Η (ανα)τιμολόγηση των φαρμάκων δεν γίνεται ευκόλως κατανοητή…

01-03-2019

Του Βασίλη Βενιζέλου

 

Το ογκώδες υλικό φέρεται να περιέχει εκατοντάδες στοιχεία από πολλές πηγές, από τον ΕΟΦ έως τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ., τα οποία διασταυρώθηκαν και αξιολογήθηκαν. Βάσει των εκτιμήσεων των ελεγκτών, αναμένεται να υπάρξει μία πρώτη πιο εμπεριστατωμένη εκτίμηση της ζημίας του Δημοσίου από την εκτόξευση της φαρμακευτικής δαπάνης, η οποία – ανεπίσημα ακόμα – εκτιμάται σε πολλά δισ. ευρώ“…

Το ως άνω απόσπασμα περιλαμβάνεται σε ένα τυχαίο, αλλά συγκεκριμένο ρεπορτάζ εφημερίδας, της Παρασκευής 1 Μαρτίου, σχετικά με το πόρισμα, το οποίο παρέδωσε την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου η γενική επιθεωρήτρια Δημοσίας Διοίκησης Μαρία Παπασπύρου στους εισαγγελείς Διαφθοράς και αφορά την τιμολόγηση και την ανατιμολόγηση πέντε πολύ ακριβών φαρμάκων συγκεκριμένης, μεγάλης και ελεγχόμενης από τις ελληνικές εισαγγελικές αρχές πολυεθνικής φαρμακευτικής εταιρείας, στο χρονικό διάστημα από το 2010 έως το 2014.

Είναι προφανές ότι ο συντάκτης, και όχι μόνον ο συγκεκριμένος, δεν έχει αντιληφθεί τίποτε σχετικό με τη διαδικασία και τις συνέπειες των σύννομων πάντα πρακτικών τιμολόγησης και ανατιμολόγησης των φαρμακευτικών σκευασμάτων στη χώρα μας, καθώς τουλάχιστον από το 2010 και μετά δεν υφίσταται κανένα θέμα “εκτόξευσης της φαρμακευτικής δαπάνης” ούτε θέμα “ζημίας του Δημοσίου”, ακόμη και εάν η τιμολόγηση και η ανατιμολόγηση των φαρμακευτικών σκευασμάτων επραγματοποιείτο με το… χέρι και το παραδοσιακό μολύβι! Πρόκειται για χρονική περίοδο μνημονίου, συνεπώς η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη υπάκουε σε θεσμοθετημένο ετήσιο πλαφόν, τα δε μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΥΣΥΦΑ), εάν θέλουμε να αναφερθούμε και σε αυτά, ουδέποτε είχαν ανατιμολογηθεί καθ’ όλο το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα…

Το θέμα, βεβαίως, αλλάζει άρδην εάν το χρονικό διάστημα, το οποίο εξετάζουμε, είναι εκείνο πριν από το 2010 και πριν από τα μνημονιακά πλαφόν στην ανεξέλεγκτη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, η οποία έφθασε κάποια στιγμή σε πρωτοφανώς δυσθεώρητα ύψη, με την τιμολόγηση και την ανατιμολόγηση των φαρμακευτικών σκευασμάτων να διαδραματίζουν, πράγματι, κομβικό ρόλο στην εκτόξευση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, σε συνδυασμό, ασφαλώς, με την ανεξέλεγκτα υπέρμετρη συνταγογράφηση των φαρμακευτικών σκευασμάτων…

Ας ελπίσουμε ότι τόσο οι επιθεωρητές Δημοσίας Διοίκησης όσο και οι εισαγγελείς Διαφθοράς θα έχουν καταλάβει εις βάθος τους τρόπους με τους οποίους – και τους λόγους για τους οποίους – επραγματοποιούντο οι τιμολογήσεις και οι ανατιμολογήσεις των φαρμακευτικών σκευασμάτων στη χώρα μας, γιατί, εάν ούτε εκείνοι έχουν αντιληφθεί τους συγκεκριμένους “μηχανισμούς”, τότε είναι σίγουρο, δυστυχώς, ότι έχουμε να δούμε… τα τέρατα στην εν λόγω υπόθεση, με θλιβερό αποτέλεσμα να μην καταλήξει πουθενά συγκεκριμένα η σχετική διερεύνηση!

Εν κατακλείδι, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι οι ελεγχόμενες πρακτικές τιμολόγησης και ανατιμολόγησης των φαρμακευτικών σκευασμάτων στη χώρα μας συνεχίζονται ακάθεκτες και στο χρονικό διάστημα πέραν του 2014, ενώ αυτές οι πρακτικές δεν αφορούν, σε καμία περίπτωση, μόνον τα πέντε φάρμακα μίας εταιρείας, τα οποία ερεύνησε η γενική επιθεωρήτρια Δημοσίας Διοίκησης…