Ύπνος: Οι 3 τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε για να κοιμηθούμε ήσυχα

Οι περισσότεροι γνωρίζουμε πως η διατροφή μας επηρεάζει πάρα πολύ τον ύπνο μας. Ξέρουμε για παράδειγμα πως ο καφές απαγορεύεται από μια ώρα της ημέρας και μετά γιατί μας κόβει τον ύπνο. Είναι όμως και πράγματα που δεν θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε ότι περιέρχουν καφεϊνη.

Ειδικοί απο την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Johns Hopkins στις Ηνωμένες Πολιτείες τονίζουν πως η διεγερτική αυτή ουσία κρύβεται σε τρόφιμα, αναψυκτικά και ροφήματα που δεν θα φανταζόταν κανείς.
Η λίστα είναι μεγάλη:
Αναψυκτικά
Σοκολάτες
Προϊόντα που περιέχουν κακάο
Παγωτά
Δημητριακά
Ενεργειακά ποτά

Παρ’ όλα αυτά, όπως σημειώνει η αναπληρώτρια καθηγήτρια Νευρολογίας με ειδίκευση στα προβλήματα ύπνου Rachel E. Salas, η καφεΐνη δεν είναι η μοναδική ουσία που βάζει τρικλοποδιά στη νυχτερινή ξεκούραση. Η ίδια συνιστά την αποφυγή μερικών ακόμη φαγητών και ποτών για όνειρα γλυκά.

Το αλκοόλ:
Οι υγιείς άνθρωποι που καταναλώνουν αλκοόλ ρίχνονται με ταχύτερους ρυθμούς στην αγκαλιά του Μορφέα, ενώ σύμφωνα με μελέτες ο ύπνος τους είναι βαθύτερος – τουλάχιστον στην αρχή. Ομως, όταν η επιρροή του αλκοόλ μειώνεται, ο ύπνος συχνά διακόπτεται και μάλιστα σε ιδιαίτερα σημαντικά στάδια του ύπνου (βαθύτερα και πιο αποκαταστατικά). Επιπρόσθετα, το αλκοόλ επιδεινώνει τα συμπτώματα της άπνοιας κατά τον ύπνο, «ροκανίζει» τη μνήμη ενώ αυξάνει τις πιθανότητες για υπνοβασία.

Τα πικάντικα φαγητά:
Η στομαχική καούρα μετά την κατανάλωση φαγητών με έξτρα πιπέρι, τσίλι και μπαχαρικά επηρεάζει αρνητικά τον ύπνο, σύμφωνα με τη διευθύντρια του Ιατρείου Υπνου στο Johns Hopkins, Charlene E. Gemaldo.

Μάλιστα και σύμφωνα πάντα με την ειδικό, στην οριζόντια στάση η παλινδρόμηση των οξέων του στομάχου επιδεινώνεται. Οσοι, δε, πάσχουν από άπνοια ύπνου ταλαιπωρούνται ακόμη περισσότερο στην περίπτωση που τα «παγιδευμένα» (λόγω θέσης) οξέα ερεθίζουν τον αεραγωγό. Επιπλέον, έχει διαπιστωθεί ότι η κατανάλωση κόκκινου πιπεριού αυξάνει κατά κανόνα τη θερμοκρασία του σώματος. Η κατάσταση αυτή αποδιοργανώνει ακόμη περισσότερο τον οργανισμό κατά τις νυχτερινές ώρες, δεδομένου ότι η θερμοκρασία του σώματος πέφτει φυσικά κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Λίπη και πρωτεϊνες:
Πρόσφατα, μια ομάδα ερευνητών υπέβαλλε επί οκτώ ολόκληρες εβδομάδες πειραματόζωα (αρουραίους) σε διατροφή που ήταν πλούσια σε λιπαρά. Τι διαπίστωσε; Οτι ο νυχτερινός ύπνος των αρουραίων ήταν διακοπτόμενος, με αποτέλεσμα την ημέρα να νυστάζουν υπερβολικά.

Η παραπάνω επιστημονική παρατήρηση μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα λιπαρά τρόφιμα προκαλούν αύξηση του σωματικού βάρους και μείωση της ευαισθησίας σε μια χημική ουσία του εγκεφάλου, την ορεξίνη, που βοηθά στη ρύθμιση του φυσικού ρολογιού. Σε ό,τι αφορά τις συνταγές που είναι πλούσιες σε πρωτεΐνη – όπως είναι για παράδειγμα η μπριζόλα και το κοτόπουλο -, αυτές δυσχεραίνουν τον ύπνο καθώς ο ρυθμός πέψης μειώνεται κατά 50% τις νυχτερινές ώρες. Επιπρόσθετα, οι ειδικοί συμβουλεύουν να αποφεύγονται επίσης το βράδυ τα ώριμα και επεξεργασμένα τυριά, το σαλάμι και το πεπερόνι: περιέχουν τυραμίνη, που με τη σειρά της προκαλεί την απελευθέρωση της νορεπινεφρίνης, διεγείροντας τον εγκέφαλο.

ΔΙΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Ύπνος: Όσοι δεν κοιμούνται αρκετά κινδυνεύουν με καρδιοπάθειες

In this article