Ελεύθερα καπνού, τρία στα τέσσερα μαγαζιά, δείχνουν οι έλεγχοι

06-01-2020

«Ελεύθερα» από καπνό είναι τρία στα τέσσερα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε όλη την επικράτεια, σύμφωνα με τον απολογισμό των ελέγχων που διενήργησαν τα κλιμάκια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και της Ελληνικής Αστυνομίας. Συνολικά, από την έναρξη της περιόδου επιβολής προστίμων (20 Νοεμβρίου) έως και το τέλος του 2019, ελέγχθηκαν 568 καταστήματα –κυρίως εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, παιδότοποι, Ιντερνετ καφέ, κυλικεία θεάτρων και νυχτερινά κέντρα.

Στο 75% των καταστημάτων που ελέγχθηκαν δεν καταγράφηκε παράβαση ενώ για τα υπόλοιπα, το 85% των παραβάσεων αφορούσε την ύπαρξη σταχτοδοχείων ή σε μη επαρκή σήμανση της απαγόρευσης του καπνίσματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις στο 15% των καταστημάτων εντοπίστηκαν θαμώνες που κάπνιζαν. Συνολικά επιβλήθηκαν πρόστιμα σε 21 άτομα επειδή κάπνιζαν σε χώρο που δεν επιτρεπόταν.

Τηλεφωνική γραμμή 1142

Αντίστοιχα, το ίδιο διάστημα, η τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης για την εφαρμογή του νόμου 1142, δέχθηκε περισσότερες από 7.000 κλήσεις. Από αυτές περίπου το 45% αφορούσαν σε καταγγελίες για παραβάσεις του νόμου. Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των καταγγελιών σχετιζόταν με παραβάσεις σε καταστήματα της Αττικής, και ακολουθεί η Κρήτη.

Μάλιστα στο πλαίσιο εφαρμογής του Εθνικού Σχεδίου κατά του Καπνίσματος « Η Υγεία μας ενώνει », το υπουργείο Υγείας προχώρησε στην ανανέωση της ήδη υπάρχουσας και συμβασιοποιημένης τετραψήφιας τηλεφωνικής γραμμής για το έτος 2020, με την υπογραφή σχετικής σύμβασης.

Η δαπάνη προϋπολογίζεται ενδεικτικά σε ποσό ύψους έως 120.000,00, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 24%, και θα βαρύνει τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του έργου προβλέπεται:

– Λειτουργία 24/7

– Δυνατότητα απάντησης σε 6.000 κλήσεις ανά μήνα

– Σε περίπτωση υπέρβασης των 6.000 κλήσεων/μήνα, θα υπάρχει δυνατότητα έκτακτης κάλυψης

– Μέγιστος χρόνος αναμονής κλήσης 20 sec.

– Πρόβλεψη IVR (τηλεφωνητή)

– Καταγραφή αιτημάτων σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα διαθέτει ο ανάδοχος

– Παράδοση καταγγελιών, αναφορών και λοιπών στοιχείων που έχουν καταγραφεί στη Γεν.Γραμματεία Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου, σε ημερήσια βάση

– Ποιοτική Ανάλυση καταγραφών και στατιστικοποίηση αυτών

– Παράδοση στατιστικών αναφορών που θα περιλαμβάνουν κατ΄ ελάχιστο: Αριθμό κλήσεων / ώρα & ημέρα, Αριθμό εξυπηρετούμενων κλήσεων, Αριθμός χαμένων κλήσεων / ώρα & ημέρα, Μέσος χρόνος διαχείρισης κλήσεων, Μέσος χρόνος καταγραφής αιτημάτων

– Αποστολή ειδοποίησης στις αρμόδιες αρχές για έκτακτο έλεγχο, απευθείας μέσω του call center, βάση οδηγιών που θα δίνονται στον Υπεύθυνο Έργου του αναδόχου, από το Υπ. Υγείας κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της Σύμβασης

– Δυνατότητα call back σε περίπτωση overflow

Λέσχες καπνιστών

Και ενώ η συμμόρφωση των πολιτών στην αντικαπνιστική νομοθεσία είναι υψηλή, οι καπνιστές στρέφονται στη δημιουργία «λεσχών καπνιστών». Ενδεικτική είναι η περίπτωση της νεοσύστατης μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα «Πανελλήνιας Κίνησης Καπνιστών – Smokers Welcome SPM».

Σύμφωνα με τους ιδρυτές της, έχει ως αποστολή την «εξασφάλιση στα μέλη της, ουσιαστικής πρόσβασης στην εγχώρια κοινωνική ζωή, μέσω της ανάπτυξης πανελλήνιου δικτύου εντευκτηρίων μελών καπνιστών σε συνεργασία με ιδιωτικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης καταστημάτων μαζικής εστίασης και ψυχαγωγίας, νόμιμης διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών κ.λπ. κατηγοριών κλειστών χώρων συνάθροισης κοινού».

Η «Κίνηση» απευθύνεται σε επιχειρήσεις που έχουν ήδη χώρους καπνιστών, ζητώντας να της παραχωρήσουν με υπομίσθωση αυτούς τους χώρους ώστε να χρησιμοποιηθούν ως λέσχες για καπνιστές.