Πάσχα και Υγεία

 

Την ξεγνοιασιά των Πασχαλινών διακοπών απειλούν μικρότερης ή μεγαλύτερης εμβέλειας προβλήματα που προκύπτουν είτε από διατροφικές κραιπάλες -πολύ συνηθισμένες την Κυριακή του Πάσχα-είτε από ατυχήματα με κροτίδες και πυροτεχνήματα κυρίως το βράδυ της Ανάστασης. Τα τελευταία συμβαίνουν κατά κανόνα σε παιδιά τα οποία παίζουν με τα βεγγαλικά, ενώ η βαρυστομαχιά, οι γαστρεντερικές διαταραχές και οι «τσιμπημένες» τιμές χοληστερόλης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιβάρυνση του καρδιαγγειακού συστήματος δεν κάνουν διακρίσεις και «χτυπούν» εξίσου μικρότερους και μεγαλύτερους. Ωστόσο, επιβαρύνουν περισσότερο τον οργανισμό των ενηλίκων που υποφέρουν από παχυσαρκία, υπέρταση διαβήτη ή άλλο καρδιαγγειακό νόσημα. Προκειμένου να βγείτε αλώβητοι από τις πασχαλινές παγίδες που περιλαμβάνουν και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, το healthview ανοίγει τον φάκελο Πάσχα και Υγεία, όπου καταγράφονται οι πασχαλινές παγίδες και ειδικοί δίνουν συμβουλές για τις αποφύγετε.

Επικίνδυνη η υπερκατανάλωση αλκοόλ το Πάσχα

Τα τσουγκρίσματα ποτηριών με φίλους και η ανταλλαγή ευχών βοήθα στη υπερκατανάλωση αλκοόλ την Κυριακή του Πάσχα, όπου μάλιστα η οινοποσία και τα κεράσματα ξεκινούν από το πρωί! Όσοι έχουν πρόβλημα με την πίεσή τους πρέπει να δείξουν εγκράτεια και να αρκεστούν σε νερό, σόδα, χυμό φρούτων ή έστω light αναψυκτικό. Αποφεύγουμε τα αποστάγματα (τσίπουρο, ούζο, γκράπα), που αφενός συμβάλλουν και στο ακατάσχετο τσιμπολόγημα και αφετέρου «χτυπούν» ευκολότερα στο κεφάλι και προτιμάμε ένα-δύο ποτήρια κόκκινο κρασί το οποίο είναι πλούσιο στην αντιοξειδωτική ρασβερατρόλη, οπότε προστατεύει την καρδιά (αν μείνουμε στα δύο ποτήρια). Επίσης δεν ξεχνάμε ότι το αλκοόλ παχαίνει σχεδόν όσο και το ξύγκι του αρνιού, άρα η άποψη ότι το ποτό δεν βλάπτει τη σιλουέτα είναι λάθος. Γι όσους θέλουν να δροσίσουν τα χείλη τους με κάτι πιο ελαφρύ υπάρχει η μπύρα που είναι χαμηλότερη σε βαθμούς οινοπνεύματος (διατίθεται και χωρίς καθόλου αλκοόλ), αλλά έχει το μειονέκτημα ότι «φουσκώνει» περισσότερο από το κρασί.

Οι σημαντικότερες παγίδες στο Πασχαλινό τραπέζι

«Βόμβα» μεγατόνων, σε ό,τι αφορά την περιεκτικότητα του σε θερμίδες και βλαβερά συστατικά -κυρίως κορεσμένα λίπη και αλάτι-είναι το παραδοσιακό πασχαλινό μενού, επιβεβαιώνοντας την θεωρία που θέλει μερικές φορές την παράδοση να μην ωφελεί την υγεία. Για αυτό άλλωστε-παραδοσιακά επίσης-τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα παρατηρείται αύξηση των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου λίγες μέρες μετά το Πάσχα, με τα περισσότερα «θύματα» να είναι άτομα με βεβαρημένη καρδιαγγειακή υγεία που παρασύρονται από την εορταστική ατμόσφαιρα και καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες από αρνί σούβλας, κοκορέτσι, αυγά και τσουρέκι και άλλα  πασχαλινά γλυκίσματα μαζί με άφθονο αλκοόλ.

Έξαρση βαρυστομαχιάς από τις πασχαλινές κραιπάλες

Επίσης, το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα, όπως και το επόμενο πρωϊνό της Δευτέρας χτυπούν «κόκκινο» στην χώρα μας η βαρυστομαχιά και τα γαστρεντερικά προβλήματα. Η μεν βαρυστομαχιά συνήθως οφείλεται στην υπερβολική κατανάλωση φαγητού που συνήθως μπορεί να υπερβαίνει σε ένα γεύμα την ανώτατη επιτρεπτή ημερήσια πρόσληψη), ενώ για τα γαστρεντερικά προβλήματα ενοχοποιείται εξίσου και η ελλιπής μάσηση των πασχαλινών εδεσμάτων, λόγω λαιμαργίας. Ο κίνδυνος βαρυστομαχιάς είναι ακόμα μεγαλύτερος για όσους έχουν τηρήσει με ευλάβεια την νηστεία των προηγούμενων ημερών, καθώς η απότομη πρόσληψη τόσο μεγάλης ποσότητας δύσπεπτων τροφίμων μετά από τόσο λιτή διατροφή ζορίζει ακόμα περισσότερο το πεπτικό σύστημα.

 

(Πίνακας) Οι θερμίδες του πασχαλινού τραπεζιού στο κόκκινο (φτάνουν τις 1300-1400 σε ένα γεύμα)


Μια μερίδα αρνί (χωρίς πέτσα) 100 γρ.

Από 370-400

Μια μερίδα σαλάτα (μόνο με ελαιόλαδο, χωρίς αλλαντικά και πολύ λιπαρά τυριά)

Από 180-270

Μια μερίδα μαγειρίτσα

Από 300-580

Ένα αυγό

75-80

Μια φέτα τσουρέκι (των 100 γρ.)

120-170

Πασχαλινά κουλούρια (1 μεγάλο)

200-230

 

Πρόληψη Παιδικών Ατυχημάτων στις Πασχαλινές Διακοπές

Συγγραφέας: Σωματείο «Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος»

Κατά την περίοδο των πασχαλινών εορτών τα σχολεία είναι κλειστά, με αποτέλεσμα τα παιδιά να περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι όπου και συμβαίνουν πολλά από τα παιδικά ατυχήματα. Για να τα αποφύγουμε, χρειάζεται κατάλληλη υποδομή όπως κάγκελα και τζάμια ασφαλείας καθώς και σωστή επίβλεψη.

Τοποθετούμε στις μπαλκονόπορτες του σπιτιού μας αυτοκόλλητα στο ύψος των παιδιών μας, ώστε να τις βλέπουν καλύτερα και να αποφεύγονται οι τραυματισμοί από σπασμένα τζάμια, οι οποίοι είναι πάντα σοβαροί έως και θανατηφόροι.

 

  • Δεν αφήνουμε ποτέ μικρά παιδιά χωρίς επίβλεψη στην κουζίνα, όταν βάφουμε τα αυγά και ετοιμάζουμε πασχαλινές λιχουδιές
  • Προσοχή στις λαμπάδες! Να αποφεύγουμε όσες είναι στολισμένες με εύφλεκτα υλικά και να εξηγήσουμε στα παιδιά πως πρέπει να τις κρατάνε. Η φλόγα και το λιωμένο κερί, μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά εγκαύματα.
  • Προσοχή στα βεγγαλικά!!! Πυροτεχνήματα χωρίς Ατυχήματα!
  • Ιδιαίτερη προσοχή στις ψησταριές και στις σούβλες την Κυριακή του Πάσχα! Τα αναμμένα κάρβουνα και τα πυρωμένα σίδερα αποτελούν αιτία σοβαρών εγκαυμάτων.
  • Κρατάμε πάντα τα παιδιά από το χέρι στη μέσα πλευρά του πεζοδρομίου, όταν βγαίνουμε μαζί τους για ψώνια.
  • Να βεβαιωνόμαστε ότι ο τόπος διαμονής μας στις διακοπές, είναι ασφαλής για τα παιδιά μας. Οφείλουμε να προσέξουμε ιδιαιτέρως: μπαλκόνια, παράθυρα, σκάλες, τζάκια και πισίνες, και να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Εφόσον υπάρχουν στην περιοχή ποτάμια, πηγάδια, στέρνες και άλλα μέρη αποθήκευσης νερού, να εξηγήσουμε την επικινδυνότητά τους στα παιδιά και να τα αποτρέψουμε να παίζουν δίπλα τους.
  • Όταν είμαστε κοντά σε νερό με μικρά παιδιά, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, διότι μπορούν να πνιγούν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και σε ελάχιστα εκατοστά νερού.
  • Το Πάσχα είναι μία καλή ευκαιρία να μάθουμε στα παιδιά μας να φοράνε πάντα κράνος ασφαλείας όταν κάνουν ποδήλατο.
  • Στις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο, τα παιδιά πρέπει πάντα να κάθονται στο πίσω κάθισμα σωστά δεμένα. Οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και τα μαγαζιά με αξεσουάρ αυτοκινήτων, μπορούν να προτείνουν ποιο είναι το σωστό κάθισμα για κάθε παιδί, ανάλογα με το ύψος και το βάρος του.
  • Αρκετά τροχαία ατυχήματα οφείλονται στο ότι τα παιδιά – επιβάτες, ενοχλούν και εκνευρίζουν τους γονείς – οδηγούς. Για να υπάρχει ηρεμία, κυρίως σε μεγάλες διαδρομές, να βεβαιωνόμαστε ότι τα παιδιά στο αυτοκίνητο έχουν κάποια ασφαλή παιχνίδια για να απασχολούνται καθώς και προστασία από τον ήλιο (αντηλιακό κουρτινάκι αυτοκινήτου). Πρέπει επίσης να προγραμματίζονται κάποιες στάσεις, για να μπορούν τα παιδιά να κινηθούν εκτός αυτοκινήτου, ώστε στη συνέχεια να είναι ήρεμα κατά τη διαδρομή.
  • Εάν τα παιδιά μας απαιτούν την προσοχή μας, σταματάμε προσεκτικά σε ασφαλές σημείο του δρόμου, πριν ασχοληθούμε μαζί τους.
  • Ποτέ να μην καθόμαστε πίσω με το παιδί στην αγκαλιά μας, έστω και αν έχουμε δεθεί. Σε περίπτωση ατυχήματος, το παιδί λειτουργεί σαν αερόσακος.
 
Πυροτεχνήματα χωρίς Ατυχήματα!

Τα πυροτεχνήματα, βεγγαλικά ή κροτίδες, πωλούνται και χρησιμοποιούνται κυρίως την περίοδο του Πάσχα. Χωρίς την απαιτούμενη προσοχή, όμως, τα πυροτεχνήματα μπορούν να αποτελέσουν αιτία σοβαρού τραυματισμού τόσο γι αυτόν που τα χρησιμοποιεί, όσο και για τους γύρω του. Για το λόγο αυτό:

  • Προσέχουμε τι είδους πυροτεχνήματα αγοράζουμε και από που, γιατί ορισμένα από αυτά μπορεί να είναι επικίνδυνα.
  • Δεν κατασκευάζουμε μόνοι μας πυροτεχνήματα, διότι κινδυνεύουμε να πάθουμε σοβαρά εγκαύματα.
  • Δεν μεταφέρουμε δυναμιτάκια στην τσέπη μας. Με την τριβή και μόνο είναι δυνατόν να ανάψουν και να προκαλέσουν σοβαρά εγκαύματα.
  • Δεν πετάμε δυναμιτάκια σε άλλους, ούτε αστειευόμενοι.
  • Προσέχουμε να μην ανάβουμε βεγγαλικά κοντά στο πρόσωπο μας και στα μαλλιά μας ή κοντά σε εύφλεκτα υλικά.
  • Δεν χρησιμοποιούμε πυροτεχνήματα μέσα σε πολύ κόσμο, ώστε να μην τραυματίσουμε κάποιον άθελά μας.
  • Δεν χρησιμοποιούμε πυροτεχνήματα κοντά σε ξερά χόρτα, ώστε να μην προκαλέσουμε πυρκαγιά.
 

Το Σωματείο «Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος» είναι μη κερδοσκοπικός Οργανισμός που έχει σκοπό να συμβάλει στην καθοριστική μείωση των Παιδικών Ατυχημάτων και των συνεπειών τους.

Συμβουλές για την πασχαλινή διατροφή

  • Ξεκινάμε το γεύμα μας με σαλάτα, ώστε να χορτάσουμε κυρίως με αυτή και να μας κοπεί η όρεξη για τα επόμενα λουκούλλεια εδέσματα. Φροντίζουμε να μασάμε αργά κάθε μπουκιά, δεδομένου ότι το μήνυμα του κορεσμού χρειάζεται περίπου 20 λεπτά για να φτάσει στον εγκέφαλο και αποφεύγουμε να φάμε ψωμί εκείνη την ημέρα και κυρίως να το βουτήξουμε στις σάλτσες. Με τόσα τρόφιμα στο τραπέζι το ψωμί είναι περιττό.
  • Τσουγκρίζουμε κόκκινο αυγό για το καλό αλλά δεν το τρώμε, καθώς κάθε αυγό περιέχει από 230 mg χοληστερόλης σχεδόν όση η επιτρεπτή ημερήσια ποσότητα για υγιείς ανθρώπους. Μπορούμε να κρατήσουμε τα αυγά από τα τσουγκρίσματα για να εμπλουτίσουμε σαλάτες ή σάντουιτς που θα φτιάξουμε τις επόμενες ημέρες με τα περισσεύματα από το πασχαλινό τραπέζι τα οποία φυσικά δεν θα πετάξουμε -ειδικά φέτος λόγω της ύφεσης.
  • Από διατροφικής άποψης είναι προτιμότερο να ψήσουμε κατσικάκι στον φούρνο παρά αρνί, γιατί το τελευταίο είναι πολύ πιο πλούσιο σε χοληστερόλη που συμβάλλει στο ανέβει η χοληστερόλη του αίματος και συνεπώς βλάπτει το καρδιαγγειακό σύστημα. Πάντως ό,τι και αν προτιμήσουμε, βάζουμε μια μερίδα στο πιάτο μας στο μέγεθος μιας τράπουλας (μικρότερη από την παλάμη μας, ώστε να αντιστοιχεί σε 100 γραμ. κρέας, χωρίς ορατό λίπος, ήτοι χωρίς πέτσα και δεν τσιμπολογάμε όρθιοι πάνω από τη σούβλα, καθώς τότε κινδυνεύουμε να φάμε 5πλάσια ποσότητα.
  • Προσοχή χρειάζεται και με την μαγειρίτσα, καθώς υπάρχει η εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν παχαίνει και πως δεν βαραίνει το στομάχι γιατί είναι σούπα. Ωστόσο, αν αυτή η σούπα είναι πολύ πλούσια σε αυγά, εντόσθια και συκωταριά, μια μερίδα της μπορεί να δώσει περισσότερες θερμίδες από δύο μπριζόλες μαζί! Για να φτιάξουμε πιο light μαγειρίτσα, είτε αφαιρούμε τους κρόκους των αυγών από τη συνταγή και χρησιμοποιούμε μόνο τα ασπράδια, φροντίζοντας παράλληλα να την εμπλουτίσουμε σε λαχανικά σε βάρος των κρεατικών είτε μαγειρεύουμε την χορτοφαγική εκδοχή της (vegetarian μαγειρίτσα) με μανιτάρια.
  • Αποφεύγουμε τελείως τα κοψίδια (εντόσθια, κοκορέτσι), που αποτελούν τις χειρότερες διατροφικές παγίδες του εορταστικού γεύματος καθώς είναι φορτωμένα με λίπος και αλάτι) ή τρώμε μόνο μια μπουκιά, για το καλό. Επίσης σε όλο το πασχαλινό τραπέζι αποφεύγουμε να αλατίσουμε το φαγητό, αφού είναι αρκετά αλμυρό από μόνο του. Η περίσσεια αλατιού μόνο κακό κάνει ανεβάζοντας την πίεση και αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιαγγειακού επεισοδίου.
  • Τρώμε τυρί με φειδώ και προτιμούμε να ολοκληρώσουμε το γεύμα με φρέσκα φρούτα ή μια φρουτοσαλάτα με γιαούρτι. Το τσουρέκι και τα πασχαλινά κουλούρια είναι βέβαια πειρασμός αλλά μετά από τόσο φαγητό είναι περιττά. Αν θέλουμε να φάμε ένα γλυκάκι για να αλλάξουμε γεύση μετά το αρνί περιοριζόμαστε σε μια μικρή μερίδα, μεγέθους μπουκιάς που δεν πρόκειται να μας βλάψει. Άλλωστε το πασχαλινό τσουρέκι που θα περισσέψει δεν πάει χαμένο. Μπορούμε να το κόψουμε σε λεπτές φέτες και να το φρυγανίσουμε ώστε να το απολαύσουμε σαν πρωϊνό με μέλι ή μαρμελάδα τις επόμενες ημέρες.
In this article