Ποιες τροφές σας κάνουν να αισθάνεστε κουρασμένοι;

Τις περισσότερες φορές η διατροφή χρησιμοποιείται σαν πηγή ενέργειας! Μάλιστα, όσοι μελετούν την ιστορία της εξέλιξης των ειδών υποστηρίζουν πως ο άνθρωπος, όπως και τα ζώα, όσο πεινάει μένει ξύπνιος και σε αναζήτηση τροφής. Εάν κάτι τέτοιο ισχύει πως εξηγείται η έντονη υπνηλία μετά από την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών; Οι ορμόνες του ύπνου, αλλά και η ενεργοποίηση του βιολογικού ρολογιού δίνουν την εξήγηση στο φαινόμενο αυτό.

Ψωμί, γλυκά και άλλοι υδατάνθρακες

Οι «απλοί» υδατάνθρακές όπως τα προϊόντα επεξεργασμένων δημητριακών (άσπρο ψωμί, μακαρόνια, αρτοσκευάσματα, γλυκά κ.α.) σας δίνουν άμεση ενέργεια. Απορροφώνται εξαιρετικά γρήγορα από τον οργανισμό, καθώς δεν περιέχουν φυτικές ίνες ή άλλα συστατικά που θα καθυστερήσουν την πέψη τους. Έτσι εκκρίνεται η ορμόνη ινσουλίνη, η οποία επιτρέπει την ταχύτατη είσοδο της ενέργειας στα κύτταρα. Μόλις όμως συμβεί αυτό το σώμα «αδειάζει» απότομα, αυξάνοντας το αίσθημα της κόπωσης και της υπνηλίας. Πριν αναζητήσετε και πάλι έναν εύπεπτο υδατάνθρακα για να σας ξυπνήσει προτιμήστε κάποιο φρούτο ή προϊόν ολικής άλεσης για να αποκτήσετε ενέργεια που διαρκεί!

Τυρί, γαλοπούλα ή τρυπτοφάνη

Η τρυπτοφάνη είναι ένα αμινοξύ, δηλαδή δομικός λίθος πρωτεϊνών, η οποία είναι απαραίτητη για τη σύνθεση της σεροτονίνης. Πολλοί ονομάζουν την τελευταία «ορμόνη της χαράς»! Η σεροτονίνη όμως δεν φτιάχνει μόνο τη διάθεση, αλλά συμμετέχει και στη διαδικασία του ύπνου. Η τρυπτοφάνη βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στο χοιρινό κρέας, στα τυριά και στη γαλοπούλα.

Καφές και άλλα προϊόντα με καφεΐνη

Ο καφές δίνει στιγμιαία ενέργεια η οποία διαρκεί κατά μέσο όρο είκοσι λεπτά. Αφού περάσει η δράση του αδειάζει τις μπαταρίες του σώματος, αφήνοντάς σας περισσότερο κουρασμένους απ’ ότι νωρίτερα. Αυτό δεν σημαίνει πως η συνήθεια του πρωϊνού καφέ δεν είναι αναζωογονητική. Δεν αρκεί όμως ένα ρόφημα με καφεΐνη για να ξεκινήσετε με ενέργεια την ημέρα σας. Ένα ισορροπημένο πρωϊνό «επιβάλλεται» για να ανακτήσετε τη χαμένη ενέργεια, αλλά και για να τροφοδοτήσετε σωστά ολόκληρη την ημέρα!

Ξεκινώντας την ημέρα χωρίς πρωινό

Η διατροφή αποτελεί το καύσιμο του οργανισμού όπως καλά γνωρίζετε. Έτσι μετά από αρκετές ώρες ύπνου, άρα και αποχής από το φαγητό, οι αποθήκες σας έχουν αδειάσει. Ακόμη και εάν δεν είστε «φίλος» του πρωϊνού, δοκιμάστε να κάνετε ένα μικρό γεύμα λίγες ώρες αφότου ξυπνήσετε και δύο με τρεις ώρες πριν το μεσημεριανό γεύμα.

Μεγάλα γεύματα

Τα μεγάλα γεύματα επηρεάζουν άμεσα τις διακυμάνσεις ενέργειας, δηλαδή ζαχάρου, στο αίμα. Μετά από ένα πλούσιο τραπέζι τα επίπεδα γλυκόζης, ή ζαχάρου, εκτοξεύονται και το σώμα εκκρίνει την ορμόνη ινσουλίνη για να αξιοποιήσει τα θρεπτικά συστατικά. Η απότομη αυτή αύξηση ενέργειας, οδηγεί σε αντίστοιχα απότομη πτώση αυτής. Προτιμήστε μικρότερα και συχνά γεύματα, τα οποία θα καταφέρουν να διατηρήσουν σταθερά γεμάτες τις μπαταρίες σας.

Την ίδια στιγμή υπάρχουν πολλές διατροφικές συμβουλές για να διατηρήσετε ανεβασμένα τα επίπεδα ενέργειά σας! Πατήστε εδώ για να τις διαβάσετε.

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία
Lehrskov LL, Dorph E, Widmer AM, et al. The role of IL-1 in postprandial fatigue. Mol Metab. 2018;12:107-112.
Andressa J. Martins, Lígia A. Martini, Claudia R.C. Moreno. Prudent diet is associated with low sleepiness among short-haul truck drivers. Nutrition. 2018.

 

In this article