Επηρεάζει ο καφές την απορρόφηση ασβεστίου;

Στο μυαλό των περισσοτέρων υπάρχει η σκέψη πως ο καφές μπορεί να αποβεί «μοιραίος» για την υγεία των οστών. Η άποψη αυτή έχει επικρατήσει λόγω της πιθανής επίδρασης που η καφεΐνη έχει στην απορρόφηση του ασβεστίου. Υπάρχει όμως πραγματικός λόγος ανησυχίας;

Τι συμβαίνει στο σώμα όταν ο καφές σας περιέχει γάλα;

Εάν και ο αριθμός των σχετικών επιστημονικών ερευνών είναι μικρός, η καφεΐνη δεν φαίνεται να αυξάνει την αποβολή ασβεστίου από το σώμα, παρά τη διουρητική της δράση. Την ίδια στιγμή η μείωση στην ικανότητα απορρόφησης του συστατικού από τον οργανισμό ανέρχεται στα 4 με 6 mgανά ποτήρι καφέ. Η ποσότητα αυτή είναι αμελητέα για όσους λαμβάνουν αρκετό ασβέστιο από ποικιλία διατροφικών πηγών. Στην πραγματικότητα η «ζημιά» που κάνει η καφεΐνη μπορεί να αντισταθμιστεί προσθέτοντας 2 με 3 κουταλιές γάλα επιπλέον στον καφέ σας!

Μπορείτε να καλύψετε τις ανάγκες σε ασβέστιο πίνοντας γάλα με καφέ;

Οι ανάγκες ενός ενήλικα οργανισμού σε ασβέστιο αγγίζουν τα 1.000 με 1.300mg, ανάλογα το φύλο και την ηλικία. Μεγαλύτερη έμφαση στην λήψη της απαραίτητης ημερήσιας δόσης πρέπει να δίνουν τα παιδιά, οι έφηβοι, οι αθλητές, οι γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη ή την εμμηνόπαυση και οι ηλικιωμένοι. Ένα ποτήρι γάλα περιέχει περίπου 300mgτου πολύτιμου για τα οστά συστατικού. Συνεπώς, είτε προσθέσετε καφέ, είτε όχι δεν είναι αρκετό για να καλύψει τις καθημερινές απαιτήσεις του οργανισμού. Η πρόσληψη ασβεστίου από διαφορετικά τρόφιμα όπως το γιαούρτι, το τυρί, το γάλα σόγιας, τα αμύγδαλα και το μπρόκολο κρίνεται απαραίτητη.

Πως επηρεάζει ο καφές την υγεία των οστών;

Κάποιοι ερευνητές είχαν παλαιότερα υποστηρίξει πως η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας καφεΐνης, πάνω από τέσσερα ποτήρια καφέ την ημέρα, αυξάνει τον κίνδυνο καταγμάτων. Σήμερα οι ειδικοί καθησυχάζουν πως δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, καθώς η επίδραση είναι πολύ μικρή.

Θυμηθείτε πως μπορείτε να καταναλώσετε άφοβα δύο με τρία ποτήρια καφέ την ημέρα, όταν λαμβάνετε αρκετό ασβέστιο μέσα στην ημέρα. Μάλιστα είναι προτιμότερο να δώσετε γεύση στον καφέ σας με λίγο γάλα, παρά με ζάχαρη!

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία

Heaney RP. Effects of caffeine on bone and the calcium economy. Food Chem Toxicol. 2002 Sep;40(9):1263-70.

Linus Pauling Institute. Coffee. Accessed 30/8/2018.

https://lpi.oregonstate.edu/mic/food-beverages/coffee

Berkeley Wellness. Does Caffeine Curb Calcium? Accessed 30/8/2018.

http://www.berkeleywellness.com/healthy-eating/food/article/does-caffeine-curb-calcium

 
In this article