Πανελλαδικές εξετάσεις: O χρυσός κανόνας για τη ψυχολογική “επιβίωση” μαθητών και γονιών

05-06-2019

Λίγες ημέρες πριν την έναρξη των πανελλήνιων εξετάσεων και το άγχος έχει «χτυπήσει» κόκκινο τόσο στους υποψηφίους όσο και σε όλη την οικογένεια. Μάλιστα, οι μετρήσεις άγχους δείχνουν πως οι έφηβοι είναι διπλάσια αγχωμένοι από τους ενήλικες! Άρα, όπου εντοπίζουμε αγχώδη γονέα, πρέπει να ξέρουμε ότι το παιδί του βρίσκεται πιθανόν σε διπλάσια ποσοστά άγχους σε σχέση με τον γονέα του. Κι ας μην του «φαίνεται».

Όπως αναφέρει ο κ. Γιώργος Παπαγεωργίου, Bsc (Psychology) University of London, MSc (Health Psychology) University of Central Lancashire, μέλος της Διεθνούς Ένωσης Σχεσιακής Ψυχανάλυσης (IARPP) – ΗΠΑ, διευθυντής και επόπτης επιστημονικού προσωπικού στην ΨΥΧΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ, «πράγματι, το παιδί δεν το δείχνει, καθώς δεν είναι ακόμη εκπαιδευμένο από τη ζωή να εξωτερικεύει το άγχος του».

Εάν λοιπόν, ο υποψήφιος των πανελληνίων εξετάσεων στον γονέα φαίνεται ήρεμος έως και αδιάφορος, τότε ο γονέας είναι πιθανότερο να εκτιμά λάθος το επίπεδο άγχους του παιδιού του και να το αδικεί. σημειώνει ο ειδικός.

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι -κατά κανόνα- η πρώτη επαφή στη ζωή των περισσότερων παιδιών με ένα ζήτημα μεγάλου άγχους. Ένα άλλο στοιχείο που μας δείχνει η στατιστική των μετρήσεων σε όσους έχουν πάθει μία σοβαρή διαταραχή άγχους είναι, αναφέρει ο κ. Παπαγεωργίου, ότι: οι περισσότεροι από τους μισούς (συγκεκριμένα, το 62%) θα την ξαναπάθουν στη ζωή τους. «Κι είναι επίσης ωφέλιμο να γνωρίζουμε, πως το ακραίο άγχος, ως η Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή, συχνά δεν έρχεται μόνη της: Τα τρία τέταρτα (3/4) των όσων έχουν διαγνωστεί με άγχος έχουν επίσης τα κριτήρια για να διαγνωστούν ΚΑΙ με κάτι άλλο, (φοβίες, κατάθλιψη,κλπ)».

Άγχος εξετάσεων: Ποια είναι τα συμπτώματα;

Αν είστε σε θέση να αναγνωρίζετε τα συμπτώματα του άγχους στο παιδί σας, θα μπορούσατε ενδεχομένως να το βοηθήσετε πιο αποτελεσματικά στη διαχείρισή τους.

Αυτό είναι απαραίτητο, καθώς εάν το άγχος γίνει ανεξέλεγκτο, μπορεί να οδηγήσει τελικά σε κάποια ενδεχομένως σοβαρά προβλήματα υγείας.

Κοινές επιπτώσεις του στρες είναι: ο πονοκέφαλος, η μυϊκή ένταση ή πόνος (“πιάσιμο” μυών), ο πόνος στο στήθος, η κούραση, οι στομαχικές διαταραχές, τα προβλήματα ύπνου. Το άγχος μειώνει την λειτουργικότητα του παιδιού, κι αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στην επίδοσή του.

Οι γονείς μπορούν να κατανοήσουν περισσότερο το άγχος του παιδιού τους εάν θυμηθούν την αντίστοιχη δική τους εμπειρία, ως υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων. Σύμφωνα με τον ειδικό, Ο «Χρυσός Κανόνας» των εξετάσεων είναι «να ΜΗΝ δίνετε συμβουλές».

«Οι συμβουλές προς τον αγχωμένο υποψήφιο έχουν παρόμοια επίδραση με αυτή που έχουν τα … σεμινάρια κολύμβησης σε κάποιον που πνίγεται», εξηγεί ο κ. Παπαγεωργίου και συμπληρώνει, ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή από την πλευρά του γονέα, καθώς η στάση του απέναντι στο παιδί του κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, συχνά καθορίζει και το μέλλον της μεταξύ τους σχέσης:

«Εξετάσεις δεν δίνουν μόνο τα παιδιά, δίνουν και οι γονείς. Και δεν εννοώ βέβαια την αντοχή τους στην πίεση που περνούν κι εκείνοι στο σπίτι όλο τον καιρό της προετοιμασίας και την αγωνία των ημερών των εξετάσεων. Αλλά κυρίως την τελική εντύπωση που θα αφήσουν με την στάση τους οι ίδιοι στις ψυχές των παιδιών τους. Και αυτές οι “εξετάσεις” των γονιών είναι πολύ πιο σκληρές και με πολύ πιο μόνιμο αποτέλεσμα στην ψυχή από ότι οι πανελλήνιες ».

Συνεπώς, για να βοηθήσουμε, οφείλουμε να κατευθυνθούμε στο ψυχικό κίνητρο που δημιουργεί το Άγχος, κι όχι στη συμβατική του αντιμετώπιση με συμβουλές, λέει ο ειδικός. Τι σημαίνει αυτό; “Σημαίνει πως όταν πλησιάζουν εξετάσεις δεν πρέπει να μαλώνουμε το παιδί, π.χ. μην βγεις, μην ξενυχτίσεις, μην αργήσεις να κοιμηθείς, μην χαλαρώνεις, μην είσαι στο κινητό κλπ. Αυτές οι νουθεσίες έχουν συνήθως αντίθετα αποτελέσματα”.

Οι τρεις άξονες της συμπαράστασης προς το παιδί

Οι τρεις άξονες στους οποίους θα πρέπει να επικεντρωθεί ο γονιός για να βοηθήσει το παιδί του, σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, είναι:

1) Βοηθήστε το παιδί να βρει και να βάλει τη χαρά στη ζωή του, ειδικά αυτές τις δύσκολες μέρες. Η χαρά, ως αίσθημα, είναι το αντίδοτο ενάντια στο αίσθημα άγχους. Μία βόλτα, λίγη ώρα παιχνίδι, κάποιοι φίλοι, λίγα αστεία, θα βοηθήσουν στη μείωση του άγχους πολύ περισσότερο από το λιβάνισμα συμβουλών από τον επίσης αγχωμένο γονέα.

2) Δώστε του μια προοπτική της ζωής του πέρα από τις εξετάσεις, ώστε το άγχος να αποκτήσει την παροδικότητα που του αξίζει και μέσα από αυτή, να μειωθεί. Η αντίθετη αντιμετώπιση από τον γονέα, για παράδειγμα η προσέγγιση “τώρα έχεις εξετάσεις προσηλώσου και μετά βλέπουμε”, είναι λάθος επιλογή, διότι περιορίζει τον χρονικό ορίζοντα κι αυτό αγχώνει το παιδί, δεν το διευκολύνει. Κάντε σχέδια, προγραμματίστε τις εβδομάδες μετά, το παιδί θα προσηλωθεί καλύτερα εάν γνωρίζει πως το καλοκαίρι θα ‘ρθει και πως η ζωή θα συνεχιστεί, όπως και να έχει. Εάν όλος ο κόσμος του γίνει “εξετάσεις”, τότε οι πιθανότητες να “μπλοκάρει” αυξάνονται.

3) Αν ο γονέας δεν μπορεί να ακολουθήσει καμία από τις παραπάνω συμβουλές, είναι προτιμότερο να μην κάνει τίποτα. Είναι πολύ καλύτερα να αφήσει το παιδί μόνο του να δώσει τον αγώνα του. Σε αυτή την περίπτωση, η επιλογή του “τίποτε” είναι καλύτερη από την επιλογή της λάθος αντιμετώπισης.

Και κάτι ακόμη…

Ο γονιός που αγχώνεται τόσο πολύ για το μέλλον του παιδιού του, δεν κάνει καλό ούτε στο παιδί ούτε στον εαυτό του, αναφέρει ο ειδικός:

“Χαλαρώστε! Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι να μάθετε να βιώνετε αλλά και να αντέχετε την ανασφάλεια, τον φόβο, την αμφιθυμία και την ασάφεια. Χαλαρώστε! Το να έχει τη δύναμη ο άνθρωπος να αλλάζει κατεύθυνση ζωής όταν βιώνει μία απώλεια, είναι ταυτόσημο με το να διδάσκουμε εν τέλει το παιδί μας να προχωράει τη ζωή του μέσα από τις αντιξοότητες”

Σνακς: Επιλέξτε έξυπνα και γράψτε στις Πανελλήνιες!