Μίνα Γκάγκα με αφορμή τον δικυκλιστή στη ΜΕΘ: “Έχουμε ψηλά στην αντζέντα το θέμα της οδικής ασφάλειας” – Κάθε μέρα ένας μοτοσυκλετιστής χάνει τη ζωή του στην άσφαλτο

26-07-2022

Τον βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο από δικυκλιστές που δεν φορούν κράνος και δεν τηρούν τα μέτρα, τα οποία προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ανέδειξε με ανάρτησή της η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα. Και πράγματι, σύμφωνα με την Ελληνική Αστυνομία και τα στατιστικά εννέα ετών από τη χώρα μας, οι οδηγοί των διτρόχων -παρότι είναι κατά πολύ λιγότεροι από τους οδηγούς των ΙΧ- καταλαμβάνουν πολύ υψηλά ποσοστά στα θανάτους στην άσφαλτο.

Την αντίδραση της αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας, Μίνας Γκάγκα, προκάλεσε η περίπτωση νεαρού μηχανόβιου που νοσηλεύεται στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου ΚΑΤ παλεύοντας για τη ζωή του, επειδή δεν φορούσε κράνος.

Μιλώντας στο healthview.gr, η αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, τονίζει πως είναι στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης να μειώσει τα ποσοστά των τροχαίων δυστυχημάτων:

“Για το θέμα της οδικής ασφάλειας συνεργαζόμαστε πολλά Υπουργεία, όπως π.χ. με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Κάνουμε μια καμπάνια και μας ενδιαφέρει να πιάσουμε όλα τα στάδια του προβλήματος. Από το πως ξεκινά το πρόβλημα σε μικρή ηλικία και θέλουμε να κάνουμε παρέμβαση και στα σχολεία, για το πως μαθαίνουμε να κυκλοφορούμε, από το να βελτιώσουμε τους δρόμους, έως πως μπορούμε να εκπαιδεύσουμε καλύτερα τους διασώστες μας να βοηθήσουνε τους τραυματίες στην άσφαλτο. Είναι καλύτερα να κάνεις πρόληψη, βέβαια, παρά διάσωση. Είναι κάτι που τρέχει και έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα παρουσιάσουμε το επόμενο διάστημα”, λέει η αναπληρώτρια υπουργός.

Μίνα Γκάγκα: “Φορέστε κράνος”

Ο νεαρός τραυματίας στην ανάρτηση στο facebook της Μίνας Γκάγκα, είναι η δεύτερη φορά που εισάγεται στην Εντατική επειδή δεν φορούσε κράνος. Η αν. υπουργός σχολίασε μάλιστα πως ο νέος αυτός άνθρωπος υπέστη σοβαρή κρανιοεγκεφαλική κάκωση, παροτρύνοντας τους πολίτες να μην παραλείπουν τη χρήση του κράνους.

“Ένας νέος άνθρωπος νοσηλεύεται από προχθές στην εντατική με κρανιοεγκεφαλική κάκωση μετά από ατύχημα με μηχανάκι. Ειναι η δεύτερη φορά που νοσηλεύεται, και τις δύο φορές δεν φορούσε κράνος. Οι συνάδελφοι στο νοσοκομείο μου λένε ότι αν φορούσε κράνος δεν θα χρειαζόταν καν να μπει στο νοσοκομείο.
Κάνω λοιπόν έκκληση, να φοράμε κράνος. Είναι η πιο συχνή παραβίαση του ΚΟΚ και η πιο σημαντική για την ανθρώπινη ζωή. Ας φοράμε κράνος”, ανέφερε συγκεκριμένα.

Διαβάστε επίσης: Παρέμβαση Μίνας Γκάγκα για τη χρήση κράνους: Για δεύτερη φορά σε ΜΕΘ νεαρός μοτοσικλετιστής “Αν το φορούσε δεν θα έμπαινε νοσοκομείο”

2011-2019: Σχεδόν μισό εκατομμύριο μοτοσικλετιστές χωρίς κράνος!

Το διάστημα 2011 – 2019, διάστημα κατά το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τα τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας, έχουν καταγραφεί 2.620 τροχαία δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται οδηγοί δίτροχων οχημάτων, σε σύνολο 6.946 τροχαίων με πάσης φύσεως οχήματα.

Το ποσοστό των τροχαίων με μοτοσυκλετιστές δηλαδή φτάνει το 37,7% των τροχαίων δυστυχημάτων. Επομένως κάθε χρόνο αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο περίπου 300 αναβάτες δικύκλων, δηλαδή σχεδόν ένας κάθε μέρα.

Τα μεγάλα ποσοστά θανάτων δικυκλιστών, ενώ στους δρόμους κυκλοφορούν πολύ λιγότερα δίκυκλα από ΙΧ, αποδεικνύουν πως πολλές ανθρώπινες ζωές χάνονται άδικα.

Όπως αποδείχθηκε, μάλιστα, κατά το ίδιο διάστημα η βασική αιτία τραυματισμού πίσω από κάθε θάνατο ήταν οι βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, οι οποίες όταν οι αναβάτες δεν φορούν κράνος, είναι εκθετικά και σε συντριπτικό βαθμό πιο σοβαρές από τις περιπτώσεις που ο οδηγός του δικύκλου φοράει το κράνος του.

Δείτε αναλυτικά τους θανάτους και τα ποσοστά των δικυκλιστών σε σύνολο τροχαίων, μεταξύ 2011-2019:

  • 2011: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 1.092 / Θανατηφόρα με δίκυκλο: 360 (35,6%)
  • 2012: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 976 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 344 (38,3%)
  • 2013: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 861 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 310 (38,8%)
  • 2014: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 801 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 303 (40,6%)
  • 2015: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 789 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 287 (38,8%)
  • 2016: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 804 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 278 (37%)
  • 2017: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 730 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 243 (35,8%)
  • 2018: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 709 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 231 (35,3%)
  • 2019: Νεκροί από θανατηφόρα τροχαία: 701 / Θανατηφόρα με δίκυκλο 264 (29,7%)

Κρανιοεγκεφαλική κάκωση: η κύρια αιτία θανάτου στους μοτοσυκλετιστές

Η μη χρήση κράνους θεωρείται «επικίνδυνη παράβαση» από την Ελληνική Αστυνομία. Τα τελευταία 8 χρόνια έχουν καταγραφεί σχεδόν μισό εκατομμύριο τέτοιες παραβάσεις και συγκεκριμένα 441.166.

Παρά το γεγονός ότι οι έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. έχουν γίνει πιο εντατικοί και οι παραβάτες τιμωρούνται με αυστηρότερα πρόστιμα, ωστόσο, η μη χρήση κράνους παραμένει “πληγή”.

Μια ενδιαφέρουσα μελέτη για τα τροχαία δυστυχήματα, αλλά και ατυχήματα με δίκυκλα από τη Νευροχειρουργική Κλινική του Νοσοκομείου Χανίων, αποδεικνύει πως η κρανιοεγκεφαλική κάκωση είναι η κύρια αιτία θανάτου σε ατυχήματα με μοτοσυκλέτες.

Συγκεκριμένα, το 80% των μοτοσικλετιστών που σκοτώνονται σε τροχαίο δυστύχημα υπολογίζεται ότι έχει υποστεί κρανιοεγκεφαλική κάκωση. Επίσης, όσοι δεν φορούν κράνος έχουν διπλάσιες πιθανότητες να υποστούν κρανιοεγκεφαλική κάκωση σε σύγκριση με όσους φορούν κράνος. Περισσότερα από 4 στα 5 δυστυχήματα με μοτοκυκλέτα καταλήγουν σε βαρύ τραυματισμό ή θάνατο του μοτοσικλετιστή.

Συγκεκριμένα, για κάθε 1,5 χλμ οδήγησης, ένας μοτοσικλετιστής κινδυνεύει 16 φορές περισσότερο να πεθάνει σε μια σύγκρουση, από ό,τι ο οδηγός ενός άλλου οχήματος. Όποιος χρησιμοποιεί το κράνος, μειώνει τον κίνδυνο στο 1/3.

Στην ίδια έρευνα, καταρρίπτονται πέντε μύθοι για τη χρήση του κράνους

Μύθος 1: Τα κράνη προκαλούν τραυματισμούς στον αυχένα.

Μύθος 2: Τα κράνη μειώνουν την ορατότητα.

Μύθος 3: Τα κράνη μειώνουν την ακουστική οξύτητα.

Μύθος 4: Τα δυστυχήματα με μοτοσικλέτες αντιπροσωπεύουν το μικρότερο ποσοστό των ατυχημάτων, αφού οι μοτοσικλέτες αποτελούν το μικρότερο ποσοστό των οχημάτων.

Μύθος 5: Ο νόμος για τη χρήση του κράνους είναι παρέμβαση στην ελευθερία του ατόμου.

Δικαστική απόφαση – σταθμός: Συνυπαίτιος σε τροχαίο όποιος δεν φοράει κράνος

Μία απόφαση – σταθμό έλαβε πρόσφατα το εφετείο Πατρών, η οποία καθιστά ουσιαστικά συνυπαίτιο τροχαίου ατυχήματος όποιον – χωρίς να φταίει – τραυματίστηκε μεν στο συμβάν, αλλά δεν φορούσε κράνος. Με απλά λόγια, όταν ο δικυκλιστής οδηγεί χωρίς κράνος, ακόμα και αν πρακτικά δεν φταίει για το τροχαίο, εντούτοις, χάνει μέρος των δικαιωμάτων του.

Συγκεκριμένα, οδηγός μοτοσικλέτας που έπεσε θύμα τροχαίου ατυχήματος από ΙΧ αυτοκίνητο και τραυματίστηκε, δικαιούται μειωμένη αποζημίωση κατά 50% για τα ιατρικά έξοδα που κατέβαλε προς αποκατάσταση της υγείας του.

Το σκεπτικό των δικαστών ήταν ότι το γεγονός πως δεν φορούσε κράνος τον καθιστά συνυπαίτιο στο τροχαίο, ακόμη και αν ο ίδιος δεν φέρει καμία ευθύνη για το συμβάν.