Εγκυμοσύνη: Χρειάζονται πάντα συμπληρώματα διατροφής με ωμέγα 3;

Τα ωμέγα 3 είναι γνωστά και ως πολυακόρεστα «καλά» λιπαρά. Δυστυχώς το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να τα συνθέσει, και η μόνη οδός για τη διασφάλισή τους είναι η διατροφή. Καθώς οι γνώσεις γύρω από τις ανάγκες κατά την εγκυμοσύνη αυξάνονται, μεγάλη έμφαση δίνεται στο ρόλο των ωφέλιμων λιπαρών στην υγεία τόσο της μητέρας, όσο και του εμβρύου.

Ανάγκες και οφέλη

Υπολογίζεται πως κατά την εγκυμοσύνη οι γυναίκες χρειάζονται τα ωμέγα 3 που περιέχονται σε 2 με 3 γεύματα λιπαρών ψαριών την εβδομάδα. Αυτό μεταφράζεται σε περίπου 400 γραμμάρια σαρδέλας, πέστροφας, σολομού ή άλλου ψαριού. Πρακτικά, η ποσότητα αντιστοιχεί σε 200 με 2.400 μιλιγκράμ (mg) των εξειδικευμένων EPA και DHA, όπως ονομάζονται επιστημονικά το πιο μελετημένα από τα ωμέγα 3. Γιατί όμως δίνεται τόση έμφαση στα καλά λιπαρά; Την απάντηση στο ερώτημα αυτό δίνουν ολοένα και περισσότερες επιστημονικές μελέτες, που επιβεβαιώνουν τη σημασία των πολύτιμων αυτών συστατικών:

  • Στην πρόληψη του πρόωρου τοκετού.
  • Στη μείωση εμφάνισης επιπλοκών κατά την εγκυμοσύνη, όπως η προεκλαμψία.
  • Στη φυσιολογική ανάπτυξη του νευρικού συστήματος του εμβρύου.
  • Στην καλύτερη υγεία των παιδιών με επιδράσεις στον ύπνο, στις γνωστικές επιδόσεις, ακόμη και στο σωματικό βάρος.

Πηγές των ωμέγα 3 στην εγκυμοσύνη

Εκείνο που ίσως ανησυχεί τις περισσότερες μέλλουσες μαμάδες είναι οι διατροφικές πηγές μέσω των οποίων θα εξασφαλίσουν την απαραίτητη ποσότητα καλών λιπαρών. Την αγωνία τους εντείνει η οδηγία για την ταυτόχρονη αποφυγή θαλασσινών που συσσωρεύουν μεγάλη ποσότητα του τοξικού μετάλλου υδραργύρου. Για τους λόγους αυτούς είναι σημαντικό να τονισθεί πως τα ψάρια των Ελληνικών θαλασσών, εκτός του ξιφία, δεν θεωρούνται «επικίνδυνα». Την ίδια στιγμή, τροφές όπως τα καρύδια και εμπλουτισμένα σε καλά λιπαρά αυγά, αποτελούν καλές εναλλακτικές για μητέρες οι οποίες δεν συμπαθούν ή αποφεύγουν τα θαλασσινά. Τα συμπληρώματα διατροφής θεωρούνται μία ακόμη λύση για κάλυψη των ημερήσιων αναγκών, καλό είναι όμως να λαμβάνονται ύστερα από συζήτηση με κάποιο ειδικό υγείας.

Όπως τονίζει πρόσφατη επιστημονική μελέτη, είναι σημαντικό οι μέλλουσες μητέρες να φροντίζουν τη διατροφή τους καθώς ο πρόωρος τοκετός αποτελεί τη σημαντικότερη αιτία θανάτου σε παιδιά μέχρι την ηλικία των πέντε ετών.

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com

Βιβλιογραφία
Today’s Dietitian. By Clare Tone, MS, RD. Omegas: Omega-3 Fats and Pregnancy — Health Benefits for Both Mom and Baby. Vol. 18 No. 5 P. 14
Middleton P, Gomersall JC, Gould JF, Shepherd E, Olsen SF, Makrides M. Omega‐3 fatty acid addition during pregnancy. Cochrane Database of Systematic Reviews 2018, Issue 11. Art. No.: CD003402. DOI: 10.1002/14651858.CD003402.pub3.

Διαβάστε επίσης

Krill ή fish: Ποιο ωμέγα 3 επιλέγετε;
Ωμέγα 3: Το μυστικό για «ήρεμα» παιδιά!

In this article