Οι εκλογές κερδίζονται με …διατροφή, του Δημήτρη Μπερτζελέτου

Η προεκλογική περίοδος αποτελεί μαραθώνιο και όχι σπριντ.

Επειδή η εκλογική σεζόν είναι ένας μαραθώνιος, οι υποψήφιοι καλό είναι να μιμηθούν τους αθλητές. Μέσω της διατροφής καλούνται να παρέχουν στον εαυτό τους σωματική και ψυχική δύναμη αφού συχνά  βρίσκονται πολλές ώρες εκτός σπιτιού για να συμμετέχουν σε «κοινωνικά τραπέζια».

Τα αναντικατάστατα εφόδια:

ω3-ω6 λιπαρά: βοηθούν στη μνήμη και στην εγκεφαλική λειτουργία. Η πολιτική αποτελεί μια βαθιά πνευματώδη δραστηριότητα (τουλάχιστον θα ..έπρεπε..). Σούπερ τροφή για εγκέφαλο είναι αυτά τα απαραίτητα λιπαρά οξέα. Πιθανώς δεν μπορούν να καλυφθούν από τη «μάχιμη» καθημερινότητα. Οι ανάγκες είναι ψηλές και ίσως δε θα σας φτάσουν οι σαρδέλες της Μεσογείου. Ίσως ένα συμπλήρωμα τέτοιων λιπαρών θα ήταν φρόνιμο. Η μνήμη είναι σπουδαία τέτοιες μέρες! (και για τους ψηφοφόρους έτσι;)

-σύμπλεγμα β- βιταμινών: αυτές οι βιταμίνες βοηθούν στην καλή ψυχική υγεία, όπως και στην εγκεφαλική. Αυξάνουν την ενεργητικότητα, το καθαρό μυαλό, βρείτε αυτές τις βιταμίνες στον αρακά, στο μπρόκολο, το σπανάκι και το κρέας.

-ολικής αλέσεως, σύνθετοι υδατάνθρακες: απελευθερώνουν αργά την ενέργεια τους, (κυρίως γλυκόζη) στην κυκλοφορία του αίματος, οπότε αυξάνουν τη νοητική εγρήγορση, συγκέντρωση και εστίαση. Καλό είναι να προτιμούνται το μεσημέρι, ιδιαίτερα σε βαρύ πρόγραμμα, σε πρόγραμμα με συνεντεύξεις και δημόσιο λόγο. Τότε οι σύνθετοι υδατάνθρακες χρειάζονται περισσότερο γιατί, προσφέρουν σωματική ενέργεια και διατηρούν τον εγκέφαλο σε εγρήγορση.
Αν τρώτε ολικής άλεσης δημητριακά, καστανά ζυμαρικά ή σιτηρά για το γεύμα σας, εξασφαλίζετε τους απαραίτητους σύνθετους υδατάνθρακες. Η απορρόφηση τους από τον οργανισμό παίρνει περισσότερο χρόνο, κάτι που σημαίνει ρύθμιση της όρεξης και πρόσθετη ενεργητικότητα για περισσότερες ώρες. Δεν είναι ντροπή να αναζητάτε ψωμί και ζυμαρικά ολικής αλέσεως, καστανό ρύζι. Δεν είναι ντροπή να έχετε φρούτα μαζί σας ή να ζητάτε, όταν βρίσκεστε «επίσκεψη» και θέλουν να σας προσφέρουν κάτι, ένα φρούτο αντί για οποιοδήποτε γλυκό ή έδεσμα. Δεν είναι ντροπή να έχετε σαλάτα ή βραστά λαχανικά πάντα ως συνοδευτικό του κύριου πιάτου σας ή ακόμα και ως κύριου γεύματος.
-βιταμίνη C: θωρακίστε το ανοσοποιητικό σας σύστημα για το μαραθώνιο σας. Έχετε λίγες ώρες ύπνο, οπότε τι καλύτερο από ένα φρεσκοστιμμένο χυμό (πορτοκάλι) καθημερινά.

 Στρατηγική νίκης

Όταν ρυθμίζετε σωστά το ωράριο σημαίνει ότι έχετε και στρατηγική και όταν έχετε στρατηγική σημαίνει ότι είστε ένας καλός υποψήφιος..οπότε το «δεν έχω χρόνο» σημαίνει ότι δεν είστε καλός υποψήφιος. Άρα:
«..Τι έχει ο φτωχός να φοβηθεί
σπίτι, ουρανός όπου σταθεί
το δισάκι του στον ώμο
για το δρόμο, για το δρόμο.
Άιντε ν’ απλώσουμε πανιά
στ’ όνειρο και στη λησμονιά..»

(στίχοι από το «Ξημερώνει», μουσική: Μάνος Χατζιδάκις, στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας)

-το δισάκι σου στο ώμο, για το δρόμο, για το δρόμο..

Ξέρω.. «δεν υπάρχει χρόνος», «είμαι διαρκώς στο δρόμο..», «έχω συνεχόμενες συναντήσεις και συσκέψεις». Όλα αυτά λύνονται με time management και comfort foods. Κανονίστε το ωράριο σας και προτιμήστε ξηρά τρόφιμα για σνακ. Όλα αυτά λύνονται με το δισάκι ..εντάξει μπορεί να έχετε πιο σύγχρονο μέσο αποθήκευσης.. Πάρτε μια κομψή trendy backpack. Τι πρέπει να έχει μέσα. Πχ:
-αποξηραμένα φρούτα,
-ξηρούς καρποί
-comfort fruits (φρούτα που τρώγονται με απλό πλύσιμο, η απλό κόψιμο χωρίς μαχαίρι, αρκεί να είναι στην εποχή τους, πχ μπανάνα, κεράσι, σταφύλι, δαμάσκηνα, βερίκοκα, μανταρίνια)
-premium φρυγανιές (πλούσιες σε φυτικές ίνες, σε σπόρους..),
-μπάρες δημητριακών,
-μπισκότα ολικής αλέσεως (Digestive, πτι μπερ κα).

Κι αν έχετε και «τσάντα ψυγείο» (εσωτερική ή αποσπώμενη) τότε ακόμα καλύτερα, μπορείτε να πάρετε και γιαούρτι μαζί σας ή τυρί ή αυγό. Απαραίτητες πηγές καλής πρωτεΐνης, κατάλληλες για κορεσμό και πληρότητα γεύματος.
Και ναι αν οι σκέψεις σας είναι τύπου «θα τους σταματάω όλους εγώ και θα λέω: καθίστε να πάρω το σνακ μου..», ναι θα διακόπτετε για υποχρεωτικό διάλειμμα. Το διάλειμμα κάνει καλό σε όλους..
-νερό, ενυδάτωση: πάλι θέλει στρατηγική, Πίνετε με τακτικότητα το νερό (πχ 1-2 ποτήρια με το ξύπνημα, 1 ποτήρι υγρά κάθε 1,5 ώρα), έχετε μπουκαλάκια νερού μαζί σας και στο αυτοκίνητό σας, ζητάτε πάντα νερό όταν βρίσκεστε κάπου σε επίσκεψη ή σύσκεψη. Μην το παρακάνετε πριν από μια συνέντευξη ή σε δημόσια εμφάνιση, το άγχος φέρνει διούρηση και θα ψάχνετε τουαλέτες...
-μη βιάζεστε, μην παρασύρεστε: ο καλός στρατηγός γνωρίζει το πρόγραμμά του. Αν είναι να μείνετε το μεσημέρι με μια προεκλογική παρέα σε εστιατόριο, ταβέρνα, μεζεδοπωλείο να θυμάστε τι περιλαμβάνει το πρόγραμμά σας το βράδυ. Γιατί αν το βράδυ περιλαμβάνεται ένα προκαθορισμένο σημαντικό γεύμα θα χρειαστεί να είστε εγκρατής.

Το αν βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο για τις επικείμενες εκλογές του Μαΐου είναι κάτι σχετικά αφηρημένο. Πολιτειακά (επίσημα δηλαδή) η προεκλογική περίοδος ξεκινά από τη διακήρυξη εκλογών όπως ανακοινώνεται από το Υπουργείο Εσωτερικών. Δυστυχώς, μερικοί πολιτικοί βρίσκονται σε διαρκή προεκλογική περίοδο… Δεν είναι άδικη μερικές φορές η ρήση ότι: «..αυτός από την πρώτη μέρα που εκλέχτηκε το μόνο πράγμα που σκέφτηκε είναι πότε θα ξαναεκλεγεί..»
Έξω λοιπόν οι πολιτικάντικες τακτικές και μέσα οι διατροφικές τακτικές. Οι τελευταίες είναι πιο σπουδαίες καθώς βοηθούν στην αύξηση της απόδοσης, την οποία χρειάζεται ο τόπος !

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΜΠΕΡΤΖΕΛΕΤΟΣ
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc΄, ΜΕd
Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη
τηλ: 2710 232364
e-mail: bertzeletos@gmail.com
site: www.dbertzeletos.gr
blog:nutripolitics.blogspot.gr

In this article