Κορωνοϊός: Τι να προσέχουμε στο αεροπλάνο

αεροσυνοδός σε αεροπλάνο με μάσκα για τον κορωνοϊό
20-06-2020

Τώρα το καλοκαίρι πολλοί από εμάς θα μπούμε στο αεροπλάνο για να πάμε έστω και σε κάποιον κοντινό προορισμό όπως για παράδειγμα κάποιο νησί. Τι πρέπει να γνωρίζουμε ώστε να μην μας φοβίζει ο κορωνοϊός;

Πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Έτσι, οι αεροπορικές εταιρείες αποκαθιστούν σταδιακά τις πτήσεις που είχαν διακοπεί εξαιτίας της εξάπλωσης της πανδημίας. Ωστόσο, μέχρι στιγμής η επιστροφή των πολιτών στα αεροπορικά ταξίδια είναι διστακτική. Αρκετοί υποψήφιοι επιβάτες ανησυχούν για το ενδεχόμενο να κλειστούν για ολόκληρες ώρες σε μια καμπίνα με δυνητικούς φορείς. Και τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κίνδυνος δεν είναι αμελητέος.

Έχει εξαπλωθεί ποτέ ο κορωνοϊός σε αεροπλάνο;

Ναι. Αν και οι σχετικές έρευνες παραμένουν λίγες σε αριθμό, η εξέταση μιας πτήσης από τη Βρετανία στο Βιετνάμ στις 2 Μαρτίου δείχνει ότι ένας επιβάτης μετέδωσε τον ιό σε 14 συνεπιβάτες του, αλλά και σε ένα μέλος του πληρώματος. Δώδεκα από τους επιβάτες που προβλήθηκαν από τον ιό κάθονταν κοντά στον φερόμενο ως ασθενή μηδέν, γεγονός που ταιριάζει στο προφίλ τόσο του νέου όσο και άλλων κορωνοϊών.

Έχουν μεταδοθεί ιοί όπως ο κορωνοϊός σε αεροπλάνα;

Ναι, άλλοι ιοί, ανάμεσά τους και ο SARS, η γρίπη και η ευλογιά, οι οποίοι όπως και ο νέος κοροναϊός μεταδίδονται μέσω του βήχα, του φτερνίσματος και της ανάσας των ασθενών, έχουν εξαπλωθεί εντός αεροσκαφών. Στη διάρκεια της επιδημίας του SARS το 2003, ο οποίος επίσης προκλήθηκε από κοροναϊό, καταγράφηκαν 40 πτήσεις που μετέφεραν πιθανά κρούσματα της ασθένειας, η οποία στη συνέχεια εξαπλώθηκε και σε άλλους επιβάτες. Έρευνες έχουν δείξει ότι εκείνοι που διατρέχουν το μεγαλύτερο κίνδυνο, είναι οι επιβάτες που κάθονται σε απόσταση έως και δύο σειρών από τον φορέα του ιού, σε πτήσεις που κρατούν περισσότερες από οκτώ ώρες.

Τι καθιστά τις πτήσεις επικίνδυνες;

Ο κορωνοϊός μεταδίδεται μέσα από τα σταγονίδια από τις μύτες και τα στόματα των φορέων, τα οποία μπορούν να μεταφερθούν άμεσα στα άτομα που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με αυτούς ή έμμεσα, ακουμπώντας μια μολυσμένη επιφάνεια και έπειτα φέρνοντας τα χέρια στο στόμα, τη μύτη ή τα μάτια. Οι πτήσεις είναι επικίνδυνες με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλες τις μορφές μεταφορών: μας φέρνουν σε κοντινή απόσταση με άλλους ανθρώπους και σε κοινόχρηστες επιφάνειες. Το αεροδρόμιο μπορεί επίσης να γίνει επικίνδυνο καθώς οι επιβάτες περιμένουν σε ουρές, κάνουν τσεκ ιν, επισκέπτονται εστιατόρια και χρησιμοποιούν κοινόχρηστες εγκαταστάσεις και τουαλέτες.

Τι συμβαίνει με την μετάδοση μέσω του αέρα;

Είναι πιθανό ο κορωνοϊός να μεταδίδεται και μέσω των μικροσκοπικών σωματιδίων που αποβάλλουν οι άνθρωποι από τις μύτες και τα στόματά τους, και τα οποία είναι γνωστά ως αερολύματα. Αυτά τα σωματίδια μπορούν να παραμείνουν αιωρούμενα για αρκετή ώρα ώστε να τα εισπνεύσουμε. Η αεροναυπηγική βιομηχανία τονίζει ότι ο σύγχρονος εξαερισμός των αεροσκαφών αμβλύνει τον κίνδυνο για αυτού του είδους τη μετάδοση. Ο αέρας εντός της καμπίνας είναι γενικώς ένα μείγμα που αποτελείται κατά 50% από αποστειρωμένο αέρα που φτάνει απ’ έξω και κατά 50% από την ατμόσφαιρα εντός του αεροπλάνου που επανακυκλοφορεί και φιλτράρεται. Ο

Τι συμβαίνει με τις τουαλέτες;

Η επίσκεψη στις τουαλέτες των αεροπλάνων στην εποχή του κορωνοϊού ακούγεται έτσι κι αλλιώς ανησυχητική. Οι αεροπορικές ενημερώνουν τους επιβάτες πως δεν πρέπει να σχηματίζουν ουρές. Τώρα, υπάρχει και άλλο ένα πράγμα που θα πρέπει να μας ανησυχεί. Νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Physichs of Fluids ανακάλυψε ότι όταν τραβάμε καζανάκι, τα αερολύματα ανέρχονται σε ύψος σχεδόν ενός μέτρου. Τα σωματίδια θα μπορούσαν να μείνουν στον αέρα για αρκετή ώρα. Μπορεί λοιπόν να τα εισπνεύσει ο επόμενος, να καταλήξουν επάνω στον νιπτήρα ή τα πόμολα. Ιικό φορτίο έχει εντοπιστεί στα κόπρανα ορισμένων ασθενών κορωνοϊού, γεγονός που συνεπάγεται ότι η ασθένεια θα μπορούσε να μεταδοθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο. Επομένως, ίσως είναι καλό που ορισμένες αεροπορικές έχουν πάψει να προσφέρουν φαγητό και ροφήματα.

Τι άλλο κάνουν οι αεροπορικές για να μειώσουν τον κίνδυνο;

Οι εταιρείες καθαρίζουν συχνότερα και πιο σχολαστικά τα αεροσκάφη. Επίσηυς, δεν χρησιμοποιούν πια μετρητά. Εκμεταλλεύονται το online τσεκ ιν και την αυτόματη επιστροφή των αποσκευών. Τέλος, συμβουλεύουν τους επιβάτες να φορούν μάσκα σε όλη τη διάρκεια της πτήσης. Αρκετές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε μείωση του αριθμού των επιβατών ανά πτήση. Ωστόσο, οι Ευρωπαϊκές εταιρείες αρνούνται να δεσμευτούν ότι θα αφήνουν κενές τις μεσαίες θέσεις. Επικαλούνται τα περιορισμένα επιστημονικά στοιχεία για την αποτελεσματικότητα της πρακτικής, αλλά και την αύξηση του κόστους των πτήσεων.

Τι κάνουν τα αεροδρόμια για να μην μεταδίδεται ο κορωνοϊός;

Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ πρόσφατα εξέδωσε οδηγίες ασφαλών πτήσεων. Με αυτές, συμβουλεύει τα αεροδρόμια να υιοθετήσουν επιπλέον μέτρα. Οι συστάσεις περιλαμβάνουν την εισαγωγή ανέπαφων τεχνολογιών για την παραλαβή των αποσκευών, πυλών επιβίβασης και επιπλέον μέτρων στα καταστήματα λιανικής. Ο οργανισμός αναφέρει ότι η απόσταση ενός μέτρου θα πρέπει να τηρείται σε όλους τους χώρους των αεροδρομίων. Επίσης, ότι οι διαδικασίες επιβίβασης θα πρέπει να αναθεωρηθούν ώστε να αποφεύγονται οι ουρές. Οι τουαλέτες θα πρέπει να ανακαινιστούν για να συμπεριλαμβάνουν ανέπαφο εξοπλισμό και οι διάδρομοι αποσκευών θα πρέπει να είναι διαχωρισμένοι για τις αφίξεις από περιοχές υψηλού κινδύνου.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Κορωνοϊός: Η σημασία της καλής στοματικής υγιεινής