Υπάρχει φυσική λύση στη ναυτία; Γνωρίστε το τζίντζερ!

Το καλοκαίρι αισθανόμαστε περισσότερο υγιείς από ποτέ! Γιατί λοιπόν να αφήσετε τη ναυτία να «χαλάσει» το ταξίδι προς τον αγαπημένο σας προορισμό; Υπάρχουν αρκετές λύσεις για τη ζαλάδα του ταξιδιού. Κάποιες από αυτές μάλιστα βασίζονται σε φυσικά συστατικά, τα οποία δεν παρουσιάζουν παρενέργειες. Στη λίστα αυτή ανήκει και η γνωστή σε όλους ρίζα του τζίντζερ.

Που οφείλεται η ναυτία;

Το αίσθημα της ναυτίας προκαλείται από τα αντιφατικά μηνύματα τα οποία λαμβάνει ο εγκέφαλος από τα μάτια και τα αυτιά, όταν βρίσκεστε σε κίνηση. Όταν το πλοίο, το αυτοκίνητο ή το αεροπλάνο βρίσκεται σε κίνηση τότε το υγρό στο λαβύρινθο των αυτιών κινείται για να εντοπίσει την κατεύθυνση. Τα μάτια όμως αντιλαμβάνονται τα πράγματα διαφορετικά! Πιο συγκεκριμένα συγκεντρώνονται στην ταχύτητα με την οποία κινείται το μέσο που ταξιδεύετε. Έτσι, δεν είναι σπάνιο να «μπερδευτεί» ο εγκέφαλος ο οποίος τελικά στέλνει νευρικά σήματα στο στομάχι, προκαλώντας τη γνωστή ζαλάδα και ανακατοσούρα.

Πως αντιμετωπίζετε η ναυτία;

Η πρώτη σκέψη στην αντιμετώπιση της ναυτίας είναι η χρήση φαρμακευτικών ουσιών. Τα πλέον γνωστά σε όλους φάρμακα είναι τα αντισταμινικά και ειδικότερα η δραμαμίνη. Η ανακούφιση όμως των συμπτωμάτων της ναυτίας δεν έρχεται χωρίς κόστος, καθώς η υπνηλία, το βαρύ κεφάλι και η ξηροστομία αποτελούν τις χαρακτηριστικότερες παρενέργειες των φαρμάκων. Την ίδια στιγμή η δραμαμίνη συνίσταται να αποφεύγεται σε ασθενείς με παθήσεις του προστάτη και υψηλή αρτηριακή πίεση.

Το τζίντζερ δίνει φυσικά τη λύση!

Η ρίζα του τζίνζτερ χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες στην ανακούφιση των γαστρεντερικών συμπτωμάτων. Δεν έχουν όμως όλα τα συστατικά του φυτού την ίδια δράση. Η ομάδα των ουσιών στην οποία αποδίδονται τα «εύσημα» για την ανακούφιση της ναυτίας είναι οι τζινζτερόλες. Οι τελευταίες καταφέρνουν να αδειάσουν πιο γρήγορα το περιεχόμενο του στομάχου, περιορίζοντας την τάση προς έμετο. Την ίδια στιγμή, κάποιοι ειδικοί πιστεύουν πως οι τζινζερόλες εμποδίζουν τη δράση της ορμόνης σεροτονίνης η οποία και παίζει ρόλο στο αίσθημα της ναυτίας. Θυμηθείτε πως τα φυσικά συστατικά είναι συχνά αποτελεσματικότερα αντίστοιχων φαρμακευτικών, λόγω της πολλαπλής τους δράσης στο ανθρώπινο οργανισμό.

Πόσο τζίντζερ να χρησιμοποιήσω;

Παρότι το τζίντζερ μπορεί να μπει στο τσάι ή στο φαγητό σας, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων, η αντιεμετική του δράση αποδίδεται στη σκόνη της ρίζας του φυτού. Την τελευταία θα τη βρείτε σε φυσικά συμπληρώματα διατροφής. Η προτεινόμενη ποσότητα για τους ενήλικες είναι 750mg πριν το ταξίδι, και 250mg με 500mg για τα παιδιά άνω των 6 ετών. Εάν είστε έγκυος συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής με τζίντζερ.

Άλλες ιδέες για να απολαύσετε το ταξίδι σας χωρίς ναυτία είναι:

  • Να κοιτάτε σε ένα σταθερό σημείο έξω από το πλοίο, το αεροπλάνο ή το αυτοκίνητο.
  • Να ενυδατώνεστε καλά και να αποφεύγετε τα βαριά γεύματα.
  • Να ασκήσετε για μερικά λεπτά πίεση 3 δάκτυλα κάτω από το εσωτερικό του καρπού.
  • Να κλείσετε τα μάτια ή να φορέσετε γυαλιά ηλίου.

Γιατί τελικά αυτό που μετράει είναι το ταξίδι! 

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία:

M Sutton. Treatment of Motion Sickness. American Academy of Family Physicians. ‎(2012)

ANDREW BRAINARD. Prevention and Treatment of Motion Sickness. American Academy of Family Physicians. ‎2012
In this article