Η προσωρινή απώλεια ακοής που προκαλείται από επαναλαμβανόμενες ωτίτιδες, μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη και την επεξεργασία του ήχου χρόνια αργότερα, σημειώνουν οι ερευνητές.

Ωτίτιδα στα παιδιά

«Οι λοιμώξεις των αυτιών είναι τόσο συχνές που θεωρούμε ότι δεν έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Πρέπει όμως να παίρνουμε όλες τις ωτίτιδες στα σοβαρά». Αυτό δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Susan Nittrouer… καθηγήτρια επιστημών λόγου, ομιλίας και ακοής στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα.

Η Nittrouer και οι συνεργάτες της παρακολούθησαν την ανάπτυξη 117 παιδιών ηλικίας 5 έως 10 ετών.

Διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που υπέστησαν αρκετές ωτίτιδες πριν από την ηλικία των 3 ετών, είχαν την τάση να έχουν φτωχότερο λεξιλόγιο και δυσκολεύονταν να συνδυάσουν ομόηχες λέξεις.

Όσα ήταν επιρρεπή σε ωτίτιδες, είχαν επίσης δυσκολία να εντοπίσουν αλλαγές στους ήχους, ένδειξη προβλημάτων στα κέντρα ακουστικής επεξεργασίας του εγκεφάλου τους.

Οι ωτίτιδες δυσχεραίνουν την ακοή επειδή συσσωρεύεται υγρό πίσω από το τύμπανο, σημείωσε η Nittrouer. Η συσσώρευση υγρού μπορεί να επηρεάσει την ακοή ακόμη και αν μια ωτίτιδα δεν είναι επώδυνη.

Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς, οι γιατροί και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στα παιδιά που είναι επιρρεπή σε ωτίτιδες. Ακόμη και αν δεν φαίνεται να έχουν κάποιο πρόβλημα.

Η έγκαιρη αντιμετώπιση των λοιμώξεων του αυτιού μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της συσσώρευσης υγρού, δήλωσε η Nittrouer. Τα παιδιά με χρόνιες λοιμώξεις των αυτιών μπορούν επίσης να αντιμετωπιστούν με προσωρινά σωληνάκια που βοηθούν στην αποστράγγιση του υγρού.

Τι προτείνουν οι ειδικοί

Αυτά τα παιδιά θα πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούνται για πιθανές αναπτυξιακές καθυστερήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής τους διαδρομής. Ορισμένα γλωσσικά ελλείμματα μπορεί να αποκαλυφθούν μόνο σε μεταγενέστερες τάξεις.

«Καθώς τα παιδιά πηγαίνουν σε μεγαλύτερες τάξεις, η γλώσσα που καλούνται να χρησιμοποιήσουν γίνεται όλο και πιο σύνθετη», δήλωσε η Nittrouer.

Η ομάδα της χρησιμοποίησε τρία τεστ. Με αυτά αξιολόγησε τις γλωσσικές και ακουστικές ικανότητες των παιδιών.

Σε ένα τεστ, τα παιδιά έπρεπε να αναγνωρίσουν ποιος από τους τρεις χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων ακουγόταν διαφορετικά από τους άλλους δύο.

Τα παιδιά κλήθηκαν επίσης να περιγράψουν εικόνες και να αντιστοιχίσουν λέξεις με βάση το αν άρχιζαν ή τελείωναν με τον ίδιο ήχο.

Οι ερευνητές σκοπεύουν να συνεχίσουν την έρευνά τους. Θα εστιάσουν σε παιδιά που κινδυνεύουν να παρουσιάσουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη της ακοής λόγω άλλων αιτίων. Για παράδειγμα η πρόωρη γέννηση.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology.