Ιάσων Φωτήλας στο healthview.gr: Η Ν.Δ. θα εξορθολογίσει το clawback και θα ενισχύσει την υφιστάμενη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας

02-04-2019

Στον εξορθολογισμό του δυσθεώρητου clawback εις βάρος της φαρμακοβιομηχανίας – και όχι στην κατάργηση του μέτρου – και στην ενδυνάμωση των υφισταμένων δομών της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας της χώρας μας αναφέρεται κυριαρχικά μεταξύ άλλων, την Τρίτη 2 Απριλίου, ο βουλευτής Αχαϊας και αναπληρωτής τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ. Ιάσων Φωτήλας, στη συνέντευξή του, την οποία παραχωρεί στο healthview.gr.

Είναι πολύ ενδιαφέρον, μάλιστα, το γεγονός ότι ο Ιάσων Φωτήλας αποφεύγει να κάνει λόγο για κατάργηση των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ) της χώρας μας από μία ενδεχόμενη νέα κυβέρνηση της Ν.Δ.

 

Συνέντευξη στον ΒΑΣΙΛΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟ

 

  • Κύριε Φωτήλα, έχετε τον φόβο ότι μπορεί να επέλθει κάποια αρνητική ενδιάμεση αξιολόγηση για τις Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) εκ μέρους της Κομισιόν, η οποία να θέσει εν αμφιβόλω τη συνέχιση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του ελληνικού προγράμματος για την ανάπτυξη της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας;

κ. Βενιζέλο, το σχέδιο της πολυδιαφημισμένης μεταρρύθμισης για την ΠΦΥ που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πριν από ενάμισι περίπου χρόνο και υποσχόταν 239 Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) και 1.195 ιατρούς που θα τις στελεχώνουν ούτε κατά το ήμισυ δεν έχει επιτευχθεί! Γιατί μπορεί να λέει ο κ. Ξανθός ότι έχει ανοίξει 113 ΤΟΜΥ, αλλά οι περισσότερες είναι υποστελεχωμένες. Και υπάρχουν και πολύ λιγότεροι (620) από 2.829 συμβεβλημένους ιδιώτες οικογενειακούς ιατρούς του ΕΟΠΥΥ που το σχέδιο του Υπουργείου Υγείας προέβλεπε να βοηθούν στο θεσμό του οικογενειακού ιατρού.

Οι συνέπειες είναι δραματικές: οι ασθενείς, δηλαδή, που επιδιώκουν ένα ραντεβού για εξέταση ή συνταγογράφηση των φαρμάκων τους αποδίδονται πραγματικά σε ένα εξευτελιστικό σαφάρι εύρεσής του. Και πέραν της απαράδεκτης αναλογίας ιατρών προς ασθενείς είναι απαράδεκτος και ο τρόπος υλοποίησης γενικότερα της ΠΦΥ. Διοχετεύτηκαν δηλαδή ευρωπαϊκά κονδύλια με λανθασμένο σχεδιασμό για τη δημιουργία κρατικίστικων δομών (ΤΟ.Μ.Υ) με προβληματική αναλογία ιατρού προς ασθενή. Αφού σήμερα αντιστοιχεί ένας (1) ιατρός για περίπου 12.000 ασθενείς αντί όπως θα έπρεπε να είναι ένας (1) προς 2.250 που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ψηφίσει.

Αυτό εκτός της συνέπειας στην υγεία των ασθενών θα έχει και συνέπεια στη μη λειτουργικότητα του συγκεκριμένου σχεδίου γιατί μπορεί να οδηγήσει στην απένταξη του προγράμματος από την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε λίγους μήνες όταν προφανώς βέβαια ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα είναι στην εξουσία.

 

  • Θα καταργήσει τον θεσμό των ΤΟΜΥ μία ενδεχόμενη νέα κυβέρνηση της Ν.Δ.; Θα μείνουν στο δρόμο οι προσληφθέντες γιατροί, νοσηλευτές κ.ά., οι οποίοι στελεχώνουν τις 120 ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα;

Είμαστε αντίθετοι στις ΤΟΜΥ. Όχι από κάποια εμμονή, αλλά λόγω κακού σχεδιασμού από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ – που προτίμησαν να δημιουργήσουν νέες κρατικές δομές αντί να στελεχώσουν τις ήδη υπάρχουσες. Αυτόν τον κακό σχεδιασμό αντιλήφθηκαν και οι ιατροί που στην πλειοψηφία τους αρνήθηκαν να συμμετάσχουν σε αυτόν. Φυσικά δε δόθηκαν και τα απαραίτητα κίνητρα σε αυτούς. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι πολίτες ακόμη και να ήθελαν να τις αξιοποιήσουν είναι αδύνατον λόγω της υποστελέχωσής τους. Και τι κάνουν όταν πρέπει να αντιμετωπίσουν ένα σοβαρό ζήτημα υγείας; Είτε καταφεύγουν στα νοσοκομεία, τα οποία σιγά σιγά βουλιάζουν – ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας – από την υπερπληθώρα περιστατικών είτε στο μη συμβεβλημένο ιδιώτη ιατρό που τον πληρώνουν από την τσέπη τους.

Η κατασπατάληση πολύτιμων οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων θα σταματήσει επί Νέας Δημοκρατίας. Οι εργαζόμενοι στις δομές αυτές θα απεγκλωβιστούν από τον ασφυκτικό κομματικό εναγκαλισμό του ΣΥΡΙΖΑ. Στόχος μας είναι η ενδυνάμωση των υπαρχουσών δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Αστικά Κέντρα Υγείας), που έχουν αφεθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να αργοσβήνουν ενώ υπάρχουν τα κτίρια και το προσωπικό.

 

  • Έχετε την αίσθηση ότι κάτι γίνεται στο χώρο της Ψυχικής Υγείας ή η ψυχιατρική μεταρρύθμιση και η αποασυλοποίηση των ψυχικώς πασχόντων έχουν βαλτώσει απολύτως στη χώρα μας;

Είναι γεγονός ότι η ψυχιατρική μεταρρύθμιση έχει βαλτώσει. Από το 2015 που ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ την διακυβέρνηση της χώρας ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση αυτή.

Δεν υπάρχει μάλιστα ούτε καν αξιολόγηση από την κυβέρνηση για τη μέχρι τώρα πορεία υλοποίησης του σχετικού προγράμματος που θα βοηθήσει να δούμε τι πήγε καλά και τι πήγε όχι.

  • Στο πρόγραμμά της η Ν.Δ. δεν μας εξηγεί με ποιον τρόπο θα προχωρήσει στην ψυχιατρική μεταρρύθμιση, τι θα κάνει με τα ψυχιατρικά άσυλα, με τις αμφιλεγόμενες ΜΚΟ της Ψυχικής Υγείας. Δεν έχει καταλήξει ακόμη η Ν.Δ. στον τρόπο με τον οποίον θα πολιτευθεί σε αυτό τον τομέα;

Στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας που παρουσιάσαμε στις 23 Φεβρουαρίου στην Αθήνα και το Σάββατο 30 Μαρτίου στην εκλογική μου περιφέρεια στην Αχαΐα, υπάρχει δέσμη μέτρων που αφορά στην ψυχική υγεία. Υποστηρίζουμε τη στήριξη των ασθενών και των οικείων τους:

– Με ένταξη σε ένα ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας, τόσο των δημοσίων όσο και καταλλήλων ιδιωτικών δομών φροντίδας αυτών των ασθενών.

– Με λειτουργία των δομών κοινοτικής φροντίδας (του δημόσιου τομέα και των ΝΠΙΔ) με αυστηρά ποιοτικά κριτήρια, διαφανή χρηματοδότηση και δημόσια λογοδοσία.

– Με δημιουργία δικτύων, σε τοπικό επίπεδο, για την άμεση διασύνδεση των υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας με τις υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Υγείας και με τους εξειδικευμένους επαγγελματίες ψυχικής υγείας.

– Με έγκαιρη διάγνωση, και στήριξη των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς, με την ανάπτυξη και στελέχωση των ιατροπαιδαγωγικών υπηρεσιών. Δυστυχώς σήμερα τέτοιες δομές είναι ελάχιστες ή ανύπαρκτες στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας. Και τέλος θα δώσουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη νέων εξειδικευμένων δομών Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου (πχ. παιδιά με νοητική στέρηση και παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές).

 

  • Δεν είδαμε, επίσης, στο πρόγραμμα της Ν.Δ. για την Υγεία κάποια εμβληματική μεταρρύθμιση στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ). Θεωρείτε ότι ο Οργανισμός προχωρά καλά και δεν απαιτείται κάποια διαρθρωτική ή άλλη παρέμβαση;

κ. Βενιζέλο, θέλω να σας ευχαριστήσω για την ερώτηση, γιατί μου δίνετε την αφορμή να μιλήσω και για θέματα που ίσως και με ευθύνη μας δεν έχουν γίνει ευρύτερα γνωστά. Στο πρόγραμμά μας δηλαδή για την υγεία έχουμε ειδικό κεφάλαιο για τις διοικητικές αλλαγές που προτείνουμε στους φορείς της Υγείας, από το Υπουργείο Υγείας αυτό καθεαυτό μέχρι τον ΕΟΠΥΥ. Ειδικά για τον ΕΟΠΥΥ, πρόθεσή μας είναι να τον μετατρέψουμε σε ένα σύγχρονο Ασφαλιστικό Οργανισμό όχι ασφυκτικά κομματικά ελεγχόμενο όπως τον έχει μετατρέψει η κυβέρνηση με διάφορες τροπολογίες της. Στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του θέλουμε να επικαιροποιήσουμε τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ). Να λειτουργήσει επίσης υπηρεσία επιστημονικών θεμάτων, στελεχωμένη με εξειδικευμένο προσωπικό, που θα παρακολουθεί και θα προτείνει βελτιώσεις στην κλινική και συνταγογραφική συμπεριφορά των συμβεβλημένων παρόχων με τον ΕΟΠΥΥ.

Να προωθείται επίσης η ανάπτυξη συμπληρωματικών ή/ και πρόσθετων προγραμμάτων ασφάλισης υγείας. Και να ληφθούν διαρθρωτικά μέτρα προκειμένου να συγκρατηθεί η δαπάνη και να ελαχιστοποιηθεί το clawback για όλους τους παρόχους. Αυτό βέβαια προϋποθέτει την εκπόνηση δυναμικού χάρτη υγειονομικών αναγκών την οποία άμεσα θα προωθήσουμε.

 

  • Τέλος, κύριε Φωτήλα, η Ν.Δ. διαθέτει κάποια εναλλακτική άμεσης και επείγουσας εφαρμογής, η οποία θα μπορούσε να αντικαταστήσει το δυσθεώρητο clawback, το οποίο καταβάλλουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις προς το Δημόσιο;

Είναι ένα τεράστιο θέμα αυτό που θίγετε. Εμείς υποστηρίζουμε καταρχάς ότι χρειαζόμαστε μία ανταγωνιστική και εξωστρεφή βιομηχανία φαρμάκου και τεχνολογίας υγείας στη χώρα μας. Μέτρα στην κατεύθυνση του εξορθολογισμό του όντως δυσθεώρητου clawback είναι ο επιμερισμός του κλειστού προϋπολογισμού της φαρμακευτικής δαπάνης σε υποπροϋπολογισμούς αλλά και η συσχέτιση του clawback ειδικά των δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων (όπως κλινικές δοκιμές και νέες φαρμακοτεχνικές μορφές). Πρέπει γενικότερα να δούμε τις σχέσεις φαρμακοβιομηχανιών και κράτους κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η σταθερότητα στην αγορά και ταυτόχρονα θα επιτρέπει τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό των εταιρειών με τη σύναψη για παράδειγμα μίας πενταετούς συμφωνίας.