10 χαρακτηριστικά εκείνων που χάνουν & διατηρούν το βάρος τους

26-12-2016

Γιατί μερικοί άνθρωποι χάνουν ευκολότερα βάρος από άλλους; Και πως κάποιοι καταφέρνουν να διατηρήσουν τα χαμένα κιλά τους; Οι ειδικοί κλήθηκαν να σκιαγραφήσουν το ιδανικό προφίλ του ανθρώπου που θα ακολουθήσει μία πετυχημένη δίαιτα!

Χαρακτηριστικό 1ο: Πρωινό

Ένα ισορροπημένο πρωινό δεν θα σας χορτάσει μόνο τις πρώτες πρωινές ώρες, αλλά μπορεί να προλάβει λιγούρες ακόμη και αργότερα μέσα στην ημέρα. Εάν δεν προλαβαίνετε  ή δεν μπορείτε να φάτε πρωινό μόλις ξυπνήσετε, προγραμματίστε το 2 με 3 ώρες αφού σηκωθείτε και πριν καταναλώσετε το μεσημεριανό σας γεύμα.

Χαρακτηριστικό 2ο: Σταθερά γεύματα

Δημιουργείστε μία ρουτίνα για το κάθε πότε θα τρώτε. Έτσι και ο μεταβολισμός σας θα λειτουργεί περισσότερο συντονισμένα, αλλά και δεν θα επιτρέπετε στον εαυτό σας τυχόν παρασπονδίες. Το πρόγραμμα αυτό ενδέχεται να διαφοροποιείται τις καθημερινές και το σαββατοκύριακο.

Χαρακτηριστικό 3ο: Περιορισμός snacks

Οι περισσότεροι από εκείνους που καταφέρνουν να χάσουν και να διατηρήσουν το βάρος τους, κάνουν 5 με 6 γεύματα ημερησίως. Τα snacks είναι σημαντικά γιατί δίνουν ενέργεια και ισορροπούν το αίσθημα της πείνας. Προσέξτε όμως μην το παρακάνετε και οδηγηθείτε σε υπερκατανάλωση θερμίδων.

Χαρακτηριστικό 4ο: Λιγότερες θερμίδες

Για να χάσετε βάρος θα πρέπει η ενεργειακή ζυγαριά να γύρει προς την κατανάλωση θερμίδων, σε σύγκριση με τις θερμίδες που λαμβάνονται από το φαγητό. Ένας τρόπος να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι να μειώσετε την ποσότητα του φαγητού, ενώ ένας άλλος να αυξήσετε την ημερήσια φυσική δραστηριότητα.

Χαρακτηριστικό 5ο: Περισσότερο υγιεινές τροφές

Αντί να προσπαθείτε να μειώσετε λιγότερο υγιεινές επιλογές, δώστε έμφαση σε εκείνες που μπορείτε να φάτε σε μεγαλύτερες ποσότητες. Αυτές είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, τα προϊόντα ολικής άλεσης και οι χαμηλές σε λιπαρά πηγές πρωτεΐνης. Το πιθανότερο είναι πως αυξάνοντας τις «τα υγιεινά» θα μειώσετε ασυνείδητα τις διατροφικές σας «αμαρτίες».

Χαρακτηριστικό 6ο: Θέσπιση στόχων

Κάντε μία συμφωνία με τον εαυτό σας και θεσπίστε βραχυπρόθεσμους στόχους. Οι στόχοι αυτοί δεν αφορούν απαραιτήτως το βάρος σας, αλλά ενδέχεται να εστιάζουν σε διατροφικές συνήθειες ή στη φυσική σας δραστηριότητα. Μπορείτε να ανανεώνετε τους στόχους σας μόλις επιτυγχάνετε έναν, ενώ εάν τους μοιραστείτε με κάποιο αγαπημένο σας πρόσωπο η δέσμευση είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Χαρακτηριστικό 7ο: Αυτοέλεγχος

Το κινητό σας τηλέφωνο ή ένα διατροφικό ημερολόγιο αποτελούν εύκολους τρόπους να καταγράφετε και να παρακολουθείτε την πρόοδό σας. Επιπλέον άτομα που χάνουν και διατηρούν το βάρος τους τείνουν να ζυγίζονται συχνά (κάθε 2 ημέρες ή τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα)

Χαρακτηριστικό 8ο: Αυτοπεποίθηση

Άτομα των οποίων η αυτοπεποίθηση βελτιώνεται κατά την περίοδο απώλειας βάρους έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να φτάσουν τον τελικό τους στόχο. Να θυμάστε πως σημασία έχει η προσπάθεια και όχι πάντα το αποτέλεσμα!

Χαρακτηριστικό 9ο: Έλεγχος λιγούρας

Χρησιμοποιείστε τεχνικές που σας επιτρέπουν να κατανοήσετε εάν το αίσθημα της πείνας είναι πραγματικό ή προϊόν της φαντασίας σας (mindful eating). Εάν πεινάτε τόσο ώστε να φάτε ακόμα και ένα μήλο, τότε η λιγούρα σας είναι πραγματική. Σε κάθε άλλη περίπτωση το μυαλό σας παίζει «περίεργα» παιχνίδια.

Χαρακτηριστικό 10ο : Φυσική δραστηριότητα

Η φυσική δραστηριότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι ενός ισορροπημένου τρόπου ζωής. Όσοι επιθυμούν να χάσουν βάρος προτείνεται να ακολουθούν ένα ημερήσιο πρόγραμμα γυμναστικής τουλάχιστον 30 λεπτών ή 120 λεπτά την εβδομάδα. Έτσι δημιουργείται αυτό που ονομάσαμε και νωρίτερα αρνητική ζυγαριά ενέργειας.

Όσα περισσότερα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά διαθέτετε, ή σκοπεύετε να αποκτήσετε, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχετε να φτάσετε το διατροφικό σας στόχο.

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com

 

Πηγές:

1. Elfhag K1, Rössner S. Who succeeds in maintaining weight loss? A conceptual review of factors associated with weight loss maintenance and weight regain. Obes Rev. 2005 Feb;6(1):67-85.

2. Today’s Dietitian. By LuAnn Soliah, PhD, RD. The Seven Secrets of Successful Weight Loss Vol. 10 No. 7 P. 50. July 2008 Issue