Παιδί & βάρος: Πώς να του μιλήσετε για τα επιπλέον κιλά;

03-11-2016

Η κοινή λογική λέει πως ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσετε κάποιον που πιστεύετε πως έχει ανάγκη είναι να του το πείτε. Πολλές φορές μάλιστα η αντίδραση σε μία «βλαβερή» συνήθεια ενός αγαπημένου σας ανθρώπου είναι αυθόρμητη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι γονείς παιδιών με επιπλέον κιλά. Εάν έχετε ζήσει την εμπειρία αυτή, τότε σίγουρα μπορείτε να ταυτιστείτε με συναισθήματα όπως η ανησυχία, ακόμα και η οργή κάθε φορά που το παιδί σας αναζητά επίμονα κάτι να φάει ή περνάει μια ημέρα γεμάτη διατροφικές ατασθαλίες στον παππού και στη γιαγιά. Ποιός είναι όμως ο ιδανικότερος τρόπος να εκφράσετε τις σκέψεις σας και να προστατεύσετε το παιδί σας;  Οι ειδικοί συμβουλεύουν πως ο καλύτερος τρόπος να μιλήσετε στο παιδί σας για το βάρος είναι να μην του μιλήσετε καθόλου!

Πρακτικές προς αποφυγή

Η έμφαση του προβλήματος δεν δίνεται πάντα υπερτονίζοντάς το, όσο λογική και εάν ακούγεται η λύση αυτή. Αποφεύγετε λοιπόν να ‘στιγματίζετε’ το παιδί σας βάση το βάρος του. Η’ πολύ απλά προσπαθήστε να μην μιλάτε με κιλά και αριθμούς! Μη χρησιμοποιείτε βαρύγδουπες λέξεις όπως «παχύς», «χοντρός» και άλλες, όχι μόνο όταν αναφέρεστε στην οικογένειά σας αλλά σε όλες τις περιπτώσεις. Αντίστοιχες αναφορές δείχνουν πως τα κιλά χαρακτηρίζουν όχι απλά την εμφάνιση, αλλά την προσωπικότητα ενός ατόμου. Επιπλέον, είναι σημαντικό να μην επιβάλλονται πρακτικές ακραίων διαιτολογίων (χαμηλές θερμίδες, παράλειψη γευμάτων κλπ). Θυμηθείτε πως το παιδί σας βρίσκεται στην ανάπτυξη και χρειάζεται όχι μόνο να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, αλλά και να δομήσει τις μελλοντικές διατροφικές του συνήθειες.

Πως να δείξετε το ενδιαφέρον σας

Πολύ σημαντικότερα των σημείων προς αποφυγή, είναι τα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να αλλάξετε τον τρόπο που το παιδί σας σκέφτεται για το βάρος και τη διατροφή του:

  • Ενημερωθείτε σχετικά με το υγιές βάρος για την ηλικία, το φύλλο και το ύψος του παιδιού σας. Παρακολουθείστε τις αλλαγές στο σώμα του παιδιού σας διακριτικά, χωρίς να δίνεται έμφαση σε αυτές.
  • Δώστε έμφαση σε ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες, αντί σε ‘δίαιτες΄. Αντί, να παίζετε την ‘αστυνομία του φαγητού’, θέστε οικογενειακούς ‘διατροφικούς κανόνες’ τους οποίους θα προσπαθήσετε να τηρείτε όλα τα μέλη.
  • Βάλτε βραχυπρόθεσμος στόχους. Για παράδειγμα ξεκινήστε καθιερώνοντας την κατανάλωση 3 φρούτων την ημέρα.
  • Πολλά παιδιά δεν τρώνε γιατί πεινάνε, αλλά γιατί βαριούνται ή αγχώνονται. Ανακαλύψτε εναλλακτικές λύσεις, όπως η ολιγόλεπτη φυσική δραστηριότητα, στις οποίες μπορούν να καταφύγουν αντί του τσιμπολογήματος
  • Γίνετε εσείς οι ίδιοι τα πρότυπα για το παιδί σας. Τα οικογενειακά γεύματα αποτελούν την καλύτερη ευκαιρία  για να συμβεί αυτό.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει πως η απώλεια των περιττών κιλών δεν αφορά την εμφάνιση, αλλά την υγεία του. Ενημερώστε το για τις επιπτώσεις που ενδέχεται τα επιπλέον κιλά να έχουν στην αντοχή, την καρδιά ακόμα και την ικανότητα συγκέντρωσής του.
  • Το παιδί σας θα πρέπει να ξέρει πως τα κιλά του δεν αποτελούν προϋπόθεση για να το αγαπάτε περισσότερο ή λιγότερο. Εξάλλου, τα κιλά δεν καθορίζουν το ‘ποιοι είμαστε’!
  • Τονώστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού σας, επιβραβεύοντάς το για μία επιτυχία στο σχολείο, σε κάποιο άθλημα ή άλλο ταλέντο του.
  • Ανοίξτε διάλογο με το παιδί σας, ρωτήστε το εάν κάτι το απασχολεί και δημιουργήστε ένα φιλικό περιβάλλον για συζήτηση. Η σημαντικότητα της συμβουλής αυτής έγκειται στην αντιμετώπιση επεισοδίων bullying που συχνά δέχονται παιδιά με επιπλέον κιλά.

 

Μην ξεχνάτε πως τα παιδιά, είναι παιδιά! Αγαπήστε το παιδί σας για αυτό που είναι και ανοίξτε το δρόμο για ισορροπημένες συνήθειες διατροφής και άσκησης. Τέλος, μην ρίχνετε την ευθύνη στον εαυτό σας, αλλά ρίξτε το βάρος σας στην προσπάθεια σας για να βοηθήσετε το αγαπημένο σας πρόσωπο. Μη διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός διαιτολόγου εάν χρειαστεί.

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

[email protected]gmail.com

Βιβλιογραφία:

  1. Golden NH, Schneider M, Wood C; COMMITTEE ON NUTRITION.; COMMITTEE ON ADOLESCENCE.; SECTION ON OBESITY. Preventing Obesity and Eating Disorders in Adolescents. Pediatrics. 2016 Sep;138(3).
  2. The Children’s Hospital at Westmead, Sydney Children’s Hospital, Randwick and Kaleidoscope Children, Young People and Families. Obesity – How to talk to your child about their weight: a guide for parents and carers. This document was last reviewed on 15 September 2014. Accessed 28/10/2016.

https://www.schn.health.nsw.gov.au/files/factsheets/obesity_-_how_to_talk_to_your_child_about_their_weight_a_guide_for_parents_and_carers-en.pdf

  1. Stop Obesity Alliance. Weigh in. Accessed 28/10/2016.

http://stopobesityalliance.org/wp-content/themes/stopobesityalliance/pdfs/stopobesityalliance-weighin.pdf