Μετά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού σχετικά με τις προσλήψεις, που συμφωνούμε αν υπάρχει δυνατότητα κι η κατανομή τους έχει γίνει με βάση τις ανάγκες του πληθυσμού, (ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια, την επείγουσα και την εντατική περίθαλψη) και όχι συντεχνιακά, αυτή η παρέμβαση μας αφορά το μέγιστο θέμα (δημόσιας) χρηματοδότησης του συστήματος υγείας, με προφανή έμφαση στον ΕΟΠΥΥ, για να ευοδωθεί ο στόχος της πρόσβασης πρακτικά κι όχι θεωρητικά. Κοινές διαπιστώσεις όλων αποτελούν:
- η ασφάλιση υγείας στη χώρα μας ποτέ δεν είχε τα χαρακτηριστικά που έχει στη κεντρική Ευρώπη (αυτάρκης χρηματοδότηση με βάση τις εισφορές εργαζομένων-εργοδοτών-κράτους, διαπραγματευτική δύναμη διαμόρφωσης τιμής και ποιότητας μέσω συμβάσεων με όλους τους παρόχους υγείας, κ.λπ.), γι αυτό το σύστημα υγείας μας βασίζονταν περίπου 30% στη χρηματοδότηση των 30 και πλέον ταμείων, 30% στη φορολογία μέσω κρατικών επιχορηγήσεων (κυρίως προς το ΕΣΥ) και 40% στις ιδιωτικές πληρωμές,
- το 2012-3 ξεκίνησε ο ΕΟΠΥΥ, ως η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στη χρηματοδότηση της υγείας από την αρχή του ΕΣΥ, με κάποιες αδυναμίες στο σχεδιασμό και τη διοίκηση (ο ανάλογος ΑΟΚ στη Γερμανία χρειάσθηκε 3 έτη για να λειτουργήσει, όπως ανάλογα και σε άλλες χώρες, π.χ. CNAM-Γαλλία), καθώς και στη ρευστότητα (που πάλι αμφισβητείται), απόρροια μη πλήρους και έγκαιρης καταβολής όλων των εισφορών εργαζομένων-εργοδοτών (πλησίον των 4 δις. ευρώ), ανάλογης εισφοράς του κράτους (πλησίον του 1 δις. ευρώ), ενώ αναζητούνται οι κρατικές επιχορηγήσεις για το ΕΣΥ (πλησίον των 4,5 δις. ευρώ) και για τους ανασφάλιστους-απόρους-κ.ά. (0,5 δις. ευρώ),
Άποψή μας ήταν και είναι ότι ο ΕΟΠΥΥ χρειάζεται πολιτική στήριξη και σχετική αυτονόμηση στη διοίκηση, στης οποίας το πολιτικό σκέλος (ΔΣ) συμμετέχουν κοινωνικοί-ασφαλιστικοί φορείς, ενώ στο διοικητικό-οικονομικό σκέλος (Διοίκηση):
- ο ΕΟΠΥΥ χρειάζεται Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο (εφόσον έχει αποφασισθεί η αλλαγή των υπαρχόντων), κατόπιν δημόσιας προκήρυξης, με βάση και το Ν. 3918/11, αφού μιλάμε για έναν από τους μεγαλύτερους δημόσιους οργανισμούς, που συνδυάζει ασφάλιση / χρηματοδότηση και παροχή / διαχείριση (υγείας), ενώ οι γενικοί του διευθυντές και οι διευθυντές των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών πρέπει να επιλέγονται από τους ανωτέρω και να δύνανται να υποστηρίξουν το εγχείρημα [μετά μπορούν να εξετασθούν διάφορες (υπο)επιτροπές διαπραγμάτευσης (κ.λπ.), αν και όταν χρειάζονται στον οργανισμό, κι όχι φυσικά μόνο στη κάθε πολιτική ηγεσία],
- αυτό πρέπει άμεσα να συνοδευθεί με τη συγκέντρωση της δημόσιας χρηματοδότησης για την υγεία στον ΕΟΠΥΥ (όλων των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων και απόρων-ανέργων), μιας και σήμερα ο συνδυασμός ανεργίας και φτώχειας στο 1/4 του πληθυσμού απαιτεί νέες πολιτικές, που θα συγκεντρώνουν κρατική χρηματοδότηση, κοινωνική ασφάλιση και άλλους πόρους μαζί στον ΕΟΠΥΥ, με στόχο το έως 6% δημόσιας χρηματοδότησης να συγκεντρώνεται εκεί (άνω των 10 δις. ευρώ). Στόχος είναι να μοιράζεται κατόπιν συμβάσεων με τα νοσοκομεία του ΕΣΥ και τα ΠΕΔΥ (μέσω ΔΥΠε), τους αναγκαίους και καλύτερους (όχι όλους) ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας και τη φαρμακευτική βιομηχανία, με βάση μέτρα που πρέπει να συνεχισθούν επεκτεινόμενα (ηλεκτρον. συνταγογράφηση, κάρτα υγείας, κ.ά.).
Τα μέλη κι οι φίλοι της Πρωτοβουλίας, που γνωρίζουν τα ανωτέρω (όπως και των προηγούμενων δυο ανακοινώσεων), διατίθενται να συνεισφέρουν στο διάλογο αυτό, με στόχο οι πολιτικές εξαγγελίες να βασισθούν σε ολοκληρωμένες πολιτικές, μετά και την πιθανά επερχόμενη έγκριση του προγράμματος (γέφυρα), που εκτιμούμε ότι θα περιλαμβάνει πολλά από τα ανωτέρω (όπως και ανάλογα της 1ης-2ης παρέμβασής μας), τα οποία ξεκίνησαν 2010-12 και αδίκως ή/και σκοπίμως δεν αναφέρονται τώρα.