Η μπύρα μετά την προπόνηση βοηθά στην αποκατάσταση;

Τα τελευταία χρόνια ίσως έχετε παρατηρήσει πως χορηγοί σε πολλούς αγώνες δρόμου είναι ζυθοποιίες, οι οποίες συνήθως προσφέρουν μπύρες χωρίς αλκοόλ για καλύτερη αποκατάσταση το οργανισμού. Εν γένει, η κατανάλωση αλκοόλ μετά τη γυμναστική αποτελεί ένα συχνό ερώτημα των αθλητών, οι οποίοι θέλουν να συνδυάσουν τα οφέλη τη γυμναστικής με την απόλαυση μίας παγωμένης μπύρας!

Αλκοόλ και διούρηση

Εάν ασχολείστε έστω και ερασιτεχνικά με τη διατροφή, θα έχετε ακούσει πως το αλκοόλ έχει διουρητικές ιδιότητες. Σε μία τέτοια περίπτωση η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών δεν ενδείκνυται πριν ή και μετά την άθληση, οπότε και η στρατηγική ενυδάτωση είναι κλειδί για την ισορροπία του σώματος. Βέβαια, οι περισσότερες μελέτες έχουν δείξει πως η πρόσληψη ενός μεγάλου ποτηριού μπύρας (660mL) μετά την προπόνηση, δεν αυξάνει την απώλεια υγρών. Από την άλλη μεριά, όταν η κατανάλωση αλκοόλ υπερβεί τις ημερήσιες συστάσεις, δύο ποτήρια για τους άνδρες ή ένα για τις γυναίκες, ενδέχεται να ενισχύεται η διούρηση. Με λίγα λόγια, ένα ποτήρι μπύρας μετά την προπόνηση σε καμία περίπτωση δεν αφυδατώνει τον οργανισμό.

Αλκοόλ και μυϊκή αποκατάσταση

Αρκετοί είναι εκείνοι που πιστεύουν πως το αλκοόλ παρεμποδίζει την αναδόμηση των μυών μετά από μία έντονη προπόνηση. Άλλες παράμετροι της φυσικής αποκατάστασης που επηρεάζονται είναι η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, η κυκλοφορία του αίματος και η ανασύνθεση γλυκογόνου. Για να συμβεί όμως κάτι τέτοιο θα πρέπει να γίνει κατάχρηση αλκοόλ. Η δόση 0.5 γραμμαρίου αιθανόλης ανά κιλό σωματικού βάρους θεωρείται ασφαλής, και δεν έχει αρνητική επίδραση στην απόδοση των αθλητών. Ενδεικτικά να αναφερθεί πως ένα μέτριο ποτήρι μπύρας έχει περίπου 14 γραμμάρια αλκοόλ.

Μπύρα χωρίς αλκοόλ

Την ίδια στιγμή που κάποιοι προσπαθούν να «απενεχοποιήσουν» την περιστασιακή κατανάλωση αλκοόλ μετά την άθληση, κάποιοι άλλοι έχουν ήδη προχωρήσει στο επόμενο βήμα. Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους, κυρίως στην αγορά του εξωτερικού, μπύρες χωρίς αλκοόλ, αλλά εμπλουτισμένες με τους απαραίτητους ηλεκτρολύτες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Επιστημονικές μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί με αντικείμενο τα συγκεκριμένα προϊόντα, με χρηματοδότηση των εταιρειών που τις παράγουν, φαίνεται πως εμφανίζουν μεγαλύτερη ικανότητα ενυδάτωσης του σώματος.

Μέχρι όμως να έρθουν και στη Ελλάδα μπύρες για τους αθλητές, θυμηθείτε πως η περιστασιακή και λελογισμένη κατανάλωση μπύρας ή άλλου αλκοολούχου ποτού μετά την γυμναστική, δεν έχει αρνητική επίδραση στην ενυδάτωση και τη μυϊκή ενδυνάμωση. Την ίδια όμως στιγμή δεν εμφανίζει και τις «εξαιρετικές» ιδιότητες που πολλοί υπέρμαχοι της μπύρας υποστηρίζουν πως έχει.

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία
Barnes MJ. Alcohol: impact on sports performance and recovery in male athletes. Sports Med. 2014 Jul;44(7):909-19.
Parr EB, Camera DM, Areta JL, Burke LM, Phillips SM, Hawley JA, Coffey VG . Alcohol ingestion impairs maximal post-exercise rates of myofibrillar protein synthesis following a single bout of concurrent training. PLoS One. 2014 Feb 12;9(2):e88384.
Levitt DE, Idemudia NO, Cregar CM, Duplanty AA, Hill DW1, Vingren JL. Alcohol after Resistance Exercise Does not Affect Muscle Power Recovery. J Strength Cond Res. 2018 Jan 29.
Jiménez-Pavón D, Cervantes-Borunda MS, Díaz LE, Marcos A, Castillo MJ. Effects of a moderate intake of beer on markers of hydration after exercise in the heat: a crossover study. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Jun 6;12:26.

 

 

 

 

 

In this article