Τι θα φάμε το 2015; Οι τάσεις στη διατροφή από τους ειδικούς.

26-12-2016

Στο τέλος κάθε χρονιάς αρχίζουν οι προβλέψεις για την επόμενη με σκοπό να ικανοποιήσουμε την περιέργειά μας για το τι επιφυλάσσει το μέλλον. Κάπως έτσι λοιπόν έχουν ξεκινήσει εδώ και περίπου 2 μήνες να γίνονται οι προβλέψεις για τις τάσεις που θα επικρατήσουν στη διατροφή το 2015. Εάν κανείς κάνει μία σύντομη έρευνα σε κάποια από τις μηχανές αναζήτησης στο ίντερνετ θα καταλήξει με πολλά αποτελέσματα ειδικών της διατροφής και της εστίασης, ερευνητών ή food bloggers οι οποίοι επιχειρούν να μαντέψουν τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού για τη νέα χρονιά.

Καθώς η σκέψη πως η ισορροπημένη διατροφή είναι το θεμέλιο της καλής υγείας απασχολεί 8 στους 10 ανθρώπους στις μέρες μας, οι παρακάτω τάσεις για το 2015 περιστρέφονται γύρω από αυτή την πεποίθηση.

1. Υγεία εκ φύσεως: Εδώ και πολλά χρόνια παρατηρείται μία μεγάλη στροφή προς λειτουργικά τρόφιμα, δηλαδή προς τροφές οι οποίες είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά σε τέτοιο όμως βαθμό που μπορούν να αποδώσουν κάποιο όφελος στον οργανισμό. Πολλοί καταναλωτές είναι πεπεισμένοι πως υπάρχουν «φαρμακευτικά» τρόφιμα τα οποία συμβάλλουν  στην πρόληψη ασθενειών όπως ο διαβήτης, η οστεοπόρωση και τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Έτσι το μέλλον προμηνύεται λαμπρό για ειδικά τρόφιμα τα οποία θα στοχεύουν στην πρόληψη ή την αντιμετώπιση συγκεκριμένων παθήσεων. Ήδη χυμοί πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά βρίσκουν μεγάλο αντίκρυσμα σε όσους καταναλωτές πάσχουν από νοσήματα της καρδιάς ή σνακ με γλυκαντικές ουσίες προτιμώνται από το  ένα τρίτο των καταναλωτών που επιθυμεί να ελέγξει το ζάχαρό του. Η υγεία του πεπτικού συστήματος και ιδιαίτερα του εντέρου αναμένεται να αποτελέσει έναν ακόμη τομέα που θα ανθίσει τα επόμενα χρόνια.

2. Θρεπτικά σνακ: Ζώντας σε ρυθμούς φρενήρεις ο σύγχρονος άνθρωπος έχει ανάγκη από μικρά ισορροπημένα γεύματα τα οποία θα του δίνουν ενέργεια για να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις, ενώ την ίδια στιγμή θα είναι γεμάτα θρεπτικά συστατικά. Σνακ για όσους παραλείπουν το πρωινό, για όσους αθλούνται, για όσους θέλουν να τσιμπολογήσουν μεταξύ των γευμάτων και για όσους πεινούν μετά το βραδινό. Τα τελευταία χρόνια στην κορυφή των επιλογών των καταναλωτών βρίσκονται τα φρούτα και το γιαούρτι, αξίες κλασσικές που πρόσκαιρα είχαν αντικατασταθεί από επεξεργασμένα τρόφιμα όπως τσιπς, μπισκότα κλπ.

3. Ευκολία, γεύση και τιμή: Οι σύγχρονοι καταναλωτές, και ιδίως οι ηλικίες μεταξύ 15-35, ψωνίζουν στο super market σκεπτόμενοι εάν το προϊόν που έβαλαν στο καλάθι τους αξίζει. Για τους περισσότερους η έννοια της αξίας στις ημέρες μας περιλαμβάνει το χρόνο που θα χρειαστεί για να μαγειρευτεί ένα φαγητό, το πόσο εύγευστο είναι και φυσικά το πόσα χρήματα θα δαπανηθούν για την αγορά του. Τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» (private label) φαίνεται πως συνδυάζουν τα περισσότερα από τα παραπάνω γι αυτό και παρουσιάζουν ιδιαίτερη άνθιση.

4. Διατροφικές πληροφορίες στις ετικέτες τροφίμων: Μπορεί να αποτελεί κλισέ αλλά η αλήθεια είναι πως ζούμε στην εποχή της πληροφόρησης. Έτσι οι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερα στοιχεία για το προϊόν που πρόκειται να αγοράσουν. Ποιά συστατικά περιέχει; Σε τι ποσότητα; Πόσο είναι μία μερίδα; Πόσες μερίδες περιέχονται στο κουτί; Είναι κατάλληλο για διαβητικούς; Ποιά είναι η χώρα προέλευσής του; Περιέχει γλουτένη; Και αυτές είναι μερικές μόνο από τις ερωτήσεις που γεννιούνται σε κάποιον που ενημερώνεται για θέματα διατροφής και υγείας, ποσοστό του πληθυσμού διόλου ευκαταφρόνητο. Οι καταναλωτές «απαιτούν» οι ετικέτες των τροφίμων να περιλαμβάνουν ξεκάθαρες και χρηστικές πληροφορίες.

5. Ξεπερνώντας τη φοβία μας για το λίπος: Ίσως ένα από σημαντικότερα συμπεράσματα του 2014, που προήλθε μέσα από έρευνες ετών, είναι πως το λίπος δεν είναι ο εχθρός της διατροφής μας. Τα λιπαρά είναι απαραίτητα στη ζωή μας αρκεί να τα επιλέγουμε σωστά. Αναμένεται πως φυτικές πηγές λίπους θα βρουν τη θέση τους στις κουζίνες του 2015, αντικαθιστώντας τα trans επικίνδυνα λιπαρά της βιομηχανίας τροφίμων. Την ίδια στιγμή τα ολόπαχα γαλακτοκομικά κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στα ράφια των super markets.

6. Οι καλοί και κακοί υδατάνθρακες: Καθώς το ανθρώπινο είδος ξεπερνά τη φοβία τους για το λίπος, αναζητά τον επόμενο υπαίτιο επιδημιών όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης. Στο πρόσωπο των υδατανθράκων βρέθηκε λοιπόν η αιτία της μη ισορροπημένης διατροφής. Μπορούμε όμως να βάλουμε όλους τους υδατάνθρακες στον ίδιο σάκο; Φυσικά και όχι! Από τη μία μεριά λοιπόν έχουμε τους απαραίτητους υδατάνθρακες που απαντώνται στα προϊόντα ολικής άλεσης, στα όσπρια, στα φρούτα, στα λαχανικά και στα γαλακτοκομικά. Υπάρχουν όμως και όλοι εκείνοι οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, προϊόντα της βιομηχανίας τροφίμων, τους οποίους ο σύγχρονος άνθρωπος υπερκαταναλώνει. Σε αυτούς κατατάσσονται η πρόσθετη ζάχαρη, τα άσπρα άλευρα και τα προϊόντα τους και εν γένει τα περισσότερα έτοιμα σνακ και φαγητά μαζικής παραγωγής.

7. Κιλά, κιλά, κιλά: H συσχέτιση μεταξύ αυξημένου βάρους και πολλών νόσων είναι αποδεδειγμένη. ‘Ετσι πολλοί μελετητές έχουν πλέον στρέψει το ενδιαφέρον τους στο πώς μπορούν το φυσιολογικό βάρους ή η απώλεια περιττών κιλών να οδηγήσουν σε μία καλύτερη ποιότητα ζωής, απαλλαγμένη ει δυνατόν ασθενειών. Την ίδια στιγμή οι καταναλωτές αναγνωρίζουν πως οι στερητικές δίαιτες δεν είναι η χρυσή λύση για το αδυνάτισμα, αλλά το μυστικό κρύβεται σε μία ισορροπημένη διατροφή που μπορεί να γίνει τρόπος ζωής. Προϊόντα τα οποία αποτελούν κομμάτι ενός υγιεινού διατροφικού προτύπου συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην απώλεια βάρους είναι εκείνα τα οποία τραβούν το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Μάλιστα τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως μόλις το 9% των καταναλωτών ανησυχούν για την πρόσληψη θερμίδων, ενώ το εντυπωσιακό ποσοστό του 60% πιστεύει πως η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε πρωτεΐνη βοηθά στην απώλεια βάρους και στον κορεσμό.

8. Πρωτεΐνη, η βασίλισσα: Μέχρι πριν μερικές δεκαετίες όταν οι καταναλωτές άκουγαν τη λέξη «πρωτεΐνη» έφερναν στο μυαλό τους ως μόνη πηγή το κόκκινο κρέας και τα πουλερικά. Σήμερα ιδιαίτερη έμφαση δίνεται τόσο στα ψάρια, όσο και σε εναλλακτικές φυτικές πηγές όπως είναι η σόγια και η quinoa. Οι ειδικοί προβλέπουν πως μέσα στο 2015 η λίστα αυτή θα μεγαλώσει με σιτηρά όπως το κεχρί και όσπρια όπως ο αρακάς και τα ρεβίθια. Στο εξωτερικό βέβαια τα έντομα ως φτηνή πηγή πρωτεΐνης αποτελούν μία ακόμη αναπτυσσόμενη αγορά, με τα πρώτα προϊόντα να κάνουν ήδη την εμφάνισή τους στην Αμερική. Δείτε ένα παράδειγμα εδώ.

9. Τοπικά προϊόντα: Τάση η οποία παρατηρείται κατά κόρον στην χώρα μας εν μέσω κρίσης. Η ενίσχυση της τοπικής αγοράς, όχι μόνο λόγω τιμής αλλά και λόγω ποιότητας, είναι περισσότερο άποψη και λιγότερο τάση, ενώ συνάδει με την ολιστική προσέγγιση στη διατροφή.

10. H άνοδος των blogs, πληροφόρηση ή παραπληροφόρηση; Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών ενημερώνεται για θέματα διατροφής μέσα από blogs και sites τα οποία όμως δεν περιλαμβάνουν πάντα αξιόπιστες πηγές. Το 91% των ειδικών επιστημόνων υγείας πιστεύουν πως η ιντερνετική παραπληροφόρηση παρεμποδίζει την ανάπτυξη υγιεινών διατροφικών προτύπων. Για το λόγο αυτό επιλέξτε προσεκτικά τι διαβάζετε ή ορθότερα πόσο αξιόπιστο είναι αυτό που διαβάζετε.

 

Ήβη Παπαϊωάννου

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com

 

Πηγές:

1. Pollock Communications. 15 Top Diet Trends for 2015. Published 30 Dec, 2014. Last accessed 2/1/2015.

http://www.lpollockpr.com/2014/12/30/15-top-diet-trends-2015/

2. Snacking in 2015 to be shaped by occasions: Think late-night, sports and breakfast-fillers By Kacey Culliney+, 17-Dec-2014. Last accessed 2/1/2015.

http://www.foodnavigator.com/Market-Trends/Snacking-trends-2015-about-occasions-Late-night-sports-breakfast

3. Weight management and digestive wellness will heavily influence food purchases in 2015. By Elizabeth Crawford, 18-Dec-2014. Last accessed 2/1/2015.

http://www.foodnavigator-usa.com/Suppliers2/Weight-management-digestive-wellness-influence-food-purchases-in-2015

4. Institute of Food Technology. A. Elizabeth Sloan. The Top Ten Functional Food Trends. April 2014, Volume 68, No.4. Last accessed 2/1/2015.

http://www.ift.org/food-technology/past-issues/2014/april/features/toptentrends.aspx?page=viewall

5. Innova predicts top ten food trends for 2015. By Caroline Scott-Thomas+, 07-Nov-2014. Last accessed 2/1/2015.

http://www.foodnavigator.com/Market-Trends/Innova-top-ten-food-trends-2015