ΚΥΑ: Σύσταση και λειτουργία της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων – Δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ

Ε.Σ.Υ.
15-01-2024

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη σύσταση και λειτουργια της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων. Πρόκεται για το ψηφιακό σύστημα αρχειοθέτησης όπου απεικονίζεται η σειρά προτεραιότητας των προς εκτέλεση χειρουργικών επεμβάσεων στα Νοσοκομεία. Η Ενιαία Λίστα Χειρουργείων καταρτίζεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία λειτουργεί στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ και διαλειτουργεί μέσω APIs, με τα πληροφοριακά συστήματα των Νοσοκομείων.

Κάθε θεράπων χειρουργός συμπληρώνει σε πρότυπο ηλεκτρονικό έντυπο του συστήματος αρχειοθέτησης της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων ή σε περίπτωση εκτάκτου και επείγοντος περιστατικού την αντίστοιχη ενότητα Δήλωση Έκτακτου/Επείγοντος Περιστατικού του υποσυστήματος αρχειοθέτησης της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων, στην οποία περιλαμβάνεται και η ανάλογη τεκμηρίωση, ανεξάρτητα αν η κλινική εκτίμηση έγινε κατά την πρωινή ή την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου, όλα τα απαραίτητα στοιχεία για τη δημιουργία  της  εγγραφής  ασθενούς  στην  Ενιαία  Λίστα  Χειρουργείων.

Σε περίπτωση που το περιστατικό, κατά το χρονικό διάστημα αναμονής της χειρουργικής επέμβασης, παρουσιάσει επιπλοκές και κρίνεται σοβαρότερο από άλλο περιστατικό της ίδιας κατηγορίας, έτσι ώστε να απαιτείται η μετακίνηση του στη Λίστα με αλλαγή της προγραμματισμένης ημερομηνίας της χειρουργικής επέμβασης ή αλλαγής της κατηγορίας σοβαρότητας της νόσου είτε η έξοδος του από αυτή, ο/η υπεύθυνος/η ιατρός ενημερώνει σχετικά, συμπληρώνοντας υποχρεωτικά την ίδια ημέρα που πραγματοποιείται η κλινική εκτίμηση, τα σχετικά στοιχεία του πρότυπου ηλεκτρονικού εντύπου.

Κάθε θεράπων χειρουργός, μετά την κλινική εκτί-μηση  της  κατάστασης  κάθε  ασθενούς  του,  αξιολογεί  τη σοβαρότητα της νόσου, κατατάσσει το περιστατικό σύμφωνα με ακόλουθο πίνακα, ο οποίος θα πρέπει να εμφανίζεται στο σύστημα, ώστε να γίνεται κατανοητή η κατηγοριοποίηση των περιστατικών και συμπληρώνει το αντίστοιχο στοιχείο του πρότυπου ηλεκτρονικού εντύπου:

Περιστατικά που έχουν γρήγορη εξέλιξη και η καθυστέρηση επηρεάζει το αποτέλεσμα: Μέχρι 2 εβδομάδες

Περιστατικά με δυνητικά γρήγορη εξέλιξη και η καθυστέρηση μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα: 3-6 εβδομάδες

Περιστατικά με έντονα συμπτώματα ήδυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη: 7-12 εβδομάδες

Περιστατικά με ήπια/μέτρια συμπτώματα ήδυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη:13 -24 εβδομάδες

Περιστατικά χωρίς συμπτώματα ή δυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη: 25 εβδομάδες και πάνω.

Προκειμένου να χαρακτηριστεί κάποιο περιστατικό ως επείγον, θα πρέπει να έχει εκτιμηθεί ανάλογα είτε στο ΤΕΠ είτε στην κλινική όπου ο ασθενής νοσηλεύεται από χειρουργό που εφημερεύει.

Δικαιώματα Ασθενών

Κάθε ασθενής δύναται, στο πλαίσιο άσκησης του δικαιώματος  πρόσβασης  στα  ιατρικά  του  δεδομένα,  να  αιτείται  και  να  πληροφορείται  για  τα  προγραμματισμένα  χειρουργεία  του,  μέσω  ειδικής  ηλεκτρονικής  εφαρμογής, που δημιουργείται για το σκοπό αυτό, που είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr -Ε.Ψ.Π.). Η είσοδος στην εφαρμογή πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης του φυσικού προσώπου σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4727/2020 και με τη χρήση δεύτερου παράγοντα αυθεντικοποίησης. Ειδικά για τα ανήλικα φυσικά πρόσωπα, εισέρχονται στην εφαρμογή τα πρόσωπα που ενεργούν ως νόμιμοι εκπρόσωποι του ασθενούς, ήτοι οι φυσικοί ή ανάδοχοι γονείς ή τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν την επιμέλειά τους, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.

Μετά την είσοδο στην ηλεκτρονική εφαρμογή, του ασθενή (ή του νόμιμου εκπροσώπου του) εμφανίζονται τα στοιχεία με τις ενεργές καταχωρίσεις της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων του αιτούντος, ή του προστατευόμενου μέλους του στην περίπτωση ανηλίκου ασθενούς, στα νοσοκομεία και τις κλινικές τους που έχει προγραμματιστεί η χειρουργική επέμβαση και δεν έχει ακόμη διενεργηθεί.

Ειδικότερα εμφανίζονται: α) το Νοσοκομείο και το Τμήμα/Κλινική που θα γίνει η επέμβαση, β) η προγραμματισμένη ημερομηνία της επέμβασης, γ) ο Μοναδικός Αριθμός  εγγραφής  στην  Ενιαία  Λίστα  Χειρουργείων, δ) ο βαθμός σοβαρότητας, ε) η ημερομηνία εγγραφής στη λίστα, στ) η ημερομηνία εξέτασης- κλινικής εκτίμησης, ζ) ο Κωδικός και το είδος της επέμβασης.

Οι ασθενείς που θεωρούν ότι παραβιάζεται η σειρά προτεραιότητας μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία στο Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών υπηρεσιών υγείας του σχετικού νοσοκομείου. Η καταγγελία εξετάζεται από την Διοίκηση του Νοσοκομείου, η οποία οφείλει να παρέχει αιτιολογημένη απάντηση στον ασθενή εντός εύλογου χρονικού διαστήματος που δεν υπερβαίνει τον έναν (1) μήνα. Η σχετική απάντηση κοινοποιείται υποχρεωτικά στο Αυτοτελές Τμήμα Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας.