Πόσες θερμίδες έχουν οι μπανάνες;

Μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δέχονται οι διαιτολόγοι είναι εάν οι μπανάνες παχαίνουν και πόσες θερμίδες έχουν. Αιτία για την «ανησυχία» αποτελεί η κακή φήμη που έχει αποκτήσει το φρούτο τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς έχει συνδεθεί στο μυαλό των καταναλωτών με την επιδημία της παχυσαρκίας. Θυμηθείτε όμως πως όταν ένας διαιτολόγος συμβουλεύει να αποφεύγετε τους υδατάνθρακες σίγουρα δεν εννοεί τα φυσικά και πολύτιμα σάκχαρα, που περιέχουν οι μπανάνες.

Μια μικρή ιστορία για τις μπανάνες

Οι πρώτες μπανάνες καλλιεργήθηκαν πριν περίπου 10.000 χρόνια στη Νέα Γουινέα. Στη συνέχεια ταξίδεψαν στην Ασία, για να τις μεταφέρει ο Μέγας Αλέξανδρος από την Ινδία στο Δυτικό κόσμο. Η βοτανική τους ονομασία είναι Musa, από την Ελληνική λέξη μούσα. Σήμερα καλλιεργούνται περισσότερες από 300 ποικιλίες μπανάνας ανά τον κόσμο, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο γλυκές.

Η διατροφική αξία της μπανάνας

Μία μέτρια μπανάνα έχει περίπου 110 θερμίδες, δεν είναι όμως αυτό το διατροφικό χαρακτηριστικό που κάνει το φρούτο να ξεχωρίζει.Τα διατροφικά συστατικά που περιέχει την κατατάσσουν, όπως και όλα τα φρούτα, στην κατηγορία των απαραίτητων διατροφικών επιλογών. Κάλιο, μαγνήσιο, βιταμίνη Β6, βιταμίνη C, μαγγάνιο και φυτικές ίνες αποτελούν μερικά από αυτά.Πριν λοιπόν βιαστείτε να κρίνετε τη μπανάνα ενημερωθείτε για τα οφέλη της.

  • Προστατεύει την καρδιά: Περιέχει το πολύτιμο κάλιο, δηλαδή ο συστατικό εκείνο που κάνει την καρδιά να χτυπά δυνατά. Το κάλιο ανήκει στην κατηγορία των ηλεκτρολυτών και είναι απαραίτητο συστατικό για τη λειτουργία των μυών. Την ίδια στιγμή η δράση του εξισορροπεί το «πλεόνασμα» νατρίου που καταναλώνεται μέσα από το αλάτι.
  • Φροντίζει το έντερο:Οι φυτικές ίνες που περιέχει η μπανάνα ονομάζονται διαλυτές. ‘Όταν οι τελευταίες βρεθούν στο έντερο, απορροφούν νερό και μετατρέπονται σε μία ιδιαίτερη μορφή «ζελέ». Πρακτικά αυτό σημαίνει πως μειώνεται η κινητικότητα του εντέρου, συμβάλλοντας έτσι στη διαχείριση της διάρροιας. Επιπλέον, οι φυτικές ίνες της μπανάνας αποτελούν τροφή για τους καλούς μικροοργανισμούς του εντέρου.
  • Απώλεια βάρους: Δεν υπάρχει κανένα επιστημονικό δεδομένο που να συνδέει τα επιπλέον κιλά με την κατανάλωση μπανάνας. Μάλιστα, ο τύπος των υδατανθράκων που περιέχει ένα λιγότερο ώριμο φρούτο ισορροπεί το ζάχαρο του αίματος μειώνοντας τις λιγούρες και βοηθώντας άτομα με διαβήτη τύπου 2.Εξάλλου, μία μπανάνα περιέχει μόλις 40 με 50 θερμίδες περισσότερες από ένα μήλο ή σε περίπου 20 λεπτά έντονο περπάτημα!

Τελικά ίσως μία μπανάνα την ημέρα κάνει το γιατρό πέρα! Δοκιμάστε τη σε γλυκά σάντουιτς με φυστικοβούτυρο, σε χυμούς με γάλα, ακόμη και σαν συστατικό για εξωτικές σούπες με γάλα καρύδας. Αγαπήστε και πάλι τις μπανάνες, και μπείτε σε σκέψεις για τα εκείνες τις περιττές θερμίδες που δεν συνοδεύονται από άλλα πολύτιμα συστατικά.

ΉβηΠαπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com

Βιβλιογραφία
Balwinder Singh, Jatinder Pal Singh, Amritpal Kaur, Narpinder Singh. Bioactive compounds in banana and their associated health benefits – A review. Food Chemistry. Volume 206. 2016. Pages 1-11.

Διαβάστε επίσης
Άγουρες μπανάνες: Πόσο πιο υγιεινές είναι;
Superfood μπανάνες: Το ιδανικό γλυκό για τη διατροφή σας!

In this article