Γιατί να «ενθουσιαστείτε» με το γάλα αμυγδάλου;

Εάν ασχολείστε με το σώμα σας και σας αρέσει να ενημερώνεστε για θέματα διατροφής, τότε σίγουρα θα έχετε ακούσει πως το γάλα και τα προϊόντα όχι μόνο δεν είναι «χρήσιμα», αλλά ενδεχομένως επιβαρύνουν την υγεία. Η άποψη αυτή, εάν και ακραία, σε συνδυασμό με το κίνημα της χορτοφαγίας, έχει καταφέρει να στρέψει αρκετούς καταναλωτές σε γάλατα φυτικής προέλευσης. Ανάμεσα σε αυτά το γάλα αμυγδάλου, φαίνεται πως κερδίζει έδαφος για πολλούς λόγους. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας Nielsen, το 2016 οι πωλήσεις που σημείωσε το γάλα αμυγδάλου στην Αμερική είχαν αυξηθεί κατά 250% σε σχέση με τα προηγούμενα 5 χρόνια. Η τάση αυτή έχει πλέον ταξιδέψει και στη χώρα μας, όπου οι Ελληνικές βιομηχανίες γεμίζουν τα ράφια του σούπερ μάρκετ με γάλα από τον θρεπτικό καρπό του αμυγδάλου.

Πόσο θρεπτικό είναι το γάλα αμυγδάλου;

Το γάλα αγελάδος φημίζεται για την περιεκτικότητά του σε ασβέστιο και πρωτεΐνη, θρεπτικά συστατικά που αποτελούν μέτρο σύγκρισης για κάθε άλλο «υποκατάστατο». Το «απλό» γάλα αμυγδάλου, περιέχει σχεδόν τις μισές θερμίδες σε σχέση με το αγελαδινό, αλλά και τη μισή ποσότητα πρωτεΐνης. Μπορεί, τα αμύγδαλα να μην περιέχουν την απαραίτητη για το μυϊκό σύστημα πρωτεΐνη, όμως είναι εφοδιασμένα με ασβέστιο. Η περιεκτικότητα σε ασβέστιο στο γάλα αμυγδάλου, σχεδόν φτάνει εκείνη που θα βρείτε στο ζωικής προέλευσης γάλα. Επιπλέον, είναι σημαντικό να τονισθεί πως η περιεκτικότητα σε λίπος μεταξύ των δύο αυτών τύπων γάλακτος είναι παρόμοια. Το γάλα αμυγδάλου όμως περιέχει σχεδόν αποκλειστικά καλά λιπαρά, και όχι κορεσμένα ή βλαβερά. Εάν επιλέξετε γάλα φυτικής προέλευσης, αποφύγετε εκείνα των οποίων η γεύση έχει ενισχυθεί με ζάχαρη καθώς οι θερμίδες τους υπερδιπλασιάζονται σε σύγκριση με τα «άγλυκα».

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να συγκρίνετε τη θρεπτική αξία ανάμεσα σε ένα ποτήρι (250mL) αγελαδινό γάλα χαμηλό σε λιπαρά (1%) και ένα ποτήρι γάλα αμυγδάλου, χωρίς ζάχαρη.

Γάλα Αγελάδας Γάλα αμυγδάλου
Θερμίδες (kcal) 110 40
Πρωετεΐνη (σε γραμμάρια) 8 2
Υδατάνθρακες (σε γραμμάρια) 12 1
Σάκχαρα (σε γραμμάρια) 12 0
Λιπαρά (σε γραμμάρια) 2,5 3
Κορεσμένα λιπαρά (σε γραμμάρια) 1,5 0
Ασβέστιο (σε μίλιγραμμάρια) 290 200

Μπορείτε να το φτιάξετε μόνοι σας;

Η διαδικασία παρασκευής γάλατος αμυγδάλου είναι πολύ απλή και μπορείτε να τη δοκιμάσετε και μόνοι σας! Περιλαμβάνει το μούλιασμα των αμυγδάλων σε νερό για μία ή δύο ημέρες. Όσο περισσότερο μουλιάσετε τους ξηρούς καρπούς, τόσο πιο κρεμώδες θα είναι το γάλα. Στη συνέχεια πολτοποιείται τα αμύγδαλα με φρέσκο νερό στο μούλτι. Δοκιμάστε αναλογία, ενός φλιτζανιού αμυγδάλων με δύο φλιτζάνια νερό για υφή παρόμοια με εκείνη που έχει το ημίπαχο αγελαδινό γάλα. Εάν επιθυμείτε προσθέστε λίγο μέλι, κακάο ή κανέλα. Καθώς δεν έχει παστεριωθεί διατηρείται στο ψυγείο για μερικές μόνο ημέρες.

Δείτε ένα σύντομο βίντεο για σπιτικό γάλα αμυγδάλου, από το κανάλι The Kitchn στο You Tube:

 

Ποιους ωφελεί το γάλα αμυγδάλου;

Το γάλα αμυγδάλου είναι απολύτως ασφαλές εάν έχετε υψηλή χοληστερόλη, ζάχαρο, προσέχετε το βάρος σας ή θέλετε να ενισχύσετε την πρόσληψη ασβεστίου. Επιπλέον, χρησιμοποιείται και ως εναλλακτική σε παιδιά με αλλεργία στο αγελαδινό γάλα, πάντα ύστερα από ιατρική συμβουλή. Αποφύγετε το γάλα αμυγδάλου εάν έχετε αλλεργία στους ξηρούς καρπούς. 

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com
Βιβλιογραφία

Cuppari C, Manti S, Salpietro A, Dugo G, Gitto E, Arrigo T, Sturiale M, Salpietro C. ALMOND MILK: A POTENTIAL THERAPEUTIC WEAPON AGAINST COW’S MILK PROTEIN ALLERGY. J Biol Regul Homeost Agents. 2015 Apr-Jun;29(2 Suppl 1):8-12.

 
In this article