Κώστας Χαμπίδης: Ψηφιακή μεταρρύθμιση στην Υγεία. Αλλάζοντας την εμπειρία του ασθενή

17-02-2023

Γράφει ο Κώστας Χαμπίδης. Διευθυντής Γραφείου του υπουργού επικρατείας και ψηφιακής διακυβέρνησης

Από ότι έχει υλοποιήσει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θαρρώ πως αυτή η νέα υπηρεσία των αντιγράφων εργαστηριακών εξετάσεων και βεβαιώσεων νοσηλείας είναι ίσως η μεγαλύτερη σε επιφάνεια μεταρρύθμιση. Όχι λόγω της προσφερόμενης υπηρεσίας, η αξία της οποίας είναι όντως μεγάλη, αλλά γιατί απαιτεί (ενεστώτας χρόνος) μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας σε έναν ευρύ κύκλο ανθρώπων στην δημόσια διοίκηση και την αγορά πληροφορικής της υγείας.

Εξηγώ:

Το οικοσύστημα πληροφορικής της υγείας είναι κατακερματισμένο. Κάθε δημόσιο (και όχι μόνο) νοσοκομείο διατηρεί ένα πλήθος από διαφορετικά συστήματα. Κάθε νοσοκομείο έχει την ευθύνη συντήρησης και λειτουργίας τους. Περισσότερα από 120 δημόσια νοσοκομεία, εκατοντάδες πληροφοριακά συστήματα. Χάος και αναποτελεσματικότητα αφού τα συστήματα αυτά δεν “μιλάνε” μεταξύ τους. Θα ήταν άραγε η λύση να μπει ένα ενιαίο οριζόντιο σύστημα “από τα πάνω”; Φαίνεται καλή ιδέα, αλλά όχι, γιατί έτσι δεσμεύονται όλα τα νοσοκομεία κάτω από ένα σύστημα, χωρίς την ελευθερία επιλογής ή παραμετροποίησης.

Η απάντηση στο πρόβλημα είναι: Διαλειτουργικότητα. Με επίκεντρο την ΗΔΙΚΑ, στήθηκε σε ελάχιστους μήνες, ένας μηχανισμός διαλειτουργικότητας ανάμεσα σε φορείς υγείας, σε ότι αφορά εργαστηριακά αποτελέσματα και ιστορικό νοσηλείας ασθενών. Στην συνέχεια έπρεπε να συνδεθούν όλοι οι φορείς υγείας. Δύσκολο. Αυτό απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας. Δεν ήταν όλες οι δυνάμεις πάντα σύμφωνες και πρόθυμες, ενώ και τα στελέχη των νοσοκομείων έπρεπε να κατανοήσουν τον μηχανισμό αυτών των σημαντικών τεχνολογικών βημάτων

Το πρώτο βήμα ήταν να αποδείξουμε πως τεχνικά γίνεται. Στήθηκε μία απλή διεπαφή – πολύ απλή- και δοκιμάστηκε στον κύκλο των προθύμων. Όπερ έδει δείξαι. Το δεύτερο βήμα, ήταν η σχετική νομοθεσία και η Κοινή Υπουργική Απόφαση. Για κάποιους βαρετό, αλλά για όλους αναγκαίο. Είναι εκεί που συναντιούνται οι μηχανικοί πληροφορικής με τους νομικούς. Προσωπικά δεδομένα και APIs, όχι μία τόσο εύκολη πρόσθεση. Αυτό ολοκληρώθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου.

Τρίτο βήμα: υλοποίηση. Φανταστείτε πως έχουμε πάνω από 100 εμπλεκόμενους και κάποιος πρέπει να κάνει το πρώτο βήμα. Να μπει πρώτος στο καινούργιο τρένο ώστε να τον δουν όλοι οι άλλοι και να ανέβουν κι αυτοί. Εδώ ήταν το πραγματικά δύσκολο. Πρώτα τα νοσοκομεία της Μακεδονίας και της Θράκης έκοψαν το νήμα και έδωσαν το παράδειγμα. Μαζί και με άλλα νοσοκομεία από όλη τη χώρα, σύνολο πανω από 60 για αρχή, ξεκινήσαμε από την Τρίτη 7/2/2023 να χτίζουμε τον φάκελο ασθενούς και να δίνουμε την δυνατότητα στον πολίτη να εκδίδει ψηφιακά από το gov.gr αντίγραφα εργαστηριακών αποτελεσμάτων και βεβαιώσεις νοσηλείας. 65 περίπου νοσοκομεία είναι σήμερα συνδεδεμένα, τα υπόλοιπα ακολουθούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Θα πρέπει να το κάνουν, με τον έναν ή άλλο τρόπο.

Σε αυτό το δύσκολο project αντιμετωπίσαμε το ζήτημα της ιδιοκτησίας των δεδομένων του δημοσίου, κάναμε μία μεγάλη άσκηση διαλειτουργικότητας που δεν έχει ξαναγίνει, και επαναχρησιμοποιήσαμε τα εργαλεία του ΕΔΥΤΕ – Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – GRNET για να εκδίδουμε έγγραφα.

Είμαι πραγματικά πολύ περήφανος για όλους τους συνεργάτες που μόχθησαν για αυτό το project, το οποίο σταδιακά θα γιγαντωθεί και θα αλλάξει πλήρως την εμπειρία του ασθενούς.