ΕΕΜΥΥ: Να επαναπροκηρυχθούν οι 111 θέσεις διοικητών και αναπληρωτών διοικητών για τα νοσοκομεία του ΕΣΥ

28-11-2019

Του Βασίλη Βενιζέλου

 

Σε έκτακτη συνεδρίασή του το Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Management Υπηρεσιών Υγείας (ΕΕΜΥΥ) εξέτασε το θέμα που δημιουργήθηκε με την ανακοίνωση των νέων Διοικητών και Αναπλ. Διοικητών νοσοκομείων. Στη σχετική ανακοίνωσή της η ΕΕΜΥΥ αναφέρει τα εξής:

“Είναι λυπηρή και απογοητευτική η διαπίστωση ότι η διαδικασία επιλογής ακολούθησε την πεπατημένη, χωρίς να συμβάλει στον εμπλουτισμό του ΕΣΥ με τεχνογνωσία επιστημονικής διοίκησης, όπως είχε εξαγγείλει ο κ. Πρωθυπουργός. Οι αψιμαχίες των κομμάτων, με συγκριτική αναφορά στο μέγεθος των συναφών και διαχρονικών αμαρτημάτων τους, απλά συσκοτίζει το μεγάλο ερώτημα:

Πρέπει τα νοσοκομεία να είναι κρατικές υπηρεσίες που κηδεμονεύονται και ετεροκαθορίζονται από το εκάστοτε υπουργικό γραφείο και την κομματική νομενκλατούρα ή δημόσιοι οργανισμοί αποτελεσματικής και αυτόνομης λειτουργίας υπό την καθοδήγηση εξειδικευμένων επαγγελματιών;

Είναι επιθυμητός ή όχι ο πραγματικός εκσυγχρονισμός του ΕΣΥ; Από τις πολιτικές και άσχετες επαγγελματικές ιδιότητες των περισσότερων υπό διορισμό Διοικητών είναι πασιφανές ότι διατηρήθηκε αλώβητο το παλαιοκομματικό μοντέλο.

Αδυνατούμε να δεχτούμε ότι η Επιτροπή επιλογής αξιολόγησε ως «αρίστους» ή έστω καταλληλότερους, μεταξύ των 1.650 υποψηφίων, τους συγκεκριμένους 111 νέους διοικητές και αναπληρωτές διοικητές. Γνωρίζουμε ότι, υπήρχαν υποψήφιοι με πολλαπλάσια ειδικά προσόντα και σημαντική επαγγελματική εμπειρία στο υγειονομικό σύστημα.

Χωρίς αναφορά σε προσωπικές περιπτώσεις που προκάλεσαν (ή θα προκαλέσουν σύντομα) δηκτικά και χιουμοριστικά σχόλια της κοινής γνώμης, οφείλουμε να διευκρινίσουμε τα εξής:

(α) Το αξιόλογο, στρατιωτικό μοντέλο management δεν ανταποκρίνεται , κατ’ αρχάς, στις ιδιαιτερότητες και στην πολυ-επαγγελματική συγκρότηση του ΕΣΥ. Θα μπορούσαν να είναι επιλέξιμοι μόνο πρώην διοικητές στρατιωτικών νοσοκομείων ή άλλοι αξιωματικοί ε.α. με αποδεδειγμένη εξειδίκευση στο health/hospital management, αν υπάρχουν.

(β) Η διεθνώς ισχύουσα θεωρία της ενεργού γήρανσης δεν συμβιβάζεται με το γενικευμένο αποκλεισμό από θέσεις ευθύνης όλων των στελεχών τρίτης ηλικίας (άνω των 65 ετών), που είναι

φορείς χρήσιμης εμπειρίας και γνώσης και επιθυμούν να τις μεταλαμπαδεύσουν στους νεότερους. Προφανώς, η προσέγγιση είναι διαφορετική για άτομα χωρίς σχετικά προσόντα και τέταρτης ηλικίας (άνω των 75 ετών).

(γ) Η υπογραφή συμβολαίων αποτελεσματικότητας των Διοικητών εφαρμόσθηκε ήδη το 2001, αλλά χωρίς συνέχεια μετά το 2004, με ευθύνη όλων των κυβερνώντων κατά την τελευταία 15ετία. Η «ρήτρα αποδοτικότητας» διάρκειας τριών(3) μηνών, που ανακοινώθηκε, αποτελεί ατυχή έμπνευση. Ιδιαίτερα οι πολλές δεκάδες «εξωτικοί» (ως προς το υγειονομικό σύστημα και το επάγγελμά τους) διοικητές είναι αδύνατο να εξοικειωθούν με το εργασιακό πνεύμα και τις συνθήκες της νοσοκομειακής λειτουργίας ή να πληροφορηθούν τι σημαίνει VBHC, ΜΕΘ, ΜΑΦ, ΜΤΝ, DRGs, ICD, BI (ή έστω… σκοραμίδα!), πόσο μάλλον ν΄ ανταποκριθούν σε δείκτες PROs, PREMs και KPIs, με ασαφείς προσδιορισμούς του μέτρου αποτελεσματικότητας (αύξηση, μείωση).

Τέλος, εκτιμούμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να επανεκτιμήσει την κατάσταση και να πάρει μια δύσκολη απόφαση, είτε αναστέλλοντας τους διορισμούς, είτε προσφέροντας θητεία μόνο έξι(6) μηνών, σε όσους το αποδεχθούν. Σκοπός της πρότασης είναι η επαναπροκήρυξη των θέσεων για την επιλογή κατάλληλων στελεχών, με άλλο νομικό καθεστώς, όπως αυτό που έχει προταθεί παλαιότερα από την ΕΕΜΥΥ και διασφαλίζει επιλογή μεταξύ εχόντων τα προσόντα για το κρίσιμο καθήκον διοίκησης οργανισμών με τεράστιους προϋπολογισμούς και αντικείμενο υψηλής κοινωνικής ευαισθησίας”.