Γαστρεντερίτιδα: Συμπτώματα και αντιμετώπιση

Η γαστρεντερίτιδα αποτελεί μία από τις πλέον «ενοχλητικές» λοιμώξεις, τα συμπτώματα της οποίας υποχωρούν μέσα σε μερικές ημέρες. Συνήθως προκαλείται από κάποιον ιό (νοροϊό) ή βακτήριο που προσβάλει το «επιθήλιο», δηλαδή την επιφάνεια, του στομάχου ή του εντέρου. Η στρατηγική ενυδάτωση, αλλά και η σταδιακή επανένταξη στη διατροφή αποτελούν σημεία κλειδιά στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της γαστρεντερίτιδας.

Τα πιο «κλασικά» συμπτώματα για να την αναγνωρίσετε

Η γαστρεντερίτιδα μεταδίδετε πολύ εύκολα. Κανείς μπορεί να την κολλήσει είτε απευθείας με την ανθρώπινη επαφή, είτε ακουμπώντας μολυσμένες επιφάνειες, μαχαιροπήρουνα ή φαγητό. Κάπως έτσι τα παρακάτω δυσάρεστα συμπτώματα κάνουν την εμφάνισή τους μέσα σε μερικές ώρες:

  • Εμετός
  • Διάρροια
  • Ναυτία
  • Αδυναμία
  • Κρυάδες
  • Πυρετός
  • Απώλεια όρεξης
  • Πόνος στο στομάχι
  • Μυϊκός πόνος

Κατά μέσω όρο τα συμπτώματα της γαστρεντερίτιδας διαρκούν 24 με 48 ώρες. Όμως η φυσιολογική λειτουργία του στομάχου και του εντέρου μπορεί να επανέλθει μετά από μερικές εβδομάδες.

Η διατροφή χρειάζεται προσοχή

Η αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της γαστρεντερίτιδας μπορεί να γίνει μέσω φαρμακευτικής αγωγής (αντιεμετικά, αντιδιαρροϊκά, αντιπυρετικά). Εκείνες όμως που επηρεάζονται περισσότερο στο σώμα είναι οι λειτουργίες του στομάχου και του εντέρου. Έτσι, η διατροφή παίζει ρόλο κλειδί στην ανακούφιση των ενοχλήσεων.

Σύμπτωμα: Έμετος

  • Αφήστε το στομάχι να «ξεκουραστεί»: Μετά από ένα «επεισόδιο» εμέτου περιμένετε περίπου 2 ώρες πριν καταναλώσετε κάποιο υγρό.
  • Ξεκινήστε με «καθαρά υγρά»: Ξεκινήστε την απαραίτητη ενυδάτωση του οργανισμού σταδιακά. Καταναλώστε κάποιο «καθαρό» υγρό (νερό, χαμομήλι, αναψυκτικό χωρίς καφεΐνη), ρουφώντας μόλις 2 με 3 γουλιές, κάθε 10 με 15 λεπτά.
  • Προτιμήστε τους ηλεκτρολύτες: Εάν τυχαίνει να έχετε στο σπίτι κάποιο συμπλήρωμα διατροφής ηλεκτρολυτών ξεκινήστε τη χρήση του. Στόχος είναι να αναπληρώσετε όλα εκείνα τα θρεπτικά συστατικά που έχετε χάσει και σας βοηθούν να ισορροπήσετε τα υγρά του σώματος. Αποφύγετε έτοιμα ισοτονικά ποτά, καθώς δεν θα ενυδατώσουν εξίσου γρήγορα το σώμα σας.
  • Παγάκια ή καραμέλες για τις δύσκολες στιγμές: Εάν δυσκολεύεστε με τα υγρά, μπορείτε να δοκιμάσετε να πιπιλίσετε μερικά παγάκια. Ακόμη, οι αγαπημένες σας καραμέλες ίσως βοηθήσουν.
  • Εξαιρετικά αραιωμένοι χυμοί: Δοκιμάστε να αραιώσετε κάποιο χυμό χωρίς ίνες, όπως για παράδειγμα χυμό μήλου ή ροδιού. Θυμηθείτε, πως και πάλι είναι καλό να τον καταναλώσετε εξαιρετικά αργά.
  • Ζωμοί ή σούπες: Εάν έχετε όρεξη μπορείτε να δοκιμάσετε μερικές γουλιές από κάποιον ζωμό, χωρίς στερεά τροφή. Για παράδειγμα βράστε λίγο κοτόπουλο με λαχανικά και καταναλώστε μόνο τα υγρά.
  • Δοκιμάζοντας στερεή τροφή: Εάν το σώμα σας έχει δεχθεί καλά όλα τα παραπάνω ξεκινήστε να δοκιμάζετε κάποια ήπια φαγητά. Φρυγανιές, μπανάνες, μήλο κομπόστα, φρυγανισμένο λευκό ψωμί και ρύζι αποτελούν τις καλύτερες επιλογές.
  • Τελευταίο «στάδιο»: Στην περίπτωση που το σώμα σας δέχεται καλά όλες τις παραπάνω συμβουλές μπορείτε να εντάξετε σταδιακά στο διαιτολόγιό σας άπαχο κρέας ή ψάρι, βραστά αυγά, καλά βρασμένα λαχανικά χωρίς τη φλούδα ή σπόρους, ακόμη και κάποια γρανίτα! 

Σύμπτωμα: Διάρροια

  • Δεν χρειάζεται να αλλάξετε σημαντικά τη διατροφή σας: Προτιμήστε τροφές όπως μπανάνες, μήλα, άσπρο ψωμί ή μακαρόνια, ρύζι, φρυγανιές, κράκερ, τοστ.
  • Ακολουθήστε τις συμβουλές καλής ενυδάτωσης: Δώστε έμφαση σε εκείνες που προτείνονται και για τα συμπτώματα του εμέτου.

Στις διατροφικές συνήθειες προς αποφυγή συγκαταλέγονται: η κατανάλωση μεγάλων γευμάτων, τα τηγανητά, καυτερά ή όξινα φαγητά, το αλκοόλ, η καφεΐνη, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί και όλα τα προϊόντα ολικής άλεσης.

Εάν τα συμπτώματα δεν υποχωρήσουν μέσα στις επόμενες 2 με 3 ημέρες, ή εάν δεν μπορείτε να ανεχθείτε καμία ποσότητα υγρών για περισσότερες από 24 ώρες καλό θα ήταν να επικοινωνήσετε με το γιατρό σας. Τέλος μη ξεχνάτε πως η καλύτερη αντιμετώπιση είναι η πρόληψη! Γι αυτό πλένετε καλά τα χέρια σας, καθαρίζετε καλά τις επιφάνειες, αποφύγετε να πιάνετε τα μάτια, τη μύτη και το στόμα σας όταν κάποιος που γνωρίζετε είναι άρρωστος. 

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com
In this article