Διαβήτης κύησης στην Ευρώπη: πρόληψη με διατροφή ή άσκηση

26-12-2016

Το 7% περίπου των κυήσεων αναμένεται να εμφανίσει διαβήτη. Πρόκειται για τον «τρίτο» τύπο διαβήτη, που ομοιάζει αρκετά με τον διαβήτη τύπου 2 λόγω της αδυναμίας διαχείρισης της γλυκόζης στο αίμα, και εμφανίζεται συχνότερα κατά το 2ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, ενώ στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων επιλύεται μετά τον τοκετό. Εάν δεν γίνει σωστή αντιμετώπιση του διαβήτη κύησης (ΔΚ)  ενδέχεται να οδηγήσει σε επιπλοκές της εγκυμοσύνης, αλλά και μεταβολικές επιπτώσεις τόσο για τη μητέρα όσο και για το παιδί (αυξημένο βάρος, επιπλέον κιλά, κίνδυνο διαβήτη/χοληστερίνης κ.α.).

Το τρίπτυχο της αντιμετώπισης του ΔΚ περιλαμβάνει τη διατροφή, τη φυσική δραστηριότητα και τη φαρμακευτική αγωγή. Στην Αμερική το 50% των γυναικών με ΔΚ καταλήγουν να χρησιμοποιούν ινσουλίνη, καθώς τα καταπινόμενα φάρμακα δεν ενδείκνυνται. Με στόχο να μειώσουν τις αρνητικές συνέπειες και τη χρήση αγωγής κατά την εγκυμοσύνη, οι ειδικοί της διατροφής αναζητούν συνεχώς εναλλακτικούς τρόπους για την αντιμετώπιση του ΔΚ μέσω των διατροφικών επιλογών και της άσκησης. Μέχρι σήμερα όμως κανένα πρόγραμμα που προσπαθεί να ισορροπήσει τον τρόπο ζωής μία εγκυμονούσας με ΔΚ δεν έχει καταφέρει να πείσει πως μπορεί να σώσει την κατάσταση.

Οι επιστήμονες όμως δεν το βάζουν κάτω και νέα προγράμματα διατροφής και άσκησης περνούν συνεχώς από κλινικές δοκιμές. Για την αποτελεσματικότητά του στο ΔΚ κρίθηκε και η παρέμβαση DALI (Vitamin D And Lifestyle Intervention for Gestational Diabetes Mellitus prevention) και τα δεδομένα δημοσιεύονται στο τεύχος του Σεπτεμβρίου, του περιοδικού της Αμερικανικής Ένωσης για το Διαβήτη. Στη μελέτη συμμετείχαν 150 εγκυμονούσες γυναίκες από 10 κέντρα στην Ευρώπη που βρίσκονταν στο 2ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης τους, δεν είχαν διαγνωσθεί με ΔΚ στην έναρξη της έρευνας και είχαν επιπλέον κιλά (Δείκτη Μάζας Σώματος > 29kg/m2).  Οι γυναίκες αυτές χωρίστηκαν σε 3 γκρουπς: το πρώτο δεχόταν συμβουλές για τη διατροφή, το δεύτερο για την άσκηση και το τρίτο και για τη διατροφή και για την άσκηση. Επίσης είχαν λάβει την οδηγία να μην αυξήσουν το βάρος τους περισσότερο από 5 κιλά, που θεωρείται το κατώτατο όριο από το Διεθνές Ινστιτούτο Υγείας για ομαλή έκβαση της εγκυμοσύνης.

Διαβάστε περισσότερα για το ιδανικό βάρος κατά την εγκυμοσύνη εδώ.

Για να περάσουμε όμως στο δια ταύτα, νικητής στη μελέτη αναδείχθηκε όχι η διπλή συμβουλευτική για σωστή διατροφή και άσκηση όπως θα ήταν αναμενόμενο, αλλά οι κατευθυντήριες οδηγίες για μία ισορροπημένη διατροφή! Με άλλα λόγια οι γυναίκες οι οποίες παρακολούθησαν συμβουλευτικές συνεδρίες με θέμα  την ισορροπημένη διατροφή κατάφεραν να πάρουν λιγότερο βάρος κατά την εγκυμοσύνη, αλλά και να ελέγξουν καλύτερα το ζάχαρό τους.

Το παραπάνω αποτέλεσμα της μελέτης οδηγεί λοιπόν στο συμπέρασμα εάν μία γυναίκα με ΔΚ επισκεφθεί 3- 4 φορές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ένα διαιτολόγο, και ακολουθήσει τις συμβουλές του για μία ισορροπημένη διατροφή τότε η έκβαση θα είναι θετική. Επιπλέον, η φυσική δραστηριότητα δεν είναι λιγότερο σημαντική συχνά όμως μπορεί να «πελαγώσει» τις γυναίκες οι οποίες έτσι και αλλιώς βρίσκονται σε μία ευαίσθητη περίοδο της ζωής τους.

Εάν λοιπόν είστε έγκυος και έχετε διαγνωσθεί με ΔΚ μην απελπίζεστε και πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας. Ξεκινήστε με τις 7 συμβουλές που ακολουθούν σκεπτόμενες πάντα πως προστατεύεται τον εαυτό σας και το μωρό σας:

  1. Μην προσπαθήσετε να χάσετε βάρος εάν έχετε επιπλέον κιλά, αλλά κυμανθείτε μεταξύ 5 και 11 κιλών όπως συνιστούν και οι διεθνείς οδηγίες.
  2. Περιορίστε τους υδατάνθρακες όσο χρειάζεται, καταναλώστε δηλαδή περίπου 175 γραμμάρια ημερησίως ισοκατανεμημένα στα γεύματα της ημέρας.
 

Δείτε εδώ πως μοιάζουν 20 γραμμάρια υδατανθράκων.

  1. Δώστε έμφαση στις φυτικές ίνες που βρίσκονται στα φρούτα, τα λαχανικά και τα σιτηρά. Μην θεωρήσετε φυσικά πως και αυτά δεν έχουν θερμίδες.
  2. Δώστε έμφαση στις ποσότητες που καταναλώνετε, οι ανάγκες σας σε θερμίδες δεν αυξάνονται τόσο όσο νομίζετε!
  3. Μην καταναλώνετε υπερβολικές ποσότητες light προϊόντων, καθώς οι γλυκαντικές που περιέχουν δεν είναι γνωστό ποιά επίδραση μπορεί να έχουν στο έμβρυο.
  4. Περπατήστε 30 λεπτά μέσα στην ημέρα.
  5. Συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο για μία εξατομικευμένη προσέγγιση του διαιτολογίου σας.

 

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com

 

Πηγές:

1. David Simmons, Judith G.M. Jelsma, Sander Galjaard, Roland Devlieger, Andre van Assche, Goele Jans, Rosa Corcoy, Juan M. Adelantado, Fidelma Dunne, Gernot Desoye, Jürgen Harreiter, Alexandra Kautzky-Willer, Peter Damm, Elisabeth R. Mathiesen, Dorte M. Jensen, Lise Lotte Andersen, Annunziata Lapolla, Maria Dalfra, Alessandra Bertolotto, Ewa Wender-Ozegowska, Agnieszka Zawiejska, David Hill, Pablo Rebollo, Frank J. Snoek, and Mireille N.M. van Poppel Results From a European Multicenter Randomized Trial of Physical Activity and/or Healthy Eating to Reduce the Risk of Gestational Diabetes Mellitus: The DALI Lifestyle Pilot. Diabetes Care September 2015 38:1650-1656

2. AND. GDM: EXECUTIVE SUMMARY OF RECOMMENDATIONS (2008). Last accessed 29/08/2015.

https://www.andeal.org/topic.cfm?menu=3719&cat=3731