Είστε έτοιμοι για το ρεβεγιόν; Κάντε το τεστ!

Το νόημα των γιορτών κρύβεται στην προσωπική ευτυχία, τη συναναστροφή με αγαπημένα πρόσωπα και την απόλαυση συνηθειών που δεν είναι διαθέσιμες τον υπόλοιπο χρόνο. Ενώ λοιπόν για χρόνια, η κλασσική σχολή των διαιτολόγων υποστήριζε την απόλαυση με μέτρο, την επιλογή μόνο υγιεινών εδεσμάτων και  την αποφυγή πλούσιων σε θερμίδων τροφών, η στρατηγική αλλάζει! Οι ειδικοί της διατροφής συμβουλεύουν: «Απολαύστε τα φαγητά που αγαπάτε, και αισθανθείτε καλά σωματικά και πνευματικά». Πόσο έτοιμοι είστε όμως να απολαύσετε το φαγητό στο τραπέζι του ρεβεγιόν; Κάντε το τεστ που ακολουθεί για να το διαπιστώσετε!

Ποιο Χριστουγεννιάτικο γλυκό παχαίνει περισσότερο;

A. Μελομακάρονα

B. Κουραμπιέδες

C. Δίπλες

Εάν κοιτάξουμε το θέμα από καθαρά διατροφική άποψη, τότε οι κουραμπιέδες σας δίνουν τις περισσότερες θερμίδες (200- 250kcal). Ακολουθούν τα μελομακάρονα (170- 200kcal) και οι λιγότερο «παχυντικές» δίπλες (150- 180kcal). Το μέγεθος της μερίδας, καθώς και τα υλικά που χρησιμοποιεί η κάθε νοικοκυρά επηρεάζουν σημαντικά τις θερμίδες που κρύβονται στα αγαπημένα Χριστουγεννιάτικα γλυκά. Σκεφτείτε όμως λογικά! Εάν δεν το παρακάνετε με την ποσότητα, μικρή σημασία έχει πιο γλυκό θα επιλέξετε. Εάν ακολουθείτε μία διατροφή χαμηλή σε λιπαρά αποφύγετε τις τηγανητές δίπλες. Η σωστή απάντηση είναι η C.

Ποια είναι η καλύτερη επιλογή για να σας κόψει την όρεξη πριν το γιορτινό τραπέζι;

A. Μία χούφτα ξηροί καρποί

B. Ένα μήλο

C. 1 φέτα ψωμί με τυρί

Μία από τις καλύτερες πρακτικές που μπορείτε να εφαρμόσετε φέτος τις γιορτές είναι να μην καθίσετε ποτέ στο τραπέζι πεινασμένοι. Η πρακτική του «στερούμαι μέσα στην ημέρα» για να «φάω το βράδυ» είναι εξ ορισμού λανθασμένη. Σχεδόν με μαθηματική ακρίβεια θα σας οδηγήσει σε συναισθηματικές επιλογές και σε μεγάλες μερίδες. Μία με δύο ώρες πριν το κάλεσμα ετοιμάστε ένα σνακ που θα συνδυάζει πρωτεΐνη και υδατάνθρακες, με σκοπό να μειώσει το αίσθημα της πείνας και να δώσει ενέργεια. Τέτοιες επιλογές είναι: ξηροί καρποί και αποξηραμένα φρούτα, φρούτο με γιαούρτι ή ψωμί με τυρί. Η σωστή απάντηση είναι η C.

Ένα τυπικό Χριστουγεννιάτικο γεύμα περιέχει πόσες θερμίδες (γαλοπούλα, γέμιση, σαλάτα, πατάτες/ ρύζι, ψωμί, γλυκό)

A. 500

B. 800

C. 1,300

Ας λάβουμε ως δεδομένο πως η μέση προτεινόμενη κατανάλωση θερμίδων για ένα μέτρια δραστήριο άτομο που θέλει να διατηρήσει το βάρος του είναι 2,000 με 2,500 θερμίδες την ημέρα. Κάνοντας τώρα τα μαθηματικά των θερμίδων: 1 φέτα ψωμί (80kcal) + 1 μικρό μπολ πράσινης σαλάτας με ελαιόλαδο/ σος (150kcal) + 3 μεγάλες πατάτες φούρνου (150kcal) + ½ φλιτζάνι γέμιση (300kcal) + 1 παλάμη γαλοπούλα χωρίς πέτσα (300kcal) + 1 μέτριο κομμάτι γλυκό (350kcal) + 1 ποτήρι κρασί (80kcal), αθροίζουν τελικά λίγο πάνω από τις 1,300 θερμίδες. Κάντε τους δικούς σας συμβιβασμούς και ενδώστε μόνο στους Χριστουγεννιάτικους συνδυασμούς που αξίζουν! Η σωστή απάντηση είναι η C.

Στο πιάτο με τα τυριά ποια είναι η καλύτερη επιλογή θερμιδικά;

A. Κατίκι Δομοκού

B. Γραβιέρα

C. Roquefort

Μεταξύ άλλων διατροφικών ατασθαλιών τα Χριστούγεννα είναι η ευκαιρία να γευθείτε ιδιαίτερα τυριά. Μία μερίδα τυρί αντιστοιχεί σε περίπου 1 σπιρτόκουτο. Ακόμη όμως και αυτό κρύβει αρκετές θερμίδες. Ποιο από όλα τα τυριά έχει τις λιγότερες θερμίδες; 1 σπιρτόκουτο Κατίκι Δομοκού έχει 70, το Roquefort 103 και η γραβιέρα 130. Η σωστή απάντηση είναι η Α.

Ποιο κρέας να επιλέξετε εάν προσέχετε την καρδιά και τη σιλουέτα σας;

A. Γαλοπούλα με πέτσα

B. Χοιρινό με σάλτσα από δαμάσκηνα

C. Μοσχαρίσιο κρέας

To «άσπρο» κρέας των πουλερικών έχει πολύ λιγότερο λίπος από το χοιρινό ή το μοσχαρίσιο. Την προσοχή σας όμως θα πρέπει να τραβήξει ο τρόπος μαγειρέματος της πρωτεΐνης. Προτιμήστε ψητά ή βραστά κρέατα, αποφύγετε τηγανητές επιλογές, την πέτσα και τις πολλές σάλτσες. Μην ξεχνάτε πως μία μερίδα πρωτεΐνης αντιστοιχεί σε μία με μιάμιση παλάμη. Η σωστή απάντηση είναι η C.

Ποιο γλυκό είναι περισσότερο φιλικό προς τη δίαιτα σας;

A. 1 κομμάτι τούρτα σοκολάτας

B. 3 κουραμπιέδες

C. 1 κομμάτι βασιλόπιτα

Όταν έρθει η ώρα του γλυκού τα πράγματα δυσκολεύουν! Μία διατροφική προσέγγιση συστήνει να επιλέξετε μικρή ποσότητα από το γλυκό που αγαπάτε περισσότερο. Στην περίπτωση αυτή σωστή απάντηση είναι η Α. Κάποιο άλλοι τύποι ανθρώπου πάλι δεν μπορούν να ελέγξουν την ποσότητα, και εκείνοι καλό θα ήταν να διαλέξουν ένα μέτριο κομμάτι βασιλόπιτα. Τότε σωστή απάντηση είναι η C. Εάν προσέχετε την καρδιά σας αποφύγετε τους κουραμπιέδες και τη βασιλόπιτα που παρασκευάζονται με βούτυρο.

Ποιος τύπος κρασιού παχαίνει περισσότερο;

A. Κόκκινο

B. Γλυκό λευκό

C. Σαμπανιζέ

Κάθε ποτήρι κρασί, είτε λευκό, είτε κόκκινο, έχει περίπου 80-110 θερμίδες. Στο εύρος αυτό των θερμίδων κυμαίνονται και η σαμπάνια ή τα σαμπανιζέ κρασιά. Τα αλκοολούχα ποτά τα οποία αρχίζουν να «ξεφεύγουν» είναι τα γλυκά κρασιά που κλείνουν ένα γιορτινό γεύμα, τα λικέρ και φυσικά μεγαλύτερες ποσότητες ουίσκι, τζιν και λοιπών επιλογών. Θυμηθείτε πως οι θερμίδες από το αλκοόλ τείνουν να συγκεντρώνονται στην περιοχή της κοιλιάς! Η σωστή απάντηση είναι η Β.

Ποιο είναι το καλύτερο πρωινό για την ημέρα μετά το hangover;

A. Ομελέτα με λαχανικά και φρυγανισμένο ψωμί

B. Γάλα με δημητριακά και φρούτα

C. Γλυκό από το προηγούμενο βράδυ

Σίγουρα το γλυκό που έχει μείνει στο ψυγείο από το προηγούμενο βράδυ φαντάζει αρκετά δελεαστικό όταν γυρίσετε σπίτι τις πρώτες πρωινές ώρες μετά το ρεβεγιόν. Από την άλλη μεριά το σώμα σας χρειάζεται ένα γεύμα πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά που θα σας βοηθήσει να ανακάμψετε. Τα σιτηρά (ψωμί, δημητριακά) δεν ερεθίζουν το στομάχι και αποτελούν μία καλή λύση, ενώ κάποιοι υποστηρίζουν πως τα φρούτα μπορεί να βοηθήσουν το αλκοόλ να απομακρυνθεί από το σώμα σας. Πολύ σημαντικό ρόλο επίσης παίζει η ενυδάτωση, γι αυτό μην αμελήσετε να πιείτε αρκετό νερό ή χυμούς φρούτων. Τέλος η βιταμίνη Β6, είναι ένα από τα ελάχιστα διατροφικά συστατικά το οποία ωφελεί το hangover! Το γάλα αποτελεί μία καλή πηγή Β6, εάν όμως ερεθίζει το στομάχι σας, τα αυγά είναι μία ακόμα κλασική επιλογή για πρωινό. Η σωστή απάντηση είναι η Α.

Ο καλύτερος τρόπος να επανέλθει το σώμα μετά τις γιορτές είναι μία τριήμερη δίαιτα αποτοξίνωσης με χυμούς.

Α. Ναι

Β. Όχι

Οι ακραίες δίαιτες «αποτοξίνωσης» δεν έχουν καμία επιστημονική βάση, και ενδέχεται να διαταράξουν περαιτέρω την ισορροπία του σώματος. Αποφύγετε να ζυγιστείτε αμέσως μετά τις γιορτές, επανέλθετε στη ρουτίνα της φυσικής σας δραστηριότητας και για 1 εβδομάδα αποφύγετε το αλκοόλ και τις έτοιμες, επεξεργασμένες διατροφικές επιλογές. Η σωστή απάντηση είναι η Β.

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
Βιβλιογραφία

USDA Nutrient Database for Standard Reference.

Wiese JG1, Shlipak MG, Browner WS. The alcohol hangover. Ann Intern Med. 2000 Jun 6;132(11):897-902.

Verster JC, Penning R. Treatment and prevention of alcohol hangover. Curr Drug Abuse Rev. 2010 Jun;3(2):103-9. Review.

Pittler MH, Verster JC, Ernst E. Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomised controlled trials. BMJ. 2005 Dec 24;331(7531):1515-8. Review.
In this article