Καούρα: 7 τροφές που την κάνουν χειρότερη

Καούρα ή Γαστροοισοφαγική Παλιδρόμηση (ΓΟΠ) ή απλά παλινδρόμηση, όπως και εάν την έχετε ακούσει, εάν έχετε αισθανθεί το κάψιμο του οισοφάγου μετά από ένα γεύμα τότε γνωρίζετε πολύ καλά πόσο ενοχλητική μπορεί να γίνει.

Από τι προκαλείται η καούρα;

Η καούρα εμφανίζεται όταν η «βαλβίδα» στο πάνω μέρος του στομάχου χαλαρώσει και επιτρέψει στις τροφές να ταξιδέψουν πίσω προς τον οισοφάγο. Όμως, πολλοί είναι εκείνοι που δεν αισθάνονται το σύνηθες σύμπτωμα της παλινδρόμησης. H δυσοσμία της αναπνοής, ο βήχας, ακόμα και η καταστροφή των δοντιών αποτελούν μερικές ακόμη ενδείξεις της πάθησης.

Πως αντιμετωπίζεται η παλινδρόμηση;

Λόγω της σημαντικής επίδρασης της καούρας στην υγεία του οισοφάγου, είναι απαραίτητο να γίνει έγκαιρη διάγνωση από το γιατρό. Η διαχείριση του συμπτώματος περιλαμβάνει συνδυασμό φαρμακευτικής προσέγγισης και αλλαγών στον τρόπο ζωής. Ανάμεσα στις σημαντικότερες καθημερινές αλλαγές που μπορεί να καταφέρετε είναι η απώλεια βάρους, και κυρίως λίπους, από την περιοχή της κοιλιάς. Η αντικατάσταση μεγάλων ποσοτήτων με μικρά και συχνά γεύματα, καθώς και η κατανάλωση του βραδινού νωρίς το βράδυ συγκαταλέγονται στις πρακτικές συμβουλές ανακούφισης.

Διαβάστε περισσότερα για το πως η χορτoφαγική διατροφή μπορεί να βοηθήσει.

Ποιες τροφές προκαλούν τα συμπτώματα και με τις να τις αντικαταστήσετε

Τα διατροφικά «ερεθίσματα» ενδέχεται να διαφέρουν για κάθε άνθρωπο. Όμως υπάρχουν κάποιες τροφές που κατά γενική ομολογία εντείνουν την παλινδρόμηση και το «κάψιμο».

  1. Λιπαρά φαγητά: Απορροφώνται αργά από το στομάχι και κινητοποιούν πρωτεΐνες του μεταβολισμού οι οποίες χαλαρώνουν τη βαλβίδα του στομάχου.
    – Προτιμήστε: Άπαχα κομμάτια κρέατος, ψάρι, ψητά ή βραστά γεύματα.
  2. Καφές: Μπορεί να σας δίνει ενέργεια, «ξυπνάει» όμως και το σύμπτωμα της παλινδρόμησης
    – Προτιμήστε: Μεταβείτε σταδιακά σε ροφήματα χωρίς καφεΐνη, όπως το τσάι.
  3. Σοκολάτα: Η καφεΐνη σε συνδυασμό με τη θεοβρωμίνη που περιέχει η σοκολάτα, χαλαρώνουν τη βαλβίδα του στομάχου.
    – Προτιμήστε: Ένα μικρό μπισκότο ή μια κουταλιά μέλι.
  4. Μέντα: Ένα από τα συχνότερα «ερεθίσματα», μαζί με άλλα αφεψήματα της ίδιας οικογένειας όπως ο δυόσμος.
    – Προτιμήστε: Χαμομήλι ή τσάι.
  5. Αλκοόλ: Δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα καθώς 6 στους 10 ασθενείς με παλινδρόμηση το θεωρούν «υπαίτιο» για τα συμπτώματά τους.
    – Προτιμήστε: Προσπαθήστε να πιείτε το ποτό σας αργά, και ελέγξτε την ποσότητα.
  6. Καυτερά φαγητά: Ακόμη και σε μικρές ποσότητες, ενδέχεται να σας κρατήσουν ξύπνιους ολόκληρη τη νύχτα.
    – Προτιμήστε: Δώστε γεύση στο φαγητό σας με άλλα μπαχαρικά όπως το ανακουφιστικό τζίντζερ.
  7. Ντομάτες: Το φρούτο της ντομάτας, αλλά και ο χυμός ή ο πελτές «ενοχλούν» 7 στους 10 ασθενείς με παλινδρόμηση.
    – Προτιμήστε: Λευκές σάλτσες, πίτσα χωρίς σάλτσα, λεμονάτο αντί για κοκκινιστό κρέας.

Δοκιμάστε να κρατήσετε ένα διατροφικό ημερολόγιο για να αναγνωρίσετε ποιες τροφές επιδεινώνουν τα δικά σας συμπτώματα. Ζητήστε τη συμβουλή ενός διαιτολόγου για να αλλάξετε το τρόπο διατροφής ή να χάσετε βάρος εάν χρειάζεται, χωρίς όμως να σας λείψει κανένα απαραίτητο συστατικό.

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com

 

Βιβλιογραφία

National Institutes of Health National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Eating, https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/acid-reflux-ger-gerd-adults/eating-diet-nutrition
Eatright.com. By Andrea Johnson, RD, CSP, LDN. Gastroesophageal Reflux. Published June 7, 2018. Accessed 3/12/2018.
https://www.eatright.org/health/wellness/digestive-health/gastroesophageal-reflux
Today’s Dietitian. By Sherry Coleman Collins, MS, RDN, LD. Healthy Gut: Gastroesophageal Reflux Disease. Vol. 20, No. 1, P. 17

In this article