Φρούτα και λαχανικά: Ο «προστάτης» του προστάτη στους άνδρες

10-12-2016

Πρόκειται για τον πιο «δημοφιλή» τύπο καρκίνου στους άνδρες στις ανεπτυγμένες κοινωνίες, και πάρα τη δυνατότητα έγκαιρης διάγνωσης συνεχίζει και αποτελεί τον τρίτο πιο θανατηφόρο καρκίνο στο ανδρικό φύλλο. Η διατροφή, και πιο συγκεκριμένα ορισμένα συστατικά αυτής, έχουν αναδειχθεί σε μία από τις πλέον δημοφιλείς εναλλακτικές μορφές προσέγγισης της πάθησης. Παρότι τα διατροφικά συστατικά εμφανίζουν πολύ μεγαλύτερη εφαρμογή στην πρόληψη μίας νόσου, ένας μεγάλος αριθμός ασθενών με ιστορικό καρκίνου του προστάτη στρέφονται σε φυτικά θρεπτικά συστατικά όπως το λυκοπένιο και το σελήνιο συνδυαστικά με τη ενδεικνυόμενη θεραπεία.

Η σύγχρονη επιστήμη το αποδεικνύει

Μία πρόσφατη Ιταλική μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Molecular nutrition & food research εξέτασε πως η ημερήσια κατανάλωση φρούτων και λαχανικών επηρεάζει το προσδόκιμο ζωής σε άνδρες ασθενείς με καρκίνο του προστάτη. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά καθώς η κατανάλωση μόλις μίας μερίδας (150 γραμμάρια) φρούτων ή λαχανικών βελτιώνει σημαντικά τις πιθανότητες επιβίωσης σε βάθος 15 ετών.

Η «υπέροχη» δράση των φρούτων και των λαχανικών

Μέχρι σήμερα θα έχετε σίγουρα ακούσει πως τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Ποιά είναι όμως αυτά; Εκτός από τις φυτικές ίνες, τις βιταμίνες και τα λοιπά ιχνοστοιχεία, μία οικογένεια θρεπτικών ουσιών με το όνομα «φυτοθρεπτικά» φαίνεται πως κάνουν τη διαφορά. Οι ουσίες που περιέχονται στη ντομάτα, στο μπρόκολο, στο κουνουπίδι, στο λάχανο, στο τσάι και στους ξηρούς καρπούς αποτρέπουν το οξειδωτικό στρες. Το τελευταίο μεταφράζεται με απλά λόγια στην πρόωρη καταστροφή των κυττάρων. Το φαινόμενο της οξείδωσης στο ανθρώπινο σώμα εντείνουν ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η διατροφή, το αλκοόλ, το κάπνισμα, το αλκοόλ και άλλα πολλά. Αποτέλεσμα αυτού είναι ο καρκίνος και άλλες παθήσεις. Συνοψίζοντας, τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση που βάζουν τις βάσεις για την εξουδετέρωση των παρενεργειών που προκαλούν απλές καθημερινές συνήθειες.

  • Ντομάτα: Περιέχει λυκοπένιο, το οποίο μειώνει το κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη ακόμη και κατά 30%.
  • Σταυρανθή λαχανικά: Το μπρόκολο, το λάχανο, το κουνουπίδι και τα λαχανάκια Βρυξελλών φαίνεται πως «εξουδετερώνουν» τις καρκινογόνες ενώσεις, με τον τρόπο που περιγράφηκε και προηγουμένως.
  • Σόγια: Μία ομάδα ουσιών με το όνομα ισοφλαβόνες έχει διαφανεί πως περιορίζει τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων στον προστάτη.
  • Πράσινο τσάι: Πλούσιο σε κατεχίνες, και πιθανά ένας από τους λόγους χαμηλών επιπέδων καρκίνου του προστάτη στις Ασιατικές χώρες.

 

Όπως η εμφάνιση κάθε μορφής καρκίνου οφείλεται στην σύμπτωση πολλών παραγόντων κινδύνου, έτσι και η πρόληψη ή αντιμετώπιση της νόσου δεν στηρίζεται αποκλειστικά σε ένα συστατικό ή μία διατροφική συνήθεια. Ο συνδυασμός μίας ισορροπημένης διατροφής, φυσικής δραστηριότητας και αποχής από καταχρήσεις όπως το κάπνισμα αποτελούν την πολυτιμότερη συμβουλή. 

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com

Βιβλιογραφία:

1. Taborelli M, Polesel J, Parpinel M, Stocco C, Birri S, Serraino D, Zucchetto A. Fruit and vegetables consumption is directly associated to survival after prostate cancer. Mol Nutr Food Res. 2016 Nov 2.

2. National Cancer Institute. Prostate Cancer, Nutrition, and Dietary Supplements (PDQ®)–Health Professional Version. Accessed 7/12/2016.

https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/hp/prostate-supplements-pdq