Διαφήμιση στην Υγεία: Τι διευκρινίζει η νέα εγκύκλιος του ΕΟΦ

18-05-2017

«Δεν αποτελεί διαφήμιση οι πληροφορίες σχετικά με την ανθρώπινη υγεία ή ασθένειες, εφόσον δεν γίνεται άμεση ή έμμεση αναφορά στα φάρμακα». Αυτό υπογραμμίζει σε νέα εγκύκλιό του ο ΕΟΦ για την παροχή διευκρινήσεων ως προς τη διαδικασία ελέγχου της τήρησης των όρων για τη διαφήμιση που θα ακολουθείται πλέον από τον Οργανισμό.

Για τη νέα εγκύκλιο –όπως προκύπτει από την σχετική ανακοίνωση – «ελήφθησαν υπόψη τα σχόλια και οι απόψεις μεγάλου αριθμού φαρμακευτικών  εταιρειών και συλλόγων ασθενών ως προς το σημείο της ερμηνείας της αναγραφής του λογότυπου  των εταιρειών σε ενημερώσεις του κοινού σχετικά με την ανθρώπινη υγεία ή ασθένειες».

Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας φαρμάκου υποχρεούται να κοινοποιεί στον ΕΟΦ κάθε διαφήμιση που πραγματοποιεί η επιχείρησή του. Διευκρινίζεται δε ότι οι κοινοποιήσεις επιβάλλονται προς τον σκοπό των κατασταλτικών ελέγχων και, σε καμία περίπτωση, δεν υποβάλλονται προς έγκριση ούτε η μη εναντίωση του ΕΟΦ επέχει, σε οιαδήποτε περίπτωση, θέση έγκρισης.

Σύμφωνα με τον ΕΟΦ, η μόνη διαφήμιση φαρμάκων που επιτρέπεται να απευθύνεται στο κοινό είναι αυτή που αφορά ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ, ενώ η διαφήμιση φαρμάκου που παρέχεται με ιατρική συνταγή απαγορεύεται απολύτως.  Επιπρόσθετα, δεν επιτρέπεται η διάθεση εικονικών δειγμάτων (placebo) στους γιατρούς, φαρμακοποιούς ή άλλους επαγγελματίες υγείας με εξαίρεση τα εικονικά δείγματα τα οποία χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς όταν υπάρχει πολυπλοκότητα στην διαδικασία χορήγησης, π.χ. συσκευές εισπνοών, πένες ινσουλινών, κλπ., όπου είναι αναγκαία η επίδειξη του τρόπου χρήσης του μηχανισμού από το γιατρό προς τον ασθενή για λόγους συμμόρφωσης στην προτεινόμενη θεραπεία.

Σημειώνεται τέλος ότι η απαγόρευση διαφήμισης των συνταγογραφούμενων φαρμάκων στο κοινό, δεν εφαρμόζεται στις εκστρατείες εμβολιασμού που διενεργούνται από τη βιομηχανία και έχουν εγκριθεί από τον ΕΟΦ. Ο λόγος εξαίρεσης των εμβολίων από την απαγόρευση είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού με αποτέλεσμα την αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού. Ως εκ τούτου, κύριος χαρακτήρας της προβολής δεν είναι το φαρμακευτικό προϊόν, αλλά ο εμβολιασμός.