Αυτά που «ανεβάζουμε» στο Facebook δείχνουν την προσωπικότητα μας

26-12-2016
«Δείξε μου το Facebook σου να σου πω ποιος είσαι». Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος μιας νέας έρευνας Βρετανών επιστημόνων που δείχνει πως οι αναρτήσεις μας στο Facebook μαρτυρούν πολλά για τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα μας.
 
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Brunel, στο Λονδίνο, εξέτασαν τις αναρτήσεις στο Facebook και την προσωπικότητα 555 εθελοντών, θέλοντας να εξακριβώσουν αν υπάρχει σχέση ανάμεσα στα δυο και ποια είναι αυτή.
Οι ειδικοί αξιολόγησαν την προσωπικότητα των εθελοντών με ειδικά ερωτηματολόγια που αφορούσαν επτά χαρακτηριστικά της: την αυτοεκτίμηση, τον ναρκισσισμό και τις πέντε βασικές διαστάσεις της. Γνωστά κι ως Big Five ή Μοντέλο των Πέντε Παραγόντων. δηλαδή δεκτικότητα σε νέες εμπειρίες (openness), εξωστρέφεια (extraversion), συνειδητότητα (conscientiousness), προσήνεια (agreeableness) και νευρωτισμός (neuroticism).
 
Τα αποτελέσματα της έρευνας, που δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση «Personality and Individual Differences» έδειξαν ούτε λίγο ούτε πολύ πως όσοι ποστάρουν στο Facebook λεπτομέρειες για τη σχέση τους μάλλον έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ όσοι παραθέτουν τα επιτεύγματά τους είναι ναρκισσιστές.
 
Σύμφωνα με την έρευνα, όσοι είχαν χαμηλή αυτοεκτίμηση, συνήθιζαν να αναρτούν στο Facebook ενημερώσεις για την ερωτική τους σχέση. Μάλλον επειδή είχαν την ανάγκη να δείξουν σε όλο τον κόσμο ότι είναι αγαπητοί.
 
Οι ναρκισσιστές από την πλευρά τους είχαν την τάση να αναρτούν τα επιτεύγματά τους, όπως ένα πτυχίο που πήραν ή ένα νέο πρόγραμμα σπουδών στο οποίο έγιναν δεκτοί. Μάλιστα, αυτοί οι χρήστες μετρούσαν αναλόγως και τα «like» που δέχονταν.
 
Οι χρήστες του Facebook με υψηλή βαθμολογία στην προσήνεια, έκαναν λίγες αναρτήσεις οι οποίες κατά κύριο λόγο αφορούσαν τα παιδιά τους, ενώ αυτοί που οι περίεργοι και δημιουργικοί έκαναν τις περισσότερες αναρτήσεις πολιτικού ή καλλιτεχνικού περιεχομένου.
 
Οι εξωστρεφείς από την άλλη φάνηκε να αναζητούν την αλληλεπίδραση με τους διαδικτυακούς «φίλους» τους και όχι τα like. Έτσι, έκαναν κυρίως αναρτήσεις για κοινωνικές δραστηριότητες.
 
Οι επιπτώσεις των αναρτήσεων είναι επίσης πολύ σημαντικές. Ιδίως για τους ναρκισσιστές. Όπως είπε η επικεφαλής της έρευνας Tara Marshall «όταν δέχονταν πολλά like και σχόλια στις αναρτήσεις τους αισθάνονταν κοινωνικώς αποδεκτοί, ενώ όταν δεν δέχονταν κανένα αισθάνονταν απομονωμένοι» και προσέθεσε πως «μπορεί να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αναρτήσεις στο Facebook αντανακλούν τόσο πολύ την προσωπικότητα, αλλά είναι σημαντικό να ξέρουμε τι σημαίνει κάθε ανάρτηση στα μέσα μαζικής δικτύωσης. Οι ναρκισσιστές λ.χ. μπορεί να δέχονται πολλά likeγια τα επιτεύγματά τους, αλλά οι διαδικτυακοί φίλοι τους συχνά καταδικάζουν μυστικά αυτού του είδους την εγωιστική επίδειξη».
 
Το ίδιο ισχύει και για τους ανασφαλείς εγωιστές. Αυτοί προσπαθούν να κερδίσουν την προσοχή των άλλων με υπερβολές που φυσικά απορρίπτονται από τους «φίλους» τους.