγηση πίσω από το φαινόμενο αυτό κρύβεται στην υποκατάσταση άλλων θερμιδογόνων επιλογών με τσάι.

Οι δράσεις του τσαγιού μελετώνται σε ένα σύνολο από παθήσεις του σύγχρονου κόσμου όπως το Parkinson και άλλα νευρολογικά νοσήματα, ορισμένες μορφές καρκίνου, η υγεία των οστών και των δοντιών. 

Τσάι με μέντα και φρούτα του δάσους

Υλικά

  • 5 φακελάκια πράσινο τσάι
  • 2 ματσάκια φρέσκια μέντα
  • 1 φλιτζάνι φρούτα του δάσους (φρέσκα ή κατεψυγμένα)
  • 1 κουτ. σούπας μέλι

Εκτέλεση

Βράστε 5 φλιτζάνια (1 λίτρο νερό). Προσθέστε τα φακελάκια με το τσάι και αφήστε τα μέσα στο νερό για περίπου 10 λεπτά (ή για όσο προτείνουν οι οδηγίες). Προσθέστε το μέλι και αφήστε το τσάι εκτός ψυγείου για 2 με 3 ώρες. Προσθέστε τα φρούτα του δάσους και αποθηκεύστε το τσάι στο ψυγείο. Πριν το απολαύσετε προσθέστε μερικά φύλα μέντας, και προαιρετικά δώστε ανάλαφρη υφή με λίγο ανθρακούχο νερό!

Το iced tea είναι καλύτερο όταν το απολαμβάνετε φρέσκο! Προσπαθήστε η ποσότητα που θα ετοιμάσετε να διαρκεί για 2 ή 3 μέρες! Εξάλλου η συνταγή είναι απλή και δεν χρειάζεται κόπο και χρόνο!

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com
Βιβλιογραφία

Berkelley Wellness. Tea Benefits: A Research Wrap-Up. Published Sept, 2014. Accessed 10/5/2018.

http://www.berkeleywellness.com/healthy-eating/food/article/tea-benefits-research-wrap
In this article