Αλκοόλ: Γιατί θέλουμε κάτι αλμυρό όταν πίνουμε

αλκοόλ
14-06-2026

Όταν πίνουμε αλκοόλ ποτέ δεν έχουμε μπροστά μας γλυκά. Έχουμε ξηρούς καρπούς, πατατάκια, ποικιλίες τυριών και κρεάτων. Γιατί όμως με το ποτό μας θέλουμε πάντα κάτι αλμηρό;

Την απάντηση δίνει μια νέα μελέτη. Όπως απέδειξε, υπάρχει βιολογική εξήγηση για το φαινόμενο αυτό. Ως φαίνεται, το αλκοόλ διεγείρει μία ορμόνη που σχετίζεται με τη λαχτάρα για αλμυρές γεύσεις.

Η ορμόνη αυτή αποκαλείται FGF21. Φυσιολογικά σχετίζεται με την όρεξη για πρωτεΐνες, αλλά όταν ενεργοποιείται προκαλεί λαχτάρα για αλμυρά τρόφιμα με γεύση ουμάμι. Το ουμάμι (umami) είναι η ιαπωνική λέξη που περιγράφει τα νόστιμα φαγητά. Είναι η πέμπτη βασική γεύση, μαζί με το αλμυρό, το γλυκό, το πικρό και το ξινό.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στην ιατρική επιθεώρηση Obesity Reviews. Οι ερευνητές εξέτασαν στοιχεία από 9.337 εθελοντές, ηλικίας 19 ετών και πάνω. Όλοι τους είχαν συμπληρώσει αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής.

Το 35% από αυτούς (οι 3.082) είχαν αναφέρει ότι κατανάλωσαν αλκοόλ την ημέρα που συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια. Η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων επαναλήφθηκε δεύτερη φορά από το σχεδόν 65% των συμμετεχόντων (6.113 άτομα).

Τι έδειξε η έρευνα

Όπως αποκάλυψαν οι απαντήσεις των εθελοντών, όταν κατανάλωναν αλκοόλ, έτρωγαν περισσότερα αλμυρά φαγητά απ’ ό,τι όταν απείχαν. Μάλιστα όσο περισσότερα ποτά έπιναν, τόσο αυξανόταν η πρόσληψη αλμυρών φαγητών. Ταυτοχρόνως μειωνόταν η κατανάλωση γλυκισμάτων.

«Η λαχτάρα για πατατάκια μαζί με το ποτό ή για μια πίτσα στο τέλος μιας νυχτερινής εξόδου με ποτό μπορεί να άγεται από τον τρόπο με τον οποίο το αλκοόλ επηρεάζει τη ρύθμιση της όρεξης», δήλωσε ο επιβλέπων ερευνητής Dr. David Raubenheimer, καθηγητής Διατροφικής Οικολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ.

«Πολλοί άνθρωποι νιώθουν μια ξαφνική επιθυμία για κάτι αλμυρό, όπως τα πατατάκια, οι τηγανητές πατάτες ή μια πίτσα μετά από λίγα ποτά. Τώρα γνωρίζουμε καλύτερα τις ορμονικές διεργασίες που την διέπουν και οι οποίες μπορεί να ευνοούν την υπερκατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων», συμπλήρωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Dr. Amanda Grech.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Αλκοόλ: Ακόμα και 1 ποτό την ημέρα βλάπτει την υγεία