Εμβόλια: Μεγάλο “buzz” το τελευταίο τρίμηνο. Τι λένε τα στοιχεία;

24-11-2020

Στη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου πήρε σάρκα και οστά η υλοποίηση των εμβολίων για τον κορωνοϊό. Είναι αναμενόμενο, λοιπόν, να γίνεται μεγάλη συζήτηση για το θέμα στο (ελληνικό) διαδίκτυο, η οποία ξεκινά είτε από ειδησεογραφικές αναφορές με αφορμή ανακοινώσεις των εταιρειών και αναλύσεις ειδικών και αναλυτών, είτε από τη σχολιογραφία όπως αποτυπώνεται στα Μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.

Τα στοιχεία που παρουσιάζονται σήμερα προέρχονται από ανάλυση που έκανε ειδικά για το healthview.gr η Clipnews και ειδικότερα το τμήμα αναλύσεων της εταιρείας βασιζόμενο σε δεδομένα της πλατφόρμας Brandwatch. Όπως σημείωσε ο CEO της εταιρείας, Θεόφιλος Αργυριάδης: «Η κινητικότητα του θέματος είναι εξαιρετικά μεγάλη, παρουσιάζει συνεχείς ανατροπές και βεβαίως η συνεχής παρακολούθηση των εξελίξεων είναι απολύτως απαραίτητη».

Ακολούθως, παρουσιάζεται διαγραμματικά η εξέλιξη δημοσιότητας και αναφορών για την περίοδο 1/9 έως 23/11, τα κυριότερα σημεία της οποίας είναι τα εξής:

  1. Στις αρχές Σεπτεμβρίου βγήκε δυναμικά στον αέρα η AstraZeneca με τις ανακοινώσεις για το εμβόλιο της Οξφόρδης. Τις τελευταίες ημέρες επανήλθε στο προσκήνιο γιατί συζητήθηκε ιδιαίτερα η εκτίμηση αποτελεσματικότητας του εμβολίου της, όπου μάλιστα υπήρξε εμπλοκή και του καθηγητή Πολιτικής της Υγείας του London School of Economics, Ηλία Μόσιαλου.
  2. Μετά από ένα δίμηνο σχετικής στασιμότητας, η Pfizer του Άλμπερτ Μπουρλά (σε συνεργασία με τη BioNTech) μπήκε στο παιχνίδι ανακοινώνοντας εμβόλιο και δημιουργώντας πολλαπλάσια δημοσιότητα και αίσθηση αμεσότητας στην κρίσιμη φάση του δεύτερου κύματος του κορωνοϊού. Η ελληνική καταγωγή Μπουρλά αποτέλεσε επιπλέον driver δημοσιότητας και οι αριθμοί δείχνουν ότι εξακολουθεί να αποτελεί και μετά τον πρώτο κύκλο εντυπώσεων από την ανακοίνωση.
  3. Στα μέσα Νοεμβρίου μπήκε στο παιχνίδι η Moderna , επίσης με ολοκληρωμένη λύση εμβολίου, χωρίς όμως να φθάσει τα μεγέθη κινητικότητας που προκάλεσε η Pfizer στην Ελλάδα. Η ανακοίνωση της εταιρείας (παρά την διακινούμενη από καιρό φημολογία για το δικό της εμβόλιο) αποτέλεσε σχετική έκπληξη, ίσως λόγω των χαμηλών εταιρικών τόνων της, αλλά και της μέτριας κατάστασης των οικονομικών της.
  4. Ακολούθησε δευτερογενής αντιπαράθεση για το θέμα των συνθηκών διατήρησης των εμβολίων, όπου υπήρξε ουσιώδης διαφορά προσέγγισης μεταξύ Pfizer και Moderna, που προκάλεσε πολλές συζητήσεις.
  5. Αξίζει να αναφερθεί και η περίπτωση της Gilead. Η εταιρεία έβγαλε δημοσιότητα τον Οκτώβριο με ανακοίνωση για τη στρατηγική της, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι στηρίζει μεγάλο μέρος της παρουσίας της στη redemsivir. Το θέμα δημιούργησε νέο κύκλο δημοσιότητας στις 20/11, καθώς προκλήθηκε ένταση εξαιτίας αρνητικής αναφοράς του ΠΟΥ στη redemsivir, ακολουθούμενη από απάντηση της Gilead που ενίσχυσε επιπλέον το buzz της δημοσιότητας.
  6. Η επάνοδος της Astrazeneca στην πρώτη γραμμή δημοσιότητας – κάτι που είχαμε αναφέρει στο healthview – και οι συνεχείς συζητήσεις για θέματα διαθεσιμότητας, διατήρησης, τιμών, κλπ., έχουν συμβάλλει στην αυξητική τάση στη συνολική δημοσιότητα για τα συγκεκριμένα brands μετά τις 20/11.

 

Πορεία συνολικής διαδικτυακής κινητικότητας (εμβόλια, 1/9 – 23/11)
Πορεία διαδικτυακής κινητικότητας ανά brand (εμβόλια, 1/9 – 23/11)
Cloud of topics (εμβόλια, 1/9 – 23/11)