Το «μυστικό» για να μη μαυρίζουν οι μπανάνες!

Οι μπανάνες είναι ένα ιδανικό σνακ γεμάτο ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Άλλοι τις προτιμούν πιο «τραγανές», ενώ οι περισσότεροι θέλουν να τις απολαύσουν στην πιο γλυκιά και ώριμη φάση τους. Κανείς όμως δεν τις θέλει «μαυρισμένες»! Πόσο συχνά σας έχει τύχει να αγοράσετε ένα ματσάκι μπανάνες από το σούπερ μάρκετ, οι οποίες θα μαυρίσουν μερικές μόλις ημέρες αφού τις φέρετε στο σπίτι; Παρότι δεν μπορείτε να σταματήσετε τη φυσιολογική διαδικασία της ωρίμανσης, υπάρχουν μικρά μυστικά που θα σας βοηθήσουν να κρατήσετε τις μπανάνες σας «ζωντανές» για περισσότερο.

Η διαδικασία της ωρίμανσης

Κατά την ωρίμανση των φρούτων οι υδατάνθρακες που αυτά περιέχουν μετατρέπονται με τη βοήθεια ενζύμων, ή απλούστερα μικρών μικροσκοπικών πρωτεϊνικών μορίων, σε φυσικά σάκχαρα. Γι αυτό άλλωστε τα ώριμα φρούτα είναι και πιο γλυκά! Πολλά διακόπτουν τη διαδικασία αυτή μόλις κοπούν από το δέντρο. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα πορτοκάλια, οι φράουλες και άλλα. Από την άλλη μεριά, μία ομάδα φρούτων όπως οι μπανάνες, τα μήλα, τα ροδάκινα και τα ακτινίδια, συνεχίζουν την ωρίμανσή τους και μετά τη συγκομιδή. Υπεύθυνο για αυτή τους την ιδιότητα είναι το αιθυλένιο, δηλαδή το αέριο που παράγουν κατά τη διαδικασία της «αναπνοής». 

Μυστικά για να «παγώσετε» το μαύρισμα

Η λύση για να μη μαυρίζουν οι μπανάνες κρύβεται στο αέριο αιθυλένιο, στο οποίο έγινε αναφορά νωρίτερα. Για την ακρίβεια δεν θέλετε να σταματήσετε την παραγωγή του, καθώς έτσι θα διακόπτατε τη φυσιολογική διαδικασία της ωρίμανσης και το φρούτο θα καταστρεφόταν. Θέλετε απλά να «παγώσετε» το χρόνο! Πώς μπορείτε όμως να το καταφέρετε;

  • Καλύψτε την κορυφή: Με μία πλαστική μεμβράνη καλύψτε την κορυφή από το ματσάκι με τις μπανάνες. Από εκεί ξεκινά σημαντικό κομμάτι της παραγωγής αιθυλενίου, και η συμβουλή αυτή θα καθυστερήσει το «ταξίδι» του στο υπόλοιπο φρούτο.
  • Όχι μαζί με μήλα: Αποφύγετε να αποθηκεύετε τις μπανάνες μαζί με μήλα, αχλάδια, αβοκάντο και άλλα φρούτα που ωριμάζουν και μετά τη συγκομιδή τους. Όσο ωραία και εάν φαντάζουν όλα τα φρούτα μαζί σε μία φρουτιέρα, προτιμήστε να αποθηκεύετε τις μπανάνες μόνες τους.
  • Στο ψυγείο μετά την ωρίμανση: Εάν έχετε δοκιμάσει να βάλετε τις μπανάνες στο ψυγείο για να μη μαυρίσουν, σίγουρα θα έχετε αποτύχει παταγωδώς! Το μυστικό είναι να τις αφήσετε πρώτα να ωριμάσουν σε θερμοκρασία δωματίου, και μόνο τότε να παρατείνετε τη «ζωή» τους βάζοντάς τες στο ψυγείο.
  • Όχι σακούλες: Οι χάρτινες σακούλες, και γενικότερα τα σκιερά μέρη, επιταχύνουν τη διαδικασία της ωρίμανσης. Την ίδια στιγμή οι πλαστικές σακούλες ενδέχεται να συγκρατήσουν υγρασία, που δεν ευνοεί τη συντήρηση της μπανάνας.

Οι μπανάνες είναι φρούτο πλούσιο σε φυτικές ίνες για την προστασία της καρδιάς και του εντέρου, κάλιο και μαγνήσιο για τη «ρυθμική» λειτουργία των μυών, βιταμίνη Β6 για την υγεία του νευρικού συστήματος και άλλων πολλών θρεπτικών συστατικών (βιταμίνη C, μαγγάνιο). Μία μέτρια μπανάνα αποδίδει περίπου 110 θερμίδες και φυσικά «καλά» σάκχαρα τα οποία χρειάζεται ο οργανισμός για να έχει ενέργεια ανάμεσα στα γεύματα, πριν ή μετά την προπόνηση ή όταν η λιγούρα για γλυκό είναι ακαταμάχητη. Είναι λοιπόν «κρίμα» να πετάξετε στα σκουπίδια ένα τόσο πολύτιμο φρούτο, ενώ οι τρόποι για να τα φροντίσετε είναι τόσο απλοί! 

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
[email protected]
In this article