Δημήτρης Κοντός: Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να είναι και αγοραστής και πάροχος

26-12-2016

Ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Δημήτρης Κοντός στο σημείωμα του σχετικά με τη μελέτη του Οργανισμού για τις μεταρρυθμίσεις στο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας επισημαίνει την ανάγκη θεμελίωσης ενός ενιαίου συστήματος που θα καλύπτει ολόκληρο το πληθυσμό με απρόσκοπτη πρόσβαση στις υπηρεσίες Υγείας και με προϋπόθεση την ελευθερία επιλογής των χρηστών.

Τονίζει μάλιστα ότι ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ ως παρόχου αλλά και ως αγοραστή θα πρέπει να ενισχυθεί προκειμένου να υπάρχει αποτελεσματικότερος έλεγχος του κόστους και των δαπανών και να σταματήσει το σύστημα να είναι νοσοκομειοκεντρικό ώστε να μπορούν μια σειρά δαπανηρών ενεργειών να διενεργούνται από τις δομές της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας.

Συγκεριμένα ο κος Κοντός αναφέρει:

“Οι προτάσεις για τη μεταρρύθμιση του συστήματος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,(ΠΦΥ), που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, απέτυχαν να εφαρμόσουν τις εκσυγχρονιστικές τους προτάσεις με αποτέλεσμα την επιτακτική αναγκαιότητα θεμελίωσης ενός σύγχρονου ενιαίου συστήματος ΠΦΥ το οποίο θα δομείται στις αρχές της καθολικής κάλυψης του πληθυσμού της επικράτειας, της ελεύθερης επιλογής των χρηστών, του (σχεδόν) μηδενικού κόστους χρόνου πρόσβασης και της ολοκληρωμένης και συνεχούς φροντίδας υγείας.

Η συμπληρωματική σχέση της ασφάλισης και της ΠΦΥ, αναδεικνύει την καθοριστικής σημασίας ευκαιρία εκσυγχρονισμού του συστήματος ΠΦΥ διαμέσου της ολοκλήρωσης της επίσης, σπουδαίας μεταρρύθμισης στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης με τη συγκρότηση του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ).

Η παρούσα πρόταση ενοποιεί όλες τις υφιστάμενες δομές ΠΦΥ υπό τη Γενική Διεύθυνση Παροχής Υπηρεσιών Υγείας του ΕΟΠΥΥ, οι οποίες ανασυγκροτούνται και διαμορφώνουν έναν νέο χάρτη ΠΦΥ, στη βάση δικτύων ΠΦΥ σε όλη την επικράτεια και σφαιρικών προϋπολογισμών ανά Περιφερειακή Ενότητα.

Κύριος στόχος της μεταρρυθμιστικής αυτής προσπάθειας αποτελεί η κάλυψη των αναγκών υγείας του πληθυσμού σε κάθε σημείο της Ελλάδος, η παροχή αποτελεσματικών υπηρεσιών υγείας στους ασφαλισμένους και στοιχειώδους περίθαλψης σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, καθώς και η ολιστική προσέγγιση της περίθαλψης διαμέσου της συμμετοχής διαφόρων ειδικοτήτων επαγγελματιών υγείας στη διαχείριση των νοσημάτων.

Ως πρόσθετα οφέλη προκύπτουν η δημιουργία οικονομιών κλίμακας μέσω της βέλτιστης αξιοποίησης των πόρων, η εισαγωγή συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά υπηρεσιών υγείας και ο έλεγχος δημιουργίας μονοπωλιακών τάσεων.

Παράλληλα, μέσω των δικτύων επιτυγχάνεται η διασφάλιση της ολοκληρωμένης φροντίδας καθώς και η συνέχεια αυτής, με σημαντικά οφέλη σε όρους ιατρικής αποτελεσματικότητας και οικονομικής αποδοτικότητας για τη διαχείριση του φορτίου νοσηρότητας της χώρας και ιδίως για τη διαχείριση των χρονίων νοσημάτων.

Με το προτεινόμενο σχέδιο επιτυγχάνεται, επίσης, η βελτίωση και η διεύρυνση των επιλογών των χρηστών υπηρεσιών υγείας, καθώς ενεργοποιείται ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των παρόχων με τελικό όφελος στο χρήστη, η ελαχιστοποίηση του κόστους του χρόνου πρόσβασης και ως εκ τούτου η μείωση της πιθανότητας ιδιωτικών πληρωμών και παραπληρωμών και η ενοποίηση της παραγωγικής βάσης των υπηρεσιών ΠΦΥ.

Η ενίσχυση του ρόλου του ΕΟΠΥΥ ως αγοραστή και παρόχου υπηρεσιών υγείας, αποτελεί στρατηγικής σπουδαιότητας επιλογή για την επιτυχή μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ, τον αποτελεσματικότερο έλεγχο του κόστους, αλλά και τη συγκράτηση της δαπάνης, διαμέσου της διαφάνειας των δαπανών και της δυνατότητας του ΕΟΠΥΥ να επιλέγει με βάση το χαμηλότερο κόστος, της συνεχούς παρακολούθησης του προϋπολογισμού, της στροφής από το νοσοκομειοκεντρικό σύστημα και της αντικατάστασης μίας ευρείας δεσμίδας δαπανηρών ενεργειών οι οποίες διενεργούνται σε δομές δευτεροβάθμιας περίθαλψης από τις σύγχρονες δομές ΠΦΥ των δικτύων.

Η αναδιάρθρωση των υπηρεσιών ΠΦΥ υπό τον ΕΟΠΥΥ και ενιαίο προϋπολογισμό αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή για τις μείζονες παθογένειες του συστήματος, καθώς διασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των υπαρχόντων πόρων και η πλήρης χρησιμοποίηση των δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, γεγονός το οποίο οδηγεί στην ευρύτερη αναπτυξιακή διάσταση του υγειονομικού τομέα.

Τέλος, σημειώνεται ότι κάθε μεταρρύθμιση του συστήματος υγείας και ειδικότερα της ΠΦΥ και του ΕΟΠΥΥ, οφείλει να διέπεται από κανόνες διαχρονικής σταθερότητας και υποστήριξης και να απολαμβάνει της κοινωνικής συναίνεσης της πολιτείας, των εταίρων και των χρηστών, προκειμένου να επιτευxθούν οι επιμέρους στόχοι και να δοθεί η δυνατότητα πλήρους ανάπτυξης των αναμενόμενων ωφελειών. Ως εκ τούτου, το όλο εγχείρημα θα κριθεί από την αποφασιστικότητα της πολιτικής, κοινωνικής και οργανωτικής υποστήριξης που θα τύχει”.