Άσκηση και κατάθλιψη

Είναι κοινό μυστικό ότι η τακτική άσκηση είναι ωφέλιμη για τη σωματική μας υγεία. Με την άσκηση μειώνονται οι κίνδυνοι για καρκίνο, καρδιαγγειακές παθήσεις και εγκεφαλικό.

Για το μέγιστο όφελος από την άσκηση χρειάζονται τουλάχιστον 30 λεπτά ημερησίως, πέντε ημέρες την εβδομάδα ή 45 – 60 λεπτά τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα.

Πρόσφατες έρευνες μας έδειξαν ότι η τακτική σωματική άσκηση είναι επίσης ωφέλιμη και για την ψυχική υγεία. Η άσκηση βοηθά τόσο στην αντιμετώπιση όσο και στην πρόληψη της κατάθλιψης. Μέσω της άσκησης βελτιώνεται η διάθεση και η συγκέντρωση, και μειώνεται το άγχος. Η άσκηση επιδρά σε ορισμένες χημικές ουσίες του εγκεφάλου μας που επηρεάζουν τη διάθεσή μας και έτσι είμαστε πιο ευτυχισμένοι.

Επιπλέον, η άσκηση ενισχύει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων στον εαυτό τους και την αυτοεκτίμησή τους. Ο Dr Alan Cohen, ένας γενικός γιατρός με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην ψυχική υγεία, υποστηρίζει ότι όταν κάποιος έχει κατάθλιψη ή άγχος συχνά νιώθει ότι δεν έχει τον έλεγχο της ζωής του.

Επίσης προσθέτει πως «Με την άσκηση αποκτούν πάλι τον έλεγχο του σώματός τους και αυτό είναι το πρώτο βήμα για να αποκτήσουν πάλι τον έλεγχο και για άλλα θέματα».

Ποιος το χρειάζεται και ποια άσκηση είναι καλύτερη;

Οποιοσδήποτε έχει κατάθλιψη θα ωφεληθεί από την τακτική άσκηση. Ωστόσο, είναι ιδιαιτέρως χρήσιμο για τα άτομα με μέτρια επίπεδα κατάθλιψης. Ο Dr Cohen αναφέρει ότι «Οποιαδήποτε μορφή άσκησης είναι χρήσιμη αρκεί να σας ταιριάζει και να ασχολείστε αρκετά». Η άσκηση θα πρέπει να είναι κάτι που απολαμβάνετε. Σε άλλη περίπτωση θα δυσκολευτείτε να βρείτε το κίνητρο να συνεχίσετε σε συστηματική βάση».

Πόσο συχνά; 

Οποιαδήποτε άσκηση είναι καλύτερη από καθόλου άσκηση, για να αποκομίσει κανείς το μέγιστο όφελος, ωστόσο, χρειάζονται 30 λεπτά ημερησίως, τουλάχιστον πέντε ημέρες την εβδομάδα (ή 45 – 60 λεπτά τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα).

Εάν δεν έχετε ασκηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, ξεκινήστε σταδιακά να εντάσσετε τη γυμναστική στον τρόπο ζωής σας;
 
Εάν είστε κουρασμένος η άσκηση μπορεί να σας δώσει ενέργεια. Εάν σας ανησυχεί κάτι, μπορεί να αποσπάσει τις σκέψεις σας για λίγο. Ακόμη και ένας περίπατος 15 λεπτών βοηθά να καθαρίσει το μυαλό και να χαλαρώσει κανείς.

Πώς ξεκινάμε;

Ενταχθείτε σε κάποιο αθλητικό σύλλογο, αθληθείτε στο κοντινό αθλητικό κέντρο ή απλά γίνετε ποιο δραστήριοι στην καθημερινότητά σας περπατώντας ή κάνοντας ποδήλατο αντί να χρησιμοποιήσετε το αυτοκίνητό σας.

Βρείτε μια δραστηριότητα που θα μπορείτε να την κάνετε συστηματικά. Για να βρείτε αθλητικούς συλλόγους, γυμναστήρια και σχετικές υπηρεσίες στην περιοχή σας, απευθυνθείτε στο Δήμο σας.

Στη Βρετανία έχει ξεκινήσει μια πρωτοβουλία χρήσιμη για τα άτομα που τους αρέσει να ασχολούνται με τη φροντίδα της φύσης και την κηπουρική. Για πληροφορίες απευθυνθείτε στην ιστοσελίδα Green Gym. Το πρόγραμμα Green Gym, πραγματοποιείται σε συνεργασία με το σύλλογο εθελοντών για τη συντήρηση του πράσινου (BTCV) ενώ ταυτόχρονα παρέχει την ευκαιρία για άσκηση σε ανθρώπους που δεν τους αρέσει ο αθλητισμός και τα γυμναστήρια. Συνήθως, τα προγράμματα αυτά αφορούν εργασίες στα δάση/άλση της περιοχής ή αναδόμηση των πάρκων της κοινότητας. Είναι δωρεάν και επικεφαλής είναι πάντα κάποιο μέλος του προσωπικού του BTCV.

Άσκηση με συνταγή γιατρού!

Εάν δεν έχετε αθληθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, ή εάν ανησυχείτε για τις επιπτώσεις της άσκησης στην υγεία σας, συμβουλευτείτε το γιατρό σας για ένα πρόγραμμα άσκησης που σας ταιριάζει. Σε πολλά ιατρεία σε ολόκληρη τη Μεγάλη Βρετανία συστήνουν την υιοθέτηση συγκεκριμένου προγράμματος άσκησης ως αντιμετώπιση διαφόρων παθήσεων, μεταξύ των οποίων και η κατάθλιψη.

Στη Μεγάλη Βρετανία οι γενικοί γιατροί μπορούν να παραπέμψουν κάποιον σε κάποιο τοπικό κέντρο άθλησης για συγκεκριμένο αριθμό επισκέψεων υπό την επίβλεψη εκπαιδευμένου γυμναστή.

Ο ασθενής, μαζί με το γιατρό και το γυμναστή αποφασίζουν ποιος τύπος άθλησης είναι ο καταλληλότερος. Η υπηρεσία μπορεί να είναι δωρεάν ή με χαμηλό κόστος, ανάλογα με τις συνθήκες, με το τι υπάρχει διαθέσιμο καθώς και με το πρόγραμμα άσκησης.

Περισσότερη βοήθεια και πληροφορίες

Η περισσότερη άσκηση είναι ένας από τους τρόπους να αντιμετωπιστεί η κατάθλιψη. Υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι ιατρικής αντιμετώπισης. Υπάρχουν πολλές θεραπείες, μεταξύ των οποίων η συμβουλευτική με επαγγελματία ψυχικής υγείας, η φαρμακευτική αγωγή με αντικαταθλιπτικά και αρκετές μέθοδοι αυτοβοήθειας.

Εάν νιώθετε θλίψη για διάστημα μεγαλύτερο από δύο εβδομάδες, επισκεφθείτε το γιατρό σας και συζητήστε μαζί του τα συμπτώματα που έχετε. Θα είναι σε θέση να σας προτείνει διάφορες λύσεις και να σας βοηθήσει να αποφασίσετε τι είναι καλύτερο για εσάς.

 

Έλλη Νάκου

In this article