Λάδι, γάλα & νερό καρύδας: Είναι τόσο θρεπτικά όσο λένε;

Η καρύδα και τα προϊόντα της είναι το νέο trend, και προωθείται από πολλούς ως η υπερτροφή που μπορεί να δώσει λάμψη στο δέρμα, αλλά την ίδια στιγμή το λάδι της είναι πολύ πιο υγιεινό από το ελαιόλαδο και μπορεί ακόμη και να αντιμετωπίσει τη νόσο Alzhmeirs. Πόσο υγιεινή είναι όμως η καρύδα και που τελειώνει η αλήθεια και αρχίζουν οι μύθοι γύρω από τις ιδιότητές της;

Λάδι καρύδας:

Το λάδι καρύδας είναι πολύ πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά (90%), τα οποία βρίσκονται σε ιδιαίτερη μορφή (μέσης αλύσου τριγλυκερίδια) άμεσα απορροφήσιμη από τον οργανισμό. Όταν την περασμένη δεκαετία οι βιομηχανίες τροφίμων και τα εστιατόρια αναγκάστηκαν να αντικαταστήσουν τα βλαβερά trans λίπη με περισσότερο υγιεινά έλαια, μία από τις λύσεις ήταν το λάδι της καρύδας το οποίο φαίνεται να μην επηρεάζει άμεσα την κακή χοληστερίνη, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει και την καλή χοληστερίνη. Από τότε μέχρι και σήμερα, όπου οι καταναλωτές στρέφονται προς έναν εναλλακτικό τρόπο διατροφής, το λάδι καρύδας κατακτά όλο και μεγαλύτερο έδαφος στα ράφια του σούπερ μάρκετ. Δεν πρέπει όμως κανείς να ξεχνάει πως κάθε λάδι δεν απαρνείται ποτέ τη λιπαρή φύση του, γι αυτό και πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. Η ετυμηγορία των ειδικών είναι πως ανάμεσα στο βούτυρο και το λάδι καρύδας, επιλέγουμε το λάδι καρύδας, ανάμεσα όμως στο λάδι καρύδας και το ελαιόλαδο, το ελαιόλαδο παραμένει κορυφαία επιλογή.

Νερό καρύδας:

Δεν πρόκειται για νερό με γεύση καρύδας αλλά για το νερό το οποίο βρίσκεται στο κέντρο του καρπού. Οι υποστηρικτές του μιλούν για ένα ρόφημα που μπορεί να ενυδατώσει το σώμα πολύ καλύτερα από το νερό ή από άλλα ενεργειακά ποτά αναπλήρωσης ηλεκτρολυτών. Μπορεί το νερό της καρύδας να είναι πλούσιο σε κάλιο απαραίτητο για την καλή λειτουργία των μυών, έχει όμως και υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι και θερμίδες. Μελέτες έχουν δείξει πως το απλό νερό ενυδατώνει το ίδιο καλά το σώμα με το νερό καρύδας. Εάν δεν είστε αθλητής σκεφτείτε εάν σας περισσεύουν οι θερμίδες για να πιείτε νερό καρύδας, ενώ εάν γυμνάζεστε ίσως χρειάζεστε ένα ρόφημα το οποίο θα αναπληρώσει τους ηλεκτρολύτες, αλλά ταυτόχρονα θα σας δώσει ενέργεια με μικρή ποσότητα υδατανθράκων. Εάν πάλι σας αρέσει η γεύση της καρύδας, δεν θέλετε να χάσετε βάρος και δεν ξεπατώνεστε στο γυμναστήριο τότε το νερό καρύδας σίγουρα θα σας ξεδιψάσει!

Γάλα καρύδας:

Παρασκευάζεται όταν η σάρκα του καρπού της καρύδας βυθιστεί μέσα σε καυτό νερό. Εάν το συγκρίνουμε με το γάλα της αγελάδας, το γάλα καρύδας περιέχει περίπου τις ίδιες θερμίδες ανά φλιτζάνι (100 θερμίδες), την ίδια ποσότητα κορεσμένων λιπαρών (30 θερμίδες), λιγότερη πρωτεΐνη (1 γραμμάριο, έναντι 8 στο αγελαδινό γάλα) και λιγότερο ασβέστιο (100 μιλιγραμμάρια, έναντι 300 στο αγελαδινό γάλα). Μπορεί λοιπόν κανείς εύκολα να καταλάβει πως το γάλα ζωικής προέλευσης είναι πολύ θρεπτικότερο από το γάλα καρύδας, με το τελευταίο να αποτελεί μία εξαιρετική εναλλακτική για όσους έχουν δυσανεξία στη λακτόζη ή για τους χορτοφάγους.

 

Η καρύδα είναι ένα γευστικότατο φρούτο πλούσιο σε κάλιο, φώσφορο, μαγγάνιο, σελήνιο και φυτικές ίνες, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως η θρεπτική του αξία είναι ικανή να αντικαταστήσει το ελαιόλαδο, το νερό ή το ζωικό γάλα.

 

Ήβη Παπαϊωάννου

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com

 

Πηγές:

  1. http://www.todaysdietitian.com/news/exclusive1011.shtml
  2. http://www.todaysdietitian.com/newarchives/100713p56.shtml
  3. http://www.health.harvard.edu/newsletters/HarvardHealthLetter/2011/May/coconut-oil
  4. http://www.mayoclinic.org/healthy-living/nutrition-and-healthy-eating/expert-blog/coconut-water/bgp-20056263
  5. Kalman DS1Feldman SKrieger DRBloomer RJ. Comparison of coconut water and a carbohydrate-electrolyte sport drink on measures of hydration and physical performance in exercise-trained men. J Int Soc Sports Nutr. 2012 Jan 18;9(1):1. doi: 10.1186/1550-2783-9-1.

 

In this article