Έρευνα: οι… ενημερωτικές συνήθειες των Ελλήνων – Ποιες ηλικίες αναζητούν πληροφορίες για την πανδημία, την ψυχική υγεία και ευεξία

22-06-2022

Ο κορωνοϊός εξακολουθεί να απασχολεί τους Έλληνες οι οποίοι σε σημαντικό ποσοστό αναζητούν πληροφορίες από το διαδίκτυο. Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότεροι από τους μισούς χρήστες του διαδικτύου ηλικίας άνω των 35 ετών (ποστοστό 56%)  ενδιαφέρονται για ειδήσεις σχετικά με την πανδημία. Το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται στο 41% για τις ηλικίες κάτων των 35 ετών.

Οι νεότεροι/ες σε ηλικία δείχνουν χαμηλότερο ενδιαφέρον για τα περισσότερα είδη ειδήσεων. Για παράδειγμα, μόλις το 36% των νέων κάτω των 35 ενδιαφέρεται και το 41% στους άνω των 35 ενδιαφέρονται για θέματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία και ευεξία. Τα ποσοστά συρρικνώνονται και στις δύο ηλικιακές κατηγορίες και διαμορφώνονται λίγο πάνω από 30% σε γενικότερες ειδήσεις lifestyle.

Πηγές ενημέρωσης

Οι ηλικίας κάτω των 35 επιλέγουν διαδικτυακές πηγές (74%) σε μεγαλύτερο βαθμό από τους ερωτηθέντες άνω των 35 (64%). Την “τηλεόραση” επιλέγει ως κύρια πηγή ενημέρωσης το 30% των άνω των 35 και μόλις το 18% των κάτω των 35, ενώ πολύ μικρά ποσοστά επιλέγουν το ραδιόφωνο και τον Τύπο ως την κύρια πηγή ενημέρωσής τους, ανεξαρτήτως ηλικίας.

Τρόπος… αναζήτησης

Οι ερωτηθέντες μεγαλύτερης ηλικίας είναι πιο πιθανό να βρίσκουν ειδήσεις στο διαδίκτυο πηγαίνοντας απευθείας στις ενημερωτικές ιστοσελίδες. Το 24% των άνω των 35 βρίσκει ειδήσεις κυρίως πηγαίνοντας απευθείας στις ενημερωτικές ιστοσελίδες, ενώ μόλις το 13% των νεότερων βρίσκει ειδήσεις με αυτό τον τρόπο. Οι νεότεροι χρήστες του διαδικτύου προτιμούν είτε να “τους βρίσκουν” οι ειδήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (34%, έναντι 25% για τους άνω των 35), είτε να ψάχνουν για θέματα της επικαιρότητας σε μηχανές αναζήτησης (34% έναντι 26% αντίστοιχα).

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Δεδομένης της κεντρικής θέσης που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ενημέρωση στην Ελλάδα, είναι ενδιαφέρον να δούμε ποιες πλατφόρμες χρησιμοποιούν οι χρήστες/τριες διαφορετικής ηλικίας. Ενώ το Facebook παραμένει η κύρια πλατφόρμα για ανάγνωση και σχολιασμό ειδήσεων και στις δύο ηλικιακές ομάδες, το ένα τρίτο (34%) των νεότερων σε ηλικία προτιμά να ενημερώνεται στο Instagram (έναντι του 18% ανάμεσα στους άνω των 35). Από την άλλη οι μεγαλύτεροι/ες σε ηλικία προτιμούν να ανταλλάσσουν συνδέσμους ειδήσεων ή να συζητούν την επικαιρότητα μέσω ανταλλαγής μηνυμάτων στο Viber.

Η έρευνα

Τα βασικά ευρήματα του Digital News Report του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που αφορούν στην Ελλάδα για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά δημοσιεύει η διαΝΕΟσις. Τα στοιχεία βασίζονται σε μια μεγάλη διαδικτυακή δημοσκόπηση δείγματος μεγαλύτερου των 2.000 ατόμων ανά χώρα.

Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο (στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 78%) και όχι αντιπροσωπευτικό του συνολικού πληθυσμού. Στην Ελλάδα το δείγμα φέτος ήταν 2.004 άτομα.

H δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε από τα τέλη του Ιανουαρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του 2022. Κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου στην επικαιρότητα βρισκόταν η επικράτηση της μετάλλαξης Όμικρον.