Χωρίς όρια και κανόνες η “διαδικτυακή ζωή” των παιδιών

12-07-2019

Ανεξέλεγκτα «κυκλοφορούν» τα ελληνόπουλα στο διαδίκτυο, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό γονιών στην Ελλάδα αντιμετωπίζει τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά με έλλειψη δέουσας προσοχής, μη θέτοντας όρια και κανόνες ακόμα και σε παιδιά ηλικίας Δημοτικού ή και μικρότερα.

Ενδεικτικό είναι ότι τα παιδιά κάνουν χρήση των κοινωνικών δικτύων σε όλο και μικρότερη -μη επιτρεπτή ηλικία, ανοίγοντας πολλές φορές προφίλ δηλώνοντας ψευδή ηλικία, εν αγνοία των γονιών τους. Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών θέτει τον εαυτό του σε κίνδυνο υιοθετώντας λάθος πρακτικές όπως το να αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους, να συναντιέται με ανθρώπους που γνώρισε μέσω διαδικτύου, να μοιράζεται πολύ προσωπικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο, να κοινοποιεί υλικό χωρίς να σκέφτεται πιθανές συνέπειες…

Μια από τις χαρακτηριστικές συνέπειες που προκύπτει μέσα από τις απαντήσεις είναι το γεγονός ότι ένα στα πέντε παιδιά δηλώνει ότι έχει δεχτεί κάποιου είδους διαδικτυακή παρενόχληση σε κάποια στιγμή της «ψηφιακής» ζωής του. Όσον αφορά στο καίριο θέμα της υπερβολικής ενασχόλησης, σχεδόν τα μισά παιδιά παραδέχονται ότι παραμελούν τις δραστηριότητες τους για χάρη του διαδικτύου ενώ περίπου 1 στα 3 παιδιά είτε παραδέχεται, είτε νομίζει ότι έχει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο.

Σχεδόν το σύνολο των παιδιών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο είτε καθημερινά είτε τις μισές ημέρες της εβδομάδας. Κινητό τηλέφωνο διαθέτουν 9 στα 10 παιδιά, η πλειοψηφία των παιδιών ξεκινά να μπαίνει στο διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών, ηλικία όμως που βαίνει διαρκώς μειούμενη στην πάροδο του χρόνου. Ένα στα πέντε παιδιά ξεκινά να μπαίνει στο διαδίκτυο στην πολύ μικρή και ευαίσθητη ηλικία των 4-6 ετών. Τα κορίτσια, όπως προκύπτει από την έρευνα ασχολούνται κυρίως με τα κοινωνικά δίκτυα και τα αγόρια με τα διαδικτυακά παιχνίδια.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, η οποία πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο –Δεκέμβριο του 2018 υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, σε μαθητές πρωτοβάθμιας (Ε’ και ΣΤ’ τάξεις) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια και Λύκεια). Πιο συγκεκριμένα, συμμετείχαν 14.000 μαθητές ηλικίας 10-17 ετών από 400 σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου Κρήτης, της Λάρισας και της Πάτρας.

Μεταξύ άλλων το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, παρέχει οδηγίες για το πώς θα μάθετε το παιδί να προστατεύει τη διαδικτυακή του φήμη.

Η διαχείριση της διαδικτυακής φήμης του παιδιού δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική. Μπορεί να καθορίσει σημαντικές αποφάσεις που θα επηρεάσουν το μέλλον του, την κοινωνική και προσωπική του ζωή. Είναι λοιπόν υψίστης σημασίας το παιδί να συνειδητοποιήσει τη σπουδαιότητα διαμόρφωσης μια θετικής διαδικτυακής φήμης και αυτό το βάρος «πέφτει» κυρίως στους ώμους των γονιών. Παρακάτω ακολουθεί μια λίστα με σημεία συζήτησης που μπορεί να σας βοηθήσει στο δύσκολο αυτό έργο.

Ποιες ρυθμίσεις απορρήτου χρησιμοποιεί το παιδί στα κοινωνικά μέσα;

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ελέγχει τακτικά τις ρυθμίσεις απορρήτου των εφαρμογών ή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιεί. Πολλά κοινωνικά δίκτυα έχουν οριστεί ως δημόσια από προεπιλογή που σημαίνει ότι ο καθένας μπορεί να δει τις αναρτήσεις, τις φωτογραφίες και τα βίντεο του παιδιού σας. Θα συνιστούσαμε να χρησιμοποιήσετε μια ρύθμιση “μόνο για τους φίλους”.

Πόσα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιεί;

Υπενθυμίστε στο παιδί σας να απενεργοποιήσει τυχόν προφίλ / λογαριασμούς παλαιών κοινωνικών μέσων που μπορεί να έχει εγγραφεί αλλά δε χρησιμοποιεί πια. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση του κινδύνου να παραβιαστεί ο λογαριασμός του.

Είναι δυνατόν να αντιγράψει κάποιος χρήστης μια φωτογραφία του, ένα βίντεο ή ένα στιγμιότυπο χωρίς να το γνωρίζει το παιδί;

Εξηγήστε στο παιδί σας ότι οτιδήποτε εμφανίζεται στην οθόνη μπορεί να αντιγραφεί και να μοιραστεί ανεξάρτητα από τις δυνατότητες απορρήτου των υπηρεσιών που χρησιμοποιεί. Σχεδόν όλα τα κινητά τηλέφωνα μπορούν να αποθηκεύσουν αυτό που εμφανίζεται στην οθόνη πατώντας print screen. Είναι εξίσου εύκολο ο οποιοσδήποτε να καταγράψει αυτό που εμφανίζεται τραβώντας μια φωτογραφία της οθόνης χρησιμοποιώντας κάμερα ή τηλέφωνο με κάμερα.

Τι είδους πληροφορίες / φωτογραφίες είναι εντάξει για κοινή χρήση στο διαδίκτυο;

Είναι καλή ιδέα να δώσετε κάποιες οδηγίες σχετικά με το τι πρέπει να αποφεύγει το παιδί να συζητάει ή να μοιράζεται ηλεκτρονικά. Πολλά παιδιά αργούν να συνειδητοποιήσουν ότι ακόμα και αν διαγράψουν μια ανάρτηση/φωτογραφία/βίντεο το υλικό μπορεί να έχει ήδη κοινοποιηθεί ή αποθηκευτεί και κατ’ επέκταση έχει ξεφύγει από το δικό τους έλεγχο.

Διαβάστε επίσης:

Τα περισσότερα Ελληνόπουλα μπαίνουν στο διαδίκτυο για ψυχαγωγία