Γυμναστική πριν ή μετά το πρωινό;

H γυμναστική με άδειο στομάχι είναι ένα θέμα στο οποίο δεν συμφωνούν όλοι οι ειδικοί. Είτε πρόκειται για προπόνηση νωρίς το πρωί, είτε αργότερα το απόγευμα. Για να κατανοήσετε καλύτερα εάν η δραστηριότητα αυτού του τύπου σας ταιριάζει, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζετε το τρόπο που το σώμα αποθηκεύει και χρησιμοποιεί την ενέργεια.

Πώς διαχειρίζεται την ενέργεια το σώμα;

Η αγαπημένη πηγή ενέργειας για το σώμα είναι η γλυκόζη. Η τελευταία αποτελεί το καύσιμο του οργανισμού και προέρχεται από την διάσπαση των υδατανθράκων της τροφής. Αντιθέτως, οι πρωτεΐνες χρησιμοποιούνται κυρίως στη δόμηση του μυϊκού συστήματος. Περίσσεια υδατανθράκων αποθηκεύεται με τη μορφή γλυκογόνου. Κατά τη διάρκεια της φυσικής δραστηριότητας με άδειο στομάχι, το σώμα δεν βρίσκει διαθέσιμη γλυκόζη για να χρησιμοποιήσει. Έτσι στρέφεται προς το γλυκογόνο, το οποίο όμως γρήγορα καταναλώνεται. Ακολουθεί η πολυπόθητη «καύση» του αποθηκευμένου λίπους, ενώ ύστατη λύση είναι η αξιοποίηση των πρωτεϊνών ως πηγή ενέργειας. Η περιγραφή αυτή ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα με το είδος της γυμναστικής κατάστασης, τη φυσική κατάσταση κάποιου και άλλους παράγοντες.

Τα θετικά της γυμναστικής με άδειο στομάχι

Κάποιες αρχικές μελέτες, κυρίως σε άνδρες αθλητές, έχουν δείξει πως η πρωινή γυμναστική όντας νηστική αυξάνει την καύση λίπους. Πιο συγκεκριμένα, εάν προπονείστε με άδειο ή σχετικά γεμάτο στομάχι μπορεί να χάσετε περίπου τα ίδια κιλά. Στην πρώτη όμως περίπτωση θα έχετε καταφέρει να κινητοποιήσετε καλύτερα το αποθηκευμένο λίπος. Η απώλεια βάρους και η μείωση του σωματικού λίπους, απαιτούν φυσικά και τη βοήθεια της ισορροπημένης διατροφής.

Υπάρχουν και τα «κακά» νέα

Φυσικά, η άθληση με άδειο στομάχι μετά από αρκετές ώρες ύπνου κρύβει ορισμένους κινδύνους για περισσότερο ευαίσθητους πληθυσμούς. Για παράδειγμα, ενήλικες άνω των 50 ετών ενδέχεται να αποδυναμώσουν το μυϊκό τους σύστημα εάν γυμναστούν νηστικοί. Επιπλέον, εάν το τελευταίο γεύμα της προηγούμενης ημέρας δεν περιείχε καλή αναλογία μεταξύ υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπαρών, η πρωινή γυμναστική χωρίς κάποιο συνοδευτικό σνακ ενδέχεται να προκαλέσει αίσθημα αδυναμίας και ζαλάδα.

Ποιο είναι το ασφαλές συμπέρασμα

Εάν δεν ακολουθείτε κάποιο αυστηρό πρόγραμμα διατροφής και προπόνησης υπό την παρακολούθηση κάποιου ειδικού, και απλά αγαπάτε την πρωινή γυμναστική, τότε ακούστε το «σώμα» σας. Δοκιμάστε να γυμναστείτε, νηστική αλλά και αφού έχετε καταναλώσει ένα μικρό σνακ όπως μία μπανάνα με ένα κουταλάκι φυστικοβούτυρο, και παρατηρείστε πότε έχετε περισσότερη ενέργεια. Ενδεχομένως, η συνήθειά σας να αλλάζει από μέρα σε μέρα.

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία

Harvard Men's Health Watch. Are there any benefits to exercising on an empty stomach? July, 2017. Accessed 12/12/2017. https://www.health.harvard.edu/exercise-and-fitness/are-there-any-benefits-to-exercising-on-an-empty-stomach

Bhutani, S., Klempel, M. C., Kroeger, C. M., Trepanowski, J. F. and Varady, K. A. (2013), Alternate day fasting and endurance exercise combine to reduce body weight and favorably alter plasma lipids in obese humans. Obesity, 21: 1370–1379.

John F. Trepanowski, Cynthia M. Kroeger, Adrienne Barnosky, Monica C. Klempel, Surabhi Bhutani, Kristin K. Hoddy, Kelsey Gabel, Sally Freels, Joseph Rigdon, Jennifer Rood, Eric Ravussin, Krista A. Varady. Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss, Weight Maintenance, and Cardioprotection Among Metabolically Healthy Obese AdultsA Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med. 2017;177(7):930–938.
In this article