«Ο πιο παράλογος τρόπος να πεθάνεις…»

26-12-2016

«Ο πιο παράλογος τρόπος να πεθάνεις είναι το τροχαίο»
Αλμπέρ Καμύ, Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας, έχασε τη ζωή του σε τροχαίο…

Μάστιγα για τη χώρα μας  αποδεικνύονται τα τροχαία ατυχήματα που αποτελούν τη νούμερο 1 αιτία θανάτου για  ανθρώπους κάτω των 45 χρόνων. Την ανάγκη ενός στρατηγικού σχεδίου οδικής ασφάλειας συζήτησε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας κατά τη χθεσινή συνεδρίαση με τα μέλη της διυπουργικής επιτροπής.

«Είναι εντυπωσιακό ότι το 2012 έχουμε 984 νεκρούς και 1422 τραυματίες, οι περισσότεροι από τους οποίους ανάπηροι. Δεν μπορεί να σηκώσει η πατρίδα μας τέτοιο βάρος και τέτοιες απώλειες σε αίμα. Πρέπει κάτι να κάνουμε», επεσήμανε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας.

 Στοχος  του στρατηγικού  σχεδίου  οδικής ασφάλειας  τόνισε ο καθηγητής Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου,  Γέωργιος Κανελλαϊδης    είναι η μείωση κατά 50% των νεκρών από το 2010 μέχρι το 2020, αλλά βασική επιδίωξη είναι η ανάπτυξη της παιδείας της οδικής ασφάλειας.

«Τα τροχαία ατυχήματα δεν αντιμετωπίζονται μόνο με την τροχαία. Αντιμετωπίζονται με έναν συντονισμό όλων των υπουργείων. Μόνο με έναν συντονισμό μπορεί να εφαρμοστεί μία ολοκληρωμένη πολιτική, η οποία θα έχει διαχρονικότητα και θα έχει αποτελεσματική παρακολούθηση και αξιολόγηση στο τέλος των προσπαθειών».

 Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια που έχει εκπονήσει ο κος Κανελλαίδης,  οι κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι οι εξής:

● Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη.

● Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας.

● Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την Πολιτεία και την Κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.

● Αποτυχία στην ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητο-ποίηση των πολιτών και στην επίτευξη συναίνεσής τους. Κρίσιμος ο ρόλος των ΜΜΕ.

● Δεν εφαρμόσθηκαν αποτελεσματικά τα δύο Στρατηγικά Σχέδια, με εξαίρεση την περίοδο 2000-2002 όπου υπήρξε και θεαματική μείωση κατά 20% των νεκρών. Μοναδική περίοδος ουσιαστικής λειτουργίας της Διυπουργικής Επιτροπής και αποτελεσματικής επιτήρησης της κυκλοφορίας.

● Ανεπαρκής επιτήρηση της κυκλοφορίας.

● Ανεπαρκής συντήρηση του οδικού δικτύου, ειδικά του αστικού και του επαρχιακού.

● Ανεπαρκής χρηματοδότηση.

● Ανεπαρκής παρακολούθηση, αξιολόγηση και λογοδοσία.

Βάννα Κεκάτου